Directoarea Daniela Orășanu, despre proiectele de planuri-cadru: Dacă profesorului i s-ar explica frumos care sunt etapele reformei, poate ar înțelege ce îl așteaptă. Avem nevoie de siguranță și formare / Ion Ionici: Vom avea încredere în minister în momentul în care ne va fi clar

Daniela Orășanu, Dan Ion Ionici - colaj Edupedu.ro / Foto: Facebook.com

Dan Ion Ionici, directorul Liceului Teoretic „Jean Luis Calderon” din Timișoara, și Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, cer Ministerului Educației clarificări asupra reformei curriculare propuse pentru 2026, subliniind nevoia unei comunicări eficiente și despre impactul asupra normelor didactice.

„Lumea are nevoie de încredere în ministerul Educației”, afirmă Ionici, atrăgând atenția că dezbaterile trebuie să fie „realiste și deschise”. La rândul său, Orășanu consideră că „dacă profesorului i s-ar explica clar, frumos, exact care sunt etapele”, cadrele didactice ar fi mai pregătite pentru schimbări, dar în prezent „nu e foarte clar” pentru profesori ce se va întâmpla cu propriile discipline.

Directorul Liceului Teoretic „Jean Luis Calderon” din Timișoara a atras atenția duminică într-o intervenție în emisiunea InfoEdu moderată de jurnalista TVR Diana Coadă Dumitrașcu asupra necesității unor schimbări esențiale în noile planuri-cadru. El a subliniat că „Istoria României și Geografia României ar trebui studiate până în clasa a XII-a”, iar educația artistică să fie păstrată și în ultimii ani de liceu.

Totodată, el insistă ca Ministerul Educației să se implice activ în dezbateri și să le abordeze cu „foarte multă deschidere”, pentru a nu genera un climat de neîncredere în rândul cadrelor didactice. La rândul său, în aceeași emisiune, Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, subliniază că, deși reforma aduce redistribuiri ale normelor didactice, profesorii resimt nesiguranță din cauza unei „comunicări deficitare”. Ea a punctat că, în prezent, cadrele didactice nu înțeleg pe deplin ce se va întâmpla cu disciplinele lor și au nevoie de formare adecvată.

Ion Ionici, directorul Liceului Teoretic „Jean Luis Calderon” din Timișoara:

Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, directoarea anului 2024 (premiul AVE):

Informații de context. Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Proiectul de reformă curriculară a stârnit deja reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse. Un punct sensibil este reducerea numărului de ore pentru anumite discipline, cum ar fi Matematica la clasele a XI-a și a XII-a, unde materia devine opțională pentru profilurile de științe sociale​. Această modificare este criticată de profesorul Cătălin Ciupală, care avertizează că „o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în ultimii doi ani de liceu și nici la facultate nu va putea preda eficient această disciplină elevilor săi”​.

O altă schimbare controversată este eliminarea Geografiei din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, decizie criticată de Facultatea de Geografie a Universității din București, care susține că disciplina este esențială în contextul schimbărilor climatice și al problemelor geopolitice​. Pe de altă parte, Societatea de Geografie din România a transmis o solicitare oficială Ministerului Educației pentru păstrarea disciplinei în curriculum​.

În ceea ce privește Istoria, există dezbateri intense privind structura programei. Facultățile de Istorie din țară au cerut ca această materie să rămână obligatorie la toate specializările de liceu, subliniind că o oră pe săptămână nu este suficientă pentru a acoperi atât istoria României, cât și istoria universală​. Ministrul Educației, Daniel David, a respins acuzațiile privind marginalizarea disciplinei, afirmând că „trebuie să găsim un echilibru între centralizare și descentralizare”​.

Un alt punct de dispută îl constituie limba modernă 2, care în noile planuri-cadru are doar o oră obligatorie pe săptămână. Asociația Profesorilor Francofoni a lansat o petiție semnată de peste 3.000 de persoane în doar 24 de ore pentru menținerea a două ore de predare pe săptămână​.

În paralel, Ministerul Educației susține că proiectele de planuri-cadru oferă mai multă flexibilitate elevilor și școlilor, lăsând posibilitatea ca fiecare unitate de învățământ să decidă în funcție de specificul său​. Coaliția pentru Educație, un grup format din părinți, elevi și profesori, a declarat că noile planuri reprezintă „cea mai bună soluție pentru toate părțile implicate”​.

De asemenea, un punct sensibil al dezbaterii este rolul disciplinelor STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică), care în unele filiere pierd ore în trunchiul comun. Vicepreședinta Comisiei Europene pentru Educație, Roxana Mînzatu, a atras atenția că România trebuie să prioritizeze domeniile STEM, întrucât acestea sunt esențiale pentru viitorul pieței muncii și pentru competitivitatea economică a țării​. În schimb, rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, subliniază că reforma curriculară trebuie să fie corelată cu examenele naționale, altfel riscă să creeze incoerențe majore între materiile predate și cele evaluate la Bacalaureat​.

Exit mobile version