DOCUMENT Noile instrucțiuni pentru Școala altfel și Săptămâna verde, trimise în școli de Ministerul Educației: propuneri de abordări clasice și nonformale, printre care învățarea prin experiență și rezolvarea de probleme reale / Alte instrucțiuni anunțate pentru începutul anului școlar

Screenshot

Mai multe instrucțiuni de care să țină cont profesorii și școlile au fost transmise vinei de Ministerul Educației către unitățile de învățământ. Acestea prevăd reguli pentru organizarea activităților în cadrul programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, potrivit documentului obținut de Edupedu.ro. Demersul fusese anunțat încă de joi seara de ministrul Daniel David.

Setul actualizat de instrucțiuni explice din nou rolul acestor săptămâni tematice ca parte integrantă a procesului instructiv-educativ și le transmite profesorilor că activitățile din aceste săptămâni trebuie să asigure o legătură mai strânsă între învățare și viața reală.

„Reamintim că aceste perioade sunt parte integrantă a procesului instructiv-educativ și sunt destinate desfășurării de activități didactice cu caracter aplicativ, menite să sprijine aprofundarea și consolidarea cunoștințelor dobândite de elevi în cadrul disciplinelor de studiu,” scrie în document.

Potrivit noilor instrucțiuni, activitățile desfășurate în aceste săptămâni trebuie să sprijine aprofundarea și consolidarea cunoștințelor dobândite în cadrul disciplinelor de studiu și să contribuie la atingerea competențelor specifice prevăzute în programele școlare.

În cadrul programului „Școala altfel”, profesorii sunt îndrumați să abordeze conținuturile curriculare prin extinderi care reflectă aplicabilitatea acestora în viața cotidiană.

De asemenea, vor fi incluse teme transversale de actualitate precum violența și consumul de droguri sau alte substanțe interzise. Aceste teme vor fi tratate pe baza unor instrucțiuni speciale, elaborate la începutul anului școlar, care urmăresc aplicarea eficientă a procedurilor de gestionare a cazurilor de violență școlară și a situațiilor asociate.

„În programul educațional „Școala altfel”, conținuturile educaționale specifice fiecărei discipline trebuie tratate cu extinderea și aplicabilitatea lor la viața cotidiană. Suplimentar, în programul educațional „Școala altfel” se vor aborda transversal teme legate de violență și consumul de droguri (și alte substanțe interzise), după instrucțiuni care vor fi prezentate la început de an școlar și care vor urmări mai ales implementarea eficientă a procedurii de management al cazurilor de violență școlară și al situațiilor corelate, inclusiv consumul de droguri/substanțe interzise (https://edu.ro/management_cazuri_violenta)”, arată ministerul.

Pentru „Săptămâna verde”, accentul cade pe corelarea conținuturilor educaționale cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Organizației Națiunilor Unite, în special cele care privesc protejarea mediului. Activitățile propuse trebuie să stimuleze conștientizarea și implicarea elevilor în problemele ecologice actuale și în soluționarea acestora.

„În programul educațional „Săptămâna verde”, conținuturile educaționale specifice fiecărei discipline se vor relaționa cu cele 17 obiective de dezvoltare durabilă – ODD (https://sdgs.un.org/goals#), cu accent pe cele relaționate direct de mediu”, scrie în instrucțiunea MEC.

Ministerul propune două abordări pentru desfășurarea acestor săptămâni:

  1. Forma educațională clasică, care presupune continuarea procesului de învățare cu focalizarea conținuturilor pe temele menționate;
  2. Abordări nonformale, care promovează învățarea prin experiență și rezolvarea de probleme reale. Sunt încurajate atelierele practice, experimentele, proiectele interdisciplinare, vizitele de studiu și colaborările cu instituții, organizații sau specialiști din comunitate.

Ministerul reamintește că toate activitățile desfășurate în cadrul acestor programe trebuie să respecte structura anului școlar, așa cum a fost stabilită prin ordinul ministrului, precum și legislația în vigoare.

„Subliniem că desfășurarea activităților în aceste săptămâni trebuie să respecte structura anului școlar aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării și să se desfășoare în conformitate cu prevederile legislației în vigoare”, mai scrie în instrucțiune, care se termină cu un mesaj de încredere pentru profesori: „Contăm pe profesionalismul și implicarea personalului didactic pentru a asigura un parcurs educațional relevant și motivant pentru fiecare elev”.

Redăm conținutul documentului:

„Având în vedere rolul programelor educaționale „Școala altfel” și „Săptămâna verde” în susținerea unui învățământ de calitate, reamintim că aceste perioade sunt parte integrantă a procesului instructiv-educativ și sunt destinate desfășurării de activități didactice cu caracter aplicativ, menite să sprijine aprofundarea și consolidarea cunoștințelor dobândite de elevi în cadrul disciplinelor de studiu.

Activitățile propuse în cadrul acestor săptămâni trebuie să fie corelate cu conținuturile curriculare și să urmărească atingerea competențelor specifice prevăzute în programele școlare. Prin urmare:

Activitățile se pot derula în două modalități alternative:

(1) în forma educațională clasică, cu focalizarea conținuturilor pe aspectele descrise anterior;

(2) în abordări nonformale, prin care sunt promovate activități care să faciliteze aplicarea practică a noțiunilor teoretice, sunt stimulate dezvoltarea gândirii critice, a creativității, a spiritului de inițiativă și a lucrului în echipă, precum:

Subliniem că desfășurarea activităților în aceste săptămâni trebuie să respecte structura anului școlar aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării și să se desfășoare în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.

Contăm pe profesionalismul și implicarea personalului didactic pentru a asigura un parcurs educațional relevant și motivant pentru fiecare elev!”

Exit mobile version