Directoarea Daniela Orășanu: Dacă va crește norma didactică, colegii care deja sunt la pensie vor renunța să mai predea și deja avem un deficit de profesori / Nu ajută pe nimeni dacă norma crește pentru toată lumea, cred că trebuie flexibilizat

Daniela Orășanu / Foto: captură TVR Iași

Majorarea normei didactice riscă să adâncească criza profesorilor, a afirmat directoarea Daniela Orășanu, care susține că multe cadre didactice pensionare ar renunța să mai predea, în condițiile în care există deja un deficit. În locul unei măsuri generale, ea consideră că o abordare flexibilă ar fi mai adaptată realităților din sistem: „e nevoie, probabil, ca la nivel de sistem să fie mărită norma didactică, dar nu pe de-a întregul, pentru toți”, a afirmat ea în emisiunea InfoEdu, de la TVR.

Majorarea normei i-ar putea determina pe mulți profesori pensionari, care încă mai susțin ore pentru a acoperi lipsurile din sistem, să renunțe definitiv la activitatea didactică, afirmă Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani: „Dacă se mărește norma didactică, colegii care deja sunt la pensie vor renunța la aceste ore. Acum, cred că ca o propunere ar putea să fie, de fapt, să se introducă niște norme flexibile”.

Directoarea consideră că o creștere uniformă a normei pentru toți profesorii nu ar fi eficientă și ar pune și mai multă presiune pe ei: „sunt destule sarcini care pun presiune pe profesor în momentul ăsta. Adică nu cred că este suficient și nu ajută pe nimeni dacă se crește norma didactică cu 2 ore, cu 1 oră pentru toată lumea. Cred că trebuie flexibilizat, o analiză mult mai atentă și cumva criterii clare în anumite contexte și nu pentru oricine”, a mai spus ea.

Redăm declarațiile pe acest subiect:

Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani: Așa cum se va întâmpla în Colegiul Unirea, presupun că se va întâmpla în tot sistemul, de altfel. Păi să vedem tabloul actual a ceea ce înseamnă forță de muncă în școală. Știm cu siguranță, că nu doar în școala românească, ci la nivel mondial, avem un deficit de forță de muncă, de profesori. Avem foarte mulți colegi pensionari care au rămas în continuare la catedră, nu neapărat cu normă întreagă sau cu jumătate de normă, dar apelăm adesea la colegii care deja au ieșit la pensie, pentru că nu găsim specialiști. Vorbim de un colegiu tehnic, pentru ingineri este o mare problemă, găsim foarte greu. Sunt co-școală în urbanul mic, nu am o industrie extraordinar de dezvoltată în această zonă și nu găsesc totdeauna ingineri pentru orele pe care au nevoie în școală.

Ce se va întâmpla cu siguranță? Dacă se mărește norma didactică, colegii care deja sunt la pensie vor renunța la aceste ore. Acum, cred că ca o propunere ar putea să fie, de fapt, să se introducă niște norme flexibile, mai ales pentru a putea pregăti mult mai bine lecții. Și nu doar cu lecții interactive, ci și cu lecții care în care să aducem project based learning, pentru că la noi, cel puțin, experiența din ultimii ani din această școală spune că dă rezultate foarte bune la copiii de liceu, toate aceste proiecte pe bază de învățarea activă, să spunem așa, care sunt pe o perioadă determinată, dar lucrurile astea necesită foarte mult timp.

Da, nu știu, e nevoie cumva, probabil, ca la nivel de sistem să fie mărită norma didactică, dar nu pe de-a întregul, pentru toți. Asta cu siguranță. Profesorii care predau la clase, unde îi aducem de la nota 4 la nota 5, la nota 6, acolo acele lecții trebuie pregătite mult mai mult timp și profesorii au nevoie de mai mult mai multe ore de pregătire. Vorbim de o birocratizare, (…) și tot în norma aceea didactică sunt destule sarcini care pun presiune pe profesor în momentul ăsta. Adică nu cred că este suficient și nu ajută pe nimeni dacă se crește norma didactică cu 2 ore, cu 1 oră pentru toată lumea. Cred că trebuie flexibilizat, o analiză mult mai atentă și cumva criterii clare în anumite contexte și nu pentru oricine. Nu cred că ar fi pentru toată lumea, sunt profesori care sunt implicați în proiecte, în norma aia didactică, discutăm și în lege, că profesorului responsabil, managerului de proiecte europene, îi dăm timp pentru a lucra la aceste proiecte, încă nu se întâmplă lucrul acesta.

Despre majorarea normei didactice

„Orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene”, a spus ministrul Educației Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, în cadrul unei conferințe de presă, pe 26 iunie.

Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media. Luni, 16 iunie, preşedintele Nicuşor Dan i-a primit la Cotroceni pe reprezentanții sindicatelor.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Europa FM, că intenția de a obliga profesorii să stea 8 ore pe zi la școală și intenția de majorare a normei didactice de predare „sunt măsuri care nu pot fi acceptate sub nicio formă”. Declarațiile au fost făcute marți, 17 iunie, după întâlnirea cu ministrul Daniel David.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a explicat, pentru Edupedu.ro, ce ar însemna pentru profesori creșterea normei didactice cu două ore: „Dispar 16.000 de posturi. (…) Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu 2 ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci”. Acesta a afirmat că „ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul”.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a precizat, pentru TVR Info, ce ar însemna creșterea normei didactice pentru profesorii care predau în școlile din mediul rural. „Dacă le-ai mărit numărul de ore de predare, îi împrăștii și mai mult și s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt”, a precizat profesoara.

Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea.

Sindicatele din Învățământ au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Despre norma didactică

Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.

Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”

Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”

Exit mobile version