Dispar 16.000 de posturi în Învățământ, dacă norma didactică se mărește cu 2 ore, semnalează liderul sindical Simion Hăncescu: Ar fi revoltător să apară șomajul în învățământ. O asemenea măsură ar fi dezastruoasă

Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a explicat, pentru Edupedu.ro, ce ar însemna pentru profesori creșterea normei didactice cu două ore: „Dispar 16.000 de posturi. (…) Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu 2 ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci”. Acesta a afirmat că „ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul”.

„În intervenția mea, am abordat, evident, probleme din educație, pentru că, așa cum a apărut în spațiul public, se pare că sunt niște domni care ar vrea să ia niște măsuri otova pentru toată lumea, fără să facă o analiză temeinică pe fiecare domeniu de activitate în parte. Am avertizat astăzi, la Cotroceni, că, într-o țară normală, atunci când trebuie luate anumite măsuri de austeritate, sunt cel puțin două domenii care trebuie protejate: educația și sănătatea”, a spus liderul sindical.

Simion Hănescu a atras atenția că posibilitatea de a crește norma didactică înseamnă că vor dispărea aproximativ 16.000 de posturi din școli. „Ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul, ținând cont de faptul că avem încă necalificați”, a precizat acesta:

„Una dintre măsurile de care am aflat în spațiul public, dar nu e confirmată astăzi, pentru că au fost prezenți și doi consilieri prezidențiali, unul dintre consilieri chiar negând că s-ar fi discutat așa ceva la Cotroceni, este cea referitoare la intenția de a se mări norma didactică de predare, care, așa cum se știe, este de 18 ore în momentul de față în România, fiind cu mult peste media europeană, da, conform datelor oficiale de la OECD.

Am argumentat de ce o asemenea măsură ar fi dezastruoasă pentru învățământ: dacă facem un calcul matematic foarte simplu, 2 ore în plus la norma de predare înseamnă 16.000 de posturi, ceea ce înseamnă foarte mult. Se va ajunge în situația în care vor intra mulți în restrângere de activitate. Ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul, ținând cont de faptul că avem încă necalificați. Nu pot lua cei care intră în restrânge locurile necalificaților, pentru că sunt în alte zone. Și avem foarte mulți pensionari.”

Liderul sindical a vorbit despre faptul că „sunt oameni care sunt chiar pe muchie”:

Dispar 16.000 de posturi. Avem 140 și ceva de mii de angajați în învățământ care nu sunt pe post. Ce înseamnă? În învățământ avem două categorii. Pe post sunt educatoarele și învățătorii. Ei au grupă sau clasă și stau cu copiii respectivi în permanență. Și avem cadre didactice care au normă de predare. Dacă îi luăm în calcul pe cei care au normă de predare – sunt peste 140.000 – un calcul matematic ne arată că mărirea cu 2 ore înseamnă 16.000 de posturi. Dar atenție că iarăși matematica poate să facă feste. Sunt foarte mulți care sunt la plata cu ora și sunt învățători sau educatoare. Mai avem și ore în regim de plata cu ora în sistem și ei, probabil, își imaginează că, dacă se mărește norma, nu sunt afectați. Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu 2 ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci.”

Președintele FSLI a explicat ce ar însemna creșterea normei didactice pentru profesorii care predau în școlile din mediul rural: „În special în mediul rural, din cauza numărului tot mai mic de elevi, avem un rând de clase, în cele mai multe situații. Acum sunt profesori care au norma în două-trei școli. Dacă ai mărit norma, vă dați seama că o să fie, practic, nomazi acești profesori, adică o să alerge, o să stea mai mult prin autobuze sau trenuri, ca să poată să-și facă norma de predare de 20 de ore.

Chiar i-am spus președintelui că poate cei care propun o asemenea măsură ar fi bine să vină într-o sală de clasă, să vadă ce efort face un dascăl care are în clasă și 2-3 sau chiar mai mulți copii cu CES. Bun, se întâmplă treaba asta și în alte țări unde, pentru integrarea lor, se recomandă să fie în colectivitate. Numai că ceea ce nu se întâmplă la noi și se întâmplă în acele țări normale este faptul că, la noi, profesorii de sprijin sunt extrem de puțini. (…)”, a spus Simion Hăncescu.

Potrivit acestuia, profesorii, în prezent, au de îndeplinit sarcini care nu au legătură cu procesul instructiv-educativ: se ocupă de bursele sociale, unii se implică în distribuirea laptelui și cornului, precum și de întocmirea unor documente solicitate de inspectoratele școlare sau de către Ministerul Educației și Cercetării:

„Evident, am venit și cu alte argumente, având în vedere faptul că, în momentul de față, profesorii au și alte multe sarcini care n-au nicio legătură cu procesul instructiv-educativ, așa cum ar fi faptul că se ocupă de bursele sociale, unii se implică în distribuirea laptelui și cornului. Și fel de fel de alte documente pe care trebuie să întocmească la cerința ministerului sau a inspectoratelor școlare”.

Referitor la intenția de a sta profesorii 8 ore la școală, Simion Hăncescu a afirmat că este „o chestiune care nu poate fi pusă în practică”: „Dacă ținem cont de faptul că foarte multe școli învață în două schimburi, nici nu ai spațiu. Da, sunt țări unde profesorii stau mai mult la școală, dar unii confundă statul la școală cu norma de predare. Sunt țări unde rămân profesorii după ce încheie cursurile și se întâmplă să facă diverse activități, numai că acolo, spre deosebire de noi, există o infrastructură foarte bine pusă la punct. Fiecare profesor are un cabinet, cu un calculator. Profesorul poate să servească masa în incinta unității de învățământ. Imaginați-vă ce-ar fi la noi să se pună în practică o asemenea măsură: ar fi un dezastru total. Sunt niște măsuri absolut aberante.”

„Am cerut cel puțin să știm și noi ce vor să facă acei oameni în grupul de lucru, ce măsuri propun. Să le discute cu noi și să vedem dacă sunt sau nu sustenabile, pentru că le-am dat și soluții”, a completat acesta.

Informații de context

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a explicat, pentru TVR Info, ce ar însemna creșterea normei didactice pentru profesorii care predau în școlile din mediul rural. „Dacă le-ai mărit numărul de ore de predare, îi împrăștii și mai mult și s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt”, a precizat profesoara.

Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea.

Sindicatele din Învățământ solicită grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

„Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.

Într-un context în care sistemul educațional se confruntă deja cu lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu face decât să agraveze problemele existente”, se arată în comunicat.

Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Despre norma didactică

Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.

Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”

Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”

Citește și:
Greva generală din învățământ „se poate repeta în 2025”, în lipsa unei reacții a clasei politice la informațiile legate de o posibilă creștere a normei didactice, de petrecere a 8 ore pe zi în școală și la amânarea majorării salariilor – anunță președintele sindicatului din educație FSE Spiru Haret, Marius Nistor, după discuțiile cu președintele Nicușor Dan
Protestul de miercuri al profesorilor din școli și universități să se desfășoare pe întreaga durată a programului de lucru, recomandă sindicatele din Învățământ: Considerăm că cea mai bună variantă ar fi aceea de a se purta ecusoane cu mesaj scris / Cele 3 recomandări pentru profesori
Ministerul Educației cheamă la discuții sindicatele profesorilor marți, 17 iunie, „pentru a clarifica lucrurile și a porni cu toții de la o bază reală” / Protest în școli și facultăți anunțat miercuri de FSE „Spiru Haret”, FSLI și „Alma Mater”
BREAKING Protestele din învățământ sunt redeschise. Toți profesorii din școli și universități vor protesta miercuri, 18 iunie, nemulțumiți că la doi ani de la greva generală politicienii încă nu și-au îndeplinit promisiunile față de ei, anunță sindicatele, care critică discuțiile despre creșterea normei didactice și eliminarea indemnizației de doctor
Directoarea Andreia Bodea: În rural, dacă ai crescut norma didactică, s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt. Acolo, profesorii au trei ore într-o școală într-un sat, cinci ore într-o școală în alt sat
EXCLUSIV Mircea Miclea: Creșterea normei didactice a profesorilor nu este nicidecum o soluție. Un profesor, mai ales în rural, trebuie să predea la 2-3 școli ca să-și facă norma actuală. Creșterea normei ar trimite profesorii să predea la și mai multe școli, ceea ce ar lovi calitatea prestației didactice / Care este soluția pentru scoaterea pilelor baronilor locali care predau acum la plata cu ora
Profesorul Liviu Drăghici: Oare discuțiile de pe grupurile de whatsapp cu părinții se contorizează ca timp de lucru sau se consideră socializare în afara programului de lucru? / Dacă te uiți la chestiunile astea adunate, cred că o să dea destul de mult, adică peste 44 de ore, spune Ovidiu Șontea, profesor de matematică
Daniel David, despre creșterea normei didactice: Nu se pune problema în acest moment. Să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant
Norma didactică a profesorilor din România – predarea propriu-zisă înseamnă 18 ore pe săptămână, cu variații în funcție de gradul didactic și vechime / Programul de lucru al unui profesor este de 40 de ore pe săptămână, ca al oricărui angajat
Profesorul Liviu Drăghici: Periodic, treaba asta cu creșterea normei didactice pentru profesori se tot aruncă în spațiul public de parcă profesorii n-ar lucra decât acele 18 ore pe săptămână. Dar noi nu suntem mină sau brutărie să putem cuantifica numeric activitatea profesorului
Creșterea normei didactice a profesorilor este inacceptabilă pentru angajații din Învățământ, transmit sindicatele din Educație, care solicită public grupului de lucru de la Cotroceni renunțarea la propunere: Educația nu este o fabrică! Nu mai sacrificați încă o dată școala pentru a acoperi sinecurile de partid
SURSE Creșterea normei didactice pentru profesori, printre măsurile discutate de partidele care ar putea forma viitorul Guvern
DOCUMENT Creșterea normei didactice, printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare, semnalează un sindicat al profesorilor: Această amenințare trebuie tratată cu toată atenția cuvenită. Timpul de lucru efectiv al cadrelor didactice ajunge să depășească frecvent cele 40 de ore
Exit mobile version