DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace

Sursa: OCDE

România trebuie să-și reanalizeze modelul general de finanțare pentru sistemul de educație, într-o manieră în care să acorde prioritate educației timpurii și școlii primare. Ar trebui să cheltuiască banii mai eficient în acest domeniu și să ofere mai multă autonomie instituțiilor. Și ar trebui să sprijine activ măsurile de reducere a decalajelor și de sprijinire a comunităților sărace, una dintre cauzele pentru care țara se poziționează mult în urma altor țări în privința rezultatelor educației. Așa reiese din noul Raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind Educația și Competențele în România, document publicat astăzi.

Raportul analizează stadiul reformelor din domeniul educațional și situația generală din învățământul românesc, prin comparație cu situația din țările membre. Iar pe baza acestor analize formulează o serie de recomandări în mai multe domenii-cheie, aferente fiecărui ciclu de învățământ, de la cel timpuriu la cel universitar, precum și o serie de recomandări-cadru de măsuri la nivel de politici educaționale.

Documentul publicat de OCDE – organizație la care România este în plin proces de aderare – folosește, în general, un limbaj diplomatic la adresa „transformărilor profunde”, a „viziunii ambițioase” și a „reforme venite la momentul oportun”. Dar, în același timp, el reflectă situația gravă cu care se confruntă sistemul românesc de educație atât prin considerațiile ce stau la baza recomandărilor pe care le formulează, cât și prin comparație cu situația din țările OCDE și cu mediile la nivel de organizație. 

Iar recomandările reflectă nevoia de schimbare în întregul sistem, dincolo de schimbările propuse sau aflate încă în stadiu de proiect, introduse de Legile educației din 2023.

Raportul formulează analizele și recomandările în trei domenii-cadru, și în patru sectoare ale sistemului de educație

Reformele inițiate prin legile din 2023 „vin într-un moment de reală oportunitate. Sărăcia este în declin, iar inegalitatea se reduce”, apreciază analiza citată, continuând: „dar se mențin diferențe acute, în special între centrele urbane și comunitățile rurale, unde peste jumătate din populație se confruntă încă cu riscul sărăciei și al excluziunii sociale”.

Recomandările-cheie ale OCDE privind calitatea programelor educaționale și îmbunătățirea rezultatelor

Experții organizației trec în revistă rezultatele României la PISA, în special ponderea elevilor în vârstă de 15 ani, încadrați la analfabetism funcțional (4 din 10 în cazul testelor de Citire și Științe și 5 din 10 la Matematică). „Temeliile slabe ale învățării contribuie la o rată ridicată a abandonului școlar, 1 din 4 părăsind școala înainte de terminarea liceului. Provocările sunt acute mai ales în școlile mici din rural, active în comunități dezavantajate”, sună, în sumar, observațiile OCDE pe această temă.

România – mult în urma mediei OCDE la indicatori precum numărul mare de elevi cu performanțe slabe / numărul mic de elevi cu rezultate de top la PISA; diferențe majore în performanța școlilor mari și a școlilor mici la PISA; numărul mare de tineri care nu au terminat liceul; rata de angajare a tinerilor:

Sursa: Raport OCDE privind Educația din România

Principalele recomandări ale organizației:

Recomandările-cheie ale OCDE privind calitatea programelor educaționale și îmbunătățirea rezultatelor

Raportul notează „diferențe majore în gradul de participare și în rezultatele educației din rural și urban, în condițiile în care rata de înscriere în școală rămâne sub media OCDE în toate ciclurile, dar mai ales în educația timpurie și în cea liceală. „Elevii din rural tind să ia parte mai puțin la îngrijire și educație timpurie, dar și să părăsească școala și sunt semnificativ subreprezentați  în învățământul terțiar (…)”, arată raportul. Acesta consemnează, totodată: „comunitatea romă, suprareprezentată în zomnele rurale sărace, rămâne unul dintre grupurile cele mai marginalizate, cu rate de abandon ridicate și o participare redusă la educația timpurie, în școală și în învățământul universitar”.

România – în urma mediei OCDE/Europei Centrale și de Est la: rata de participare la educația timpurie; nivelul de participare la diversele cicluri școlare; diferențe rural-urban în scorurile PISA 2022:

Sursa: Raport OCDE privind Educația din România

Principalele recomandări ale organizației, formulate după ani de proceduri și de reformă soldată cu două legi ale educației:

Recomandările-cheie ale OCDE privind buna guvernanță

Analiza identifică trei zone de acțiune, bazate pe studii de caz și date existente la nivel OCDE, anume:

Comparații-cheie între cheltuielile pentru Educație în România și țările/media OCDE, performanța în coordonarea interministerială, responsabilitatea directorilor de școli:

Sursa: Raport OCDE privind Educația din România
9 „mesaje de politică educațională”

În recomandările sale, OCDE insistă că România se află într-o fază critică a dezvoltării sale economice și sociale. Susținută anterior de reforme structurale, creșterea ei economică a încetinit în ultimii ani, o tendință familiară în rândul națiunilor care trec dincolo de statutul de țări cu venituri medii. Pentru a avansa la un nivel superior de prosperitate, România trebuie să adopte inovația și să extindă industrii mai avansate, de valoare superioară”, tendință în centrul căreia se află educația, arată raportul citat.

Acesta enumeră, în conformitate cu prioritățile-cadru enunțate mai sus, 9 „mesaje de politică educațională” care, pe de o parte, au drept scop să orienteze reformele din România, dar care, pe de altă parte, sunt semnificative pentru stadiul în care se află educația din țară.

Mesaj de politică educațională 1: România să pună în aplicare planurile de transformare a modului în care profesorii sunt formați și susținuți – cu prioritate pe sectoarele și școlile care au cel mai mare nevoie de sprijin în avest sens, pe educația timpurie și pe conducerea școlilor

Mesaj de politică educațională 2: România să-și întărească sprijinul pentru educația timpurie, pentru îmbunătățiri pedagogice în școli și clustere școlare – lucruri greu de făcut în acest moment, așa cum sunt organizate activitățile școlare, de la implementarea curriculumului la evaluarea profesorilor

Mesaj de politică educațională 3: O mai bună aliniere a educației post-secundare și a învățării în rândul adulților la nevoile indivizilor și ale economiei – în condițiile în care, potrivit datelor existente, abandonul școlar este mai ridicat printre elevii de liceu care urmează ruta profesională/vocațională.

Mesaj de politică educațională 4: Finanțare mai bine țintită și programe digitale care să crească nivelul de calitate a educației și formării pentru comunitățile rome și rurale dezavantajate – de la educație timpurie la învățământ superior și educația adulților.

Mesaj de politică educațională 5: Eliminarea barierelor de participare pentru elevii vulnerabili, așa încât să beneficieze pe deplin de oportunități educaționale sporite – începând cu educația timpurie, campanii de informare adresate părinților, sprijin la nivelul serviciilor de sănătate, programe de educație parentală.

Mesaj de politică educațională 6: Realizarea unui plan concret pentru dezvoltarea învățământului dual în zonele rurale

Mesaj de politică educațională 7: Reorientarea finanțării în special către educația timpurie și cea primară, pentru a reduce diferențele de finanțare ce garantează perpetuarea dezavantajelor în unele comunități. Îmbunătățirea cheltuielilor în toate ciclurile educaționale

Mesaj de politică educațională 8: Accelerarea măsurilor de modernizare a guvernanței în educație, cu o autonomie instituțională crescută, dar și cu un grad mai mare de responsabilizare a instituțiilor

[Editat/corectat] Mesaj de politică educațională 9: Creare unei abordări unificate pentru decizia politică prin accelerarea eforturilor menite să susțină colaborarea interministerială și coerența în decizii
Principalele recomandări pentru fiecare sector al educației:

1. Educația și îngrijirea timpurie a copiilor

Screenshot

Calitate:

Egalitate:

Guvernanță:

2. Educația oferită în școală

Sursa: Raport OCDE privind Educația din România

Calitate: 

Egalitate:

Guvernanță: 

3. Învățământ superior

Sursa: Raport OCDE privind Educația din România

Egalitate:

Calitate:

Guvernanță:

4. Competențe și piața muncii

Sursa: Raport OCDE privind Educația din România

Calitate:

Egalitate:

Guvernanță:

Documentul integral:
Citește și:
Recomandarea OECD pentru examenul românesc de la clasa a VIII-a: să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară / Trebuie să ne extindem spre acest portofoliu – anunță ministrul David
Ministrul Daniel David: Astăzi, în jur de 11,4% dintre copiii de până în 3 ani sunt în educația antepreșcolară. Avem nevoie de mai multe crește, ludodeci, centre. Și trebuie să pregătim familiile să facă educație bună. Hai să ne asigurăm că facem programe de training parental
Curriculumul de grădiniță trebuie regândit astfel încât să devină mai degrabă o pregătire pentru învățământul primar, nu să fie într-o logică de creșă – anunță ministrul Educației și Cercetării
Exit mobile version