DOCUMENT Cele 10 „reforme majore” pentru profesori, elevi, studenți, cercetători, școli și universități anunțate de ministrul Daniel David

Prezentate drept 10 reforme majore care vor ghida sistemul de educație și cercetare în perioada 2025–2028, măsurile anunțate în prima conferință de presă din al doilea mandat de ministrul Daniel David cuprind intervenții în mai multe componente ale sistemului de învățământ și cercetare. Pe lângă declarațiile și explicațiile ministrului, acestea sunt sintetizate într-un document oficial numit „Fișa de reforme”, care a fost publicat pe edu.ro.

Reforma 1 – Curriculum și elementele asociate

În liceu, vor fi introduse noi planuri-cadru standard și pentru pilotare sistemică până în iunie 2025, iar programele curriculare vor fi finalizate în noiembrie 2025, potrivit documentului care poate fi descărcat din articol, mai jos. Licitația pentru manuale va fi lansată în decembrie 2025, iar formarea continuă a profesorilor va începe din ianuarie 2026. Ulterior, reforma va fi extinsă la învățământul primar și gimnazial, cu ținte de implementare în anul școlar 2027-2028. În educația timpurie, analiza și restructurarea curriculară vor începe în septembrie 2025, iar în învățământul dual se urmărește o generalizare accelerată la nivelul filierei tehnologice.

Reforma 2 – Reforma evaluării

Standardele de evaluare și testare pentru liceu vor fi elaborate până în noiembrie 2025, iar pentru primar și gimnazial până în ianuarie 2026. Evaluările naționale vor fi regândite, urmând ca noi modele să fie propuse și dezbătute în toamna anului 2025. Tot atunci vor fi propuse noi modele de evaluare a performanțelor individuale și instituționale.

Reforma 3 – Reorganizarea arhitecturii sistemului școlar preuniversitar

Vor fi realizate comasări și restructurări de unități școlare începând cu septembrie 2025, cu finalizare estimată în septembrie 2026. Reforma vizează îmbunătățirea calității educației și eficientizarea administrativă, în special în mediul rural, prin modele precum campusuri rurale sau școală mentor-școală mentorată. Dezvoltarea infrastructurii școlare se va face în parteneriat cu autoritățile locale, cu începere din toamna anului 2025.

Reforma 4 – Statutul cadrelor didactice

În noua lege a salarizării unitare, salariul mediu brut pe economie va reprezenta nivelul de referință pentru profesorii debutanți. Titularizarea va fi regândită, cu propuneri de noi modele în toamna anului 2025. Tot atunci vor fi propuse standarde pentru formarea inițială și continuă a profesorilor, pe baza nevoilor din sistem și a bunelor practici europene.

Reforma 5 – Implementarea unui set de bune practici europene în noua arhitectură școlară

Această reformă se va desfășura continuu, fiind orientată de recomandările din Raportul QX. Vizează implementarea unor modele validate la nivel european privind organizarea sistemului școlar, etica profesională și calitatea actului educațional.

Reforma 6 – Redefinirea arhitecturii universitare

Începând cu iunie 2025, universitățile vor adopta misiuni diferențiate, inclusiv prin încurajarea programelor de educație duală. Se va urmări în mod continuu concentrarea academică între universități pentru creșterea relevanței și a masei critice.

Reforma 7 – Implementarea bunelor practici europene în învățământul superior

Va continua implementarea de mecanisme de etică, evaluare, angajare și trasabilitate a absolvenților, pe baza Raportului QX.

Reforma 8 – Autoritatea Națională pentru Calificări

ANC va coordona formarea adulților în logica reformei europene Union of Skills. Va elabora standarde ocupaționale moderne și va implementa mecanisme noi precum microcertificările, codul QR pe certificate și alinierea la clasificarea ISCED. ANC va corela calificările cu ocupațiile din COR și va stabili standarde de pregătire profesională relevante pentru piața muncii.

Reforma 9 – Redefinirea arhitecturii sistemului național de cercetare-dezvoltare-inovare

Toate unitățile de cercetare vor fi evaluate: institutele până în decembrie 2025, universitățile și alți actori până în septembrie 2026. Se vor încuraja colaborările între institute și între institute și universități.

Reforma 10 – Implementarea bunelor practici europene în cercetare-dezvoltare-inovare

Vor fi introduse standarde de etică, angajare și evaluare, în conformitate cu Raportul QX, pentru a profesionaliza și eficientiza activitatea din cercetare, se arată în fișă.

Redăm conținutul documentului:

FIȘA DE REFORME

Reforme majore conform Programului de Guvernare 2025–2028

Notă: Pentru detalii vezi Programul de Guvernare. Reformele specifice vor fi ghidate de Raportul QX

I. PREUNIVERSITAR

Ținta reformelor – Trebuie să pregătească și să transfere prin educație cele opt competențe cheie, prin care absolvenții să devină buni specialiști, buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții. Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) și/sau să-și continue studiile la nivel postliceal și/sau universitar. Educația va fi motorul mobilității sociale, al inovației și dezvoltării economice sustenabile, prin asigurarea unui sistem de învățământ centrat pe elev, echitabil și incluziv, sprijinit de profesori motivați și corespunzător formați. Rata abandonului școlar și cea a analfabetismului funcțional nu depășesc media europeană. Până în 2030 se urmărește atingerea țintei din legislație de 15% pentru educație din bugetul general pe cheltuieli (pentru tot domeniul educației).

Reforma 1 – Curriculum și elementele asociate

Liceu

Învățământ primar și gimnazial

Educația timpurie

Învățământ dual

Reforma 2 – Reforma evaluării

Reforma 3 – Reorganizarea arhitecturii sistemului școlar preuniversitar

Reforma 4 – Statutul cadrelor didactice

Reforma 5 – Implementarea unui set de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură școlară

II. ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR ȘI FORMAREA ADULȚILOR

Ținta reformelor – Sistemul național de învățământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 – licență; 7 – master; 8 – doctorat), care să-și păstreze și să-și dezvolte competențele prin învățare pe tot parcursul vieții. Formarea de resursă umană trebuie să fie făcută în contextul generării și/sau utilizării celei mai avansate cunoașteri științifice. În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piața muncii existentă – specifică în domeniile cu accent vocațional și generală în celelalte domenii – calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările și, astfel, să dinamizeze și să dezvolte noi segmente ale pieței muncii.

Reforma 6 – Redefinirea arhitecturii universitare

Reforma 7 – Implementarea seturilor de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură universitară

Reforma 8 – Autoritatea Națională pentru Calificări

III. CERCETARE–DEZVOLTARE–INOVARE

Ținta reformelor – Sistemul național de cercetare–dezvoltare–inovare (CDI) trebuie să genereze cunoaștere științifică, prin care să rezolvăm probleme teoretice (mai ales prin cercetare fundamentală) și/sau practice (mai ales prin cercetare aplicativă – cercetare–dezvoltare). Când această cunoaștere se transferă în societate și devine relevantă socioeconomic, vorbim de inovare. Includem aici atât inovarea tehnologică, cât și inovarea socioculturală. Inovarea tehnologică contribuie decisiv la creșterea nivelului de trai. Inovarea socioculturală ne oferă înțelegeri (sensuri și semnificații) ale lumii, care contribuie decisiv la creșterea calității vieții și devin antidot la pseudocunoașterea care generează manipulare și conspirații. Până în 2030 se urmărește atingerea țintei din legislație de 1% pentru sistemul național de CDI din PIB.

Reforma 9 – Redefinirea arhitecturii sistemului național de CDI

Reforma 10 – Implementarea unui set de bune practici europene/internaționale în noua arhitectură a sistemului național de CDI

IV. MĂSURI TRANSVERSALE SPECIFICE

Exit mobile version