Campanie susținută de Brio.ro

Discrepanța dintre pregătirea pentru online a profesorilor români și practica de la clasă, oglindită în raportul OECD privind folosirea tehnologiilor în criza COVID-19: pregătire profesională moderată în IT&C, școala cu rol de frână

[jp_post_view]
pregătirea pentru online a profesorilor
Foto: Ian Allenden – Dreamstime.com
Doi din trei profesori spuneau, într-un sondaj publicat recent de un sindicat din învățământ, că au în continuare nevoie de formare pentru predarea online. Opiniile lor se fac auzite în condițiile în care un nou raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OECD) aduce puțină lumină cu privire la nivelul de pregătire a profesorilor pentru folosirea noilor tehnologii și la gradul de deschidere a lor și a școlii față de aceste instrumente.

Documentul arată că, în România, încă dinaintea pandemiei ce a determinat programe de formare a cadrelor didactice pentru școala online, exista un grad destul de ridicat de instruire IT&C a profesorilor în scopul predării, dar asta nu aducea automat o deschidere pentru folosirea tehnologiei la clasă, frâna fiind pusă în principal de mediul instituțional. Anume, de către școală. Același raport sugerează că, înaintea pandemiei, se făcea simțită o posibilă tendință de creștere a distanței între profesorii dornici să se instruiască în domeniu și cei fără astfel de instruire.

Acesta oferă informații despre pregătirea pentru online a profesorilor, cu doi ani înainte ca pandemia să mute școala online, în această primăvară, și să producă un val de schimbări în modul de predare. În acel moment, la nivelul eșantionului TALIS , puțin peste jumătate dintre profesorii români urmaseră programe IT&C ca parte a instruirii lor formale și cam tot atâția urmaseră recent activități de pregătire profesională ce incluseseră IT&C.

Raportul citat arată, pe de o parte, că, atunci când IT&C este inclus în pregătirea formală a profesorilor, este mullt mai probabil ca aceștia să îi lase pe elevi să folosească frecvent sau mereu tehnologia în proiectele și în activitatea de clasă. Din acest punct de vedere, România stătea, în TALIS 2018, peste media OECD, dar departe de lideri în cazul profesorilor care au urmat cursuri IT&C în instruirea lor formală, și în media OECD în cazul profesorilor care au dezvoltat abilități IT&C în activități recente de dezvoltare profesională.

Raport OECD – Figura 1

Pe de altă parte, potrivit raportului, integrarea tehnologiilor în actul de predare ține de multe alte lucruri, fiind influențată de condițiile organizaționale și de sistem. Aici, arată OECD, rolul mediului școlar este unul critic pentru promovarea inovației în predare. La nivelul OECD, este mult mai probabil ca profesorii să îi lase pe elevi să folosească tehnologia pentru activitățile de clasă și pentru proiecte atunci când școala îi încurajează pe profesori să aibă inițiativă, să inoveze.

Or, la acest capitol România stă mult sub media OECD, apropiindu-se de coada clasamentului.

Raport OECD – Figura 2

Baza ar rămâne, deci, profesorul – cu cât se instruiesc mai mulți în IT&C, cu atât mai posibil să folosească mai mulți noile tehnologii la clasă. Dar și aici există o problemă: potrivit raportului OECD, este mult mai probabil ca profesorii care au urmat cursuri de IT&C în educația lor formală să apeleze în continuare la programe de dezvoltare a abilităților IT&C. În România, această probabilitate este printre cele mai mari la nivelul UE, însemnând că, înaintea pandemiei, jumătatea dintre profesori (cei de gimnaziu, conform eșantionului TALIS) care urmaseră programe de instruire IT&C era mult mai probabil să continue această instruire, mărind distanța față de cealaltă jumătate.

Raport OECD – FIgura 3

Printre soluțiile propuse de OECD la nivelul tuturor țărilor în ceea ce privește pregătirea pentru online a profesorilor, soluții înaintate într-o analiză pe marginea raportului, se numără în primul rând includerea programelor de instruire IT&C în educația formală a profesorilor, reevaluarea condițiilor organizaționale și de sistem și creșterea inițiativelor de dezvoltare profesională.

Amintim că un sondaj recent realizat în rândul profesorilor de către Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” arăta că 66% dintre respondenți spuneau că au nevoie de formare pentru predarea online, în condițiile în care puțin peste jumătate (53% spuneau că au urmat cursuri de perfecționare în domeniul competențelor digitale în ultimii 5 ani. Citește pe larg despre sondajul Spiru Haret

Foto: © Ian AllendenDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comments
  1. Discrepanta dintre sau intre teorie si practica. Bace Ionescule si „Oecedeule”(idolul tau) n-ati spus nimic nou in/si cu asa „zisul” studiu ! Poti sa fii „păstă medie” ca genialitate in pregatirea IT (aiti) a bravei clasei dascalesti romane si „o gramada” sub medie in privinta „dotarilor” tehnice, unde stim ca Romania „sta” sublim dar… Interesant era sa se spuna(nu sa constati) cum poti sa faci „scoala online” fara telefon, tableta, laptop, calculator si ingredientul principal in multe locuri si situatii : curentul electric ( inventat si folosit demult prin alte „zari”). Hevanaisdei !

    1. Dar ce faci cu cei care beneficiaza deja de aceste minunate inventii? Stai pe bara si astepti cuminte pana cand tehnologia va ajunge la cel mai nefericit elev? Sau faci joc de glezne pe margine sa intri in joc incalzit? Dolce far niente..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campanie susținută de Brio.ro

Povestea profesoarei care a vrut să-și cunoască toți elevii de clasa a V-a, nu doar jumătate, încă din prima zi de școală. Mădălina Peltea: Au fost foarte fericiți! Folosesc la toate orele Zoom, Whatsapp și tabla inteligentă, căreia îi dau screen share și toți copiii de acasă văd ce scriu

Mădălina Peltea este profesoară de Matematică și acum 2 săptămâni a primit pentru prima dată, în clase, doar jumătate dintre elevii săi de gimnaziu. După o pauză de 6 luni…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Bogdan Enescu, primul profesor olimpic internațional la matematică cu elevi medaliați la Olimpiada Internațională de Matematică: O societate bazată pe pile nu funcționează în momente de criză / La clasă nu mai fac ca pe vremuri, să le predau absolut tot. Ca să câștig timp în a face exerciții, îi responsabilizez și pe ei

Are sute de ore de predat matematică online pentru elevii de liceu cărora le este profesor. Dincolo de orele de la școală, folosește de ani de zile aplicații și soluții…
Vezi articolul

Material susținut de Lenovo

VIDEO Instrumentele didactice moderne fac diferența, iar relația dintre profesori și elevi devine și mai deschisă, prin prezența tehnologiei în clasă. Elevul simte că prin device-uri poate să se apropie mai mult de profesor, spune Margareta Peneoașu, directoarea Liceului Tehnologic Economic din Râmnicu Sărat

Utilizarea dispozitivelor tehnologice în educație poate crea un mediu de învățare în care elevii și profesorii colaborează mai mult, în care predarea și învățarea devin mai accesibile pentru elevi. În…
Vezi articolul
Valeria Neagu / Foto: Arhiva personala

Campanie susținută de Brio.ro

Profesoară pe timp de vacanță: Credeam că s-au săturat de școală, nu m-am așteptat să am prezență 100% a copiilor și să rezolve temele atât de repede. E păcat să nu facem o astfel de școală, avem solicitări de la părinți care ne roagă să continuăm și după 13 septembrie – Valeria Neagu, care predă în Școala Remedială de Vară, gratuită pentru elevi

Pandemia a adus nu doar o trecere forțată a sistemului de învățământ către era digitală, ci și o schimbare a modului în care ar trebui să li se predea elevilor.…
Vezi articolul