Decalajele de la Evaluarea Națională între rezultatele elevilor din mediul rural și cei din mediul urban „trebuie văzute și într-un context social”, a afirmat recent profesorul și directorul Cătălin Zaman de la Școala Învățător „Nicolae Ispas” din Clondiru (Buzău), la emisiunea InfoEdu, de la TVR.
Directorul Cătălin Zaman a subliniat că diferențele de performanță școlară nu pot fi analizate izolat, fără a se lua în calcul condițiile sociale în care trăiesc acești copii.
Moderatoare: Aș vrea să ne uităm la rezultate, pe o singură componentă. Sigur, ele sunt mult mai ample, le-am și văzut zilele acestea, le-am analizat, dar aici vreau să mă uit la diferența dintre rural și urban, ce note iau elevii din mediul rural, ce note iau cei din mediul urban. Și am așa: medii între 1 și 4,99, 30% elevi din rural și 9% urban, asta ca să iau extrema. Și medii între 9,50 și 9,99, 0,79% rural, cu 7,05% urban. Un decalaj uriaș, copiii aceștia din mediul rural practic nu prea au șanse.
Directorul Cătălin Zaman: Avem și foarte puțini copii în comparație cu mediul urban. Acolo unde sunt mai mulți buni, generează probabil și o concurență sporită între ei. Probabil este și accesul la educația aceasta modernă. Noi avem copii în mediul rural, să știți, care vin la școală pentru că e mai cald acolo decât acasă. Cum poate acest elev să să aibă rezultatele celor din din mediul urban?
Avem copii care pleacă cu sacoșa plină de corn și lapte de la colegii lor, pentru că probabil reprezintă hrana întregii familii, adică rezultatele trebuie văzute, cred, și într-un context social. Poate un copil performa când îi e frig sau când îi e foame? Nu poate. Programele care sunt în momentul acesta atenuează sau îmbunătățesc semnificativ viața acestor copii? Nu.
Informații de context
Potrivit informațiilor publicate de Ministerul Educației și Cercetării, 30.09% dintre elevii din mediul rural au obținut medii sub 5.00.
- 37.67% dintre elevii înscriși la școli din mediul rural au obținut medii între 5 și 7.
- 28.21% dintre ei au medii între 7 și 9, iar 0.79% au obținut medii peste 9.
Doi din cinci elevi din mediul rural nu au reușit să obțină nota 5 la proba de Matematică, la Evaluarea Națională 2025 – aproape de două ori mai mult decât media națională a elevilor cu note mai mici de 5 la această probă, potrivit rezultatelor înainte de contestații. Aproape o treime dintre elevi nu au reușit să ia medii de 5 sau peste, procent de trei ori mai mare decât cel înregistrat la nivel urban.
Doar doi elevi înscriși la școli din mediul rural au obținut nota 10 la ambele probe ale Evaluării Naționale, potrivit rezultatelor publicate în urma contestațiilor.
În 2024, Edupedu.ro semnalase o creștere accentuată a procentului de elevi din rural care nu au reușit să ia note peste 5 la Matematică, procent ce se apropia de 50%. Acum, la această probă, se revine la nivelul din 2023, când circa 40% dintre elevii din rural nu reușeau să atingă pragul.
Foto: © Rochu2008 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.