DOCUMENT Procedura de constituire a normelor didactice pentru profesori, în dezbatere. Titularii care nu-și pot constitui cele 20 de ore intră în restrângere de activitate / Profesorii pot opta, din proprie inițiativă, pentru diminuarea normei și a salariului aferent, dacă nu sunt mulțumiți de orele primite în alte școli

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com

Un nou sistem rigid, cu peste 60 de priorități și subcazuri, dar în același timp plin de excepții și derogări, a fost pus în dezbatere de Ministerul Educației și Cercetării luni noaptea, pe 28 iulie. Procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, prevede aplicarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede, cunoscută drept Legea Bolojan.

Noua procedură a Ministerului Educației și Cercetării, pusă în consultare, reglementează constituirea normelor didactice pentru anul școlar 2025–2026 într-un mod complex, presat de termene și plin de derogări. Practic, ar trebui reluate accelerat toate etapele de mobilitate care în mod normal durează din luna februarie până în august. Documentul vizează toate tipurile de încadrare – titulari, viabilitate de post, debutanți – și introduce reguli noi pentru completarea normelor, restrângeri de activitate și mobilitate didactică.

Inspectoratele școlare sunt obligate să emită deciziile de repartizare până pe 8 august, urmând ca listele posturilor vacante să fie reactualizate între 8 și 18 august. Se prevede o diferențiere clară între cadrele aflate în situație de completare de normă și cele aflate în restrângere de activitate, în funcție de gradul de ocupare a normei și de posibilitatea constituirii unei jumătăți de normă în unitățile de învățământ sau consorții școlare.

Norma de predare în palatele și cluburile copiilor se stabilește după reguli stricte privind numărul minim de copii per cerc și permite, prin derogare, ca până la trei grupe din alt profil să fie incluse în norma didactică, cu acordul inspectoratului sau al ARACIP.

În învățământul de masă, norma standard rămâne 20 de ore pe săptămână pentru profesori, dar apar excepții detaliate pentru personalul CJRAE/CMBRAE, consilieri școlari, psihologi, profesori logopezi, profesori itineranți și alte funcții de suport educațional, toate cu norme de 40 de ore, împărțite în 20 de ore de activități directe și 20 de ore metodico-științifice.

Cadrelor cu peste 25 de ani vechime și gradul I li se pot reduce două ore din componenta de pregătire, fără afectarea salariului.

Învățătorii și profesorii din ciclul primar au obligația de a desfășura două ore de pregătire remedială săptămânal, după cum prevede și legea 141/2025.

Pentru anul școlar 2025–2026, este interzisă plata cu ora pentru personalul de conducere și control, cu o singură excepție: în școlile izolate din rural unde nu există alt personal calificat, conform prevederilor din legea 141/2025.

Revizuirea disciplinelor opționale este permisă între 8–14 august, perioadă în care se reconfigurează și formațiunile de studiu.

Procedura stabilește o ordine foarte detaliată pentru încadrarea personalului didactic, care include peste 30 de poziții ierarhizate, de la titularii angajați înainte de 1 septembrie 2024 până la debutanții cu fracțiune de normă. În caz de reducere a activității, se aplică o listă clară de criterii eliminatorii, printre care calificativul obținut, abaterile disciplinare, lipsa specializării sau apropierea pensionării.

Extras din metodologie:

„(2) Prin derogare de la prevederile Metodologiei – cadru, în fiecare unitate de învăţământ de
stat, după reconfigurarea formaţiunilor de studiu şi stabilirea numărului total de ore pentru fiecare disciplină, conform planurilor-cadru de învăţământ aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării în vigoare, raportat la numărul de ore din norma didactică corespunzător activităţilor de predare-învăţare-evaluare stabilite conform prezentei Proceduri, se realizează încadrarea cadrelor didactice, în ordine, după cum urmează:

a) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de
muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, şi cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru;
b) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de
muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
c) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, angajate
cu contract de muncă pe perioadă determinată;
d) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6) din Metodologia – cadru care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;
e) cadre didactice titulare transferate, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate;
f) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obţinut cel puţin media 7 la concursul naţional, sesiunea 2025, denumit în continuare concurs, şi care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate;
g) cadre didactice titulare şi cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la
data de 1 septembrie 2024, inclusiv, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv modificarea repartizării;
h) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024,
inclusiv;
i) candidaţii care au obţinut cel puţin media 7 la concurs, repartizaţi pe posturi
didactice/catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;
j) cadre didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de
muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;
k) cadre didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care au
promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2025, şi beneficiază de
prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru”.

Se prevede că profesorii care predau în trei sau mai multe școli nu pot fi obligați să ajungă la mai multe unități decât au avut în anul precedent.

Pentru posturile din învățământul special, în unități cu predare în limbile minorităților sau în clase cu predare intensivă ori bilingvă, sunt prevăzute probe suplimentare de limbi străine, română sau de specialitate, susținute între 11–18 august.

Dacă un cadru didactic este repartizat pe o catedră care dispare ulterior, poate reveni la postul anterior, dacă acesta nu a fost ocupat între timp.

Pentru cei care nu își pot completa norma în unitatea de bază, se prevede completarea la nivelul județului, iar în rural chiar și pe discipline înrudite, până la un sfert din normă, păstrând drepturile salariale.

Cererile pentru restrângere de activitate și completare de normă se depun între 11–14 august, cu publicarea punctajelor pe 18 august și soluționarea contestațiilor în zilele următoare.

În ședințele de repartizare, cererile sunt soluționate într-o ordine strictă, începând cu titularii afectați de restrângere și până la debutanții fără definitivat. Profesorii pot opta, din proprie inițiativă, pentru diminuarea normei și a salariului aferent.

„Art. 11 (1) Cadrele didactice repartizate pe posturi didactice/catedre conform prezentei
Proceduri, după prezentarea la posturile didactice/catedrele la care au fost repartizate şi încheierea contractelor individuale de muncă/actelor adiţionale la contractele individuale de muncă, potrivit Metodologiei-cadru şi prezentei Proceduri, pot opta, din proprie iniţiativă, să nu desfăşoare o parte din orele aferente activităţilor didactice de predare-învăţare-evaluare la clasă, în noile unităţi de învăţământ, cu diminuarea corespunzătoare a drepturilor salariale şi a vechimii în muncă/învăţământ”, potrivit procedurii puse în dezbatere.

În august, directorii, inspectoratele și cadrele didactice trebuie să parcurgă un labirint normativ în doar câteva săptămâni pentru a finaliza întreaga mobilitate și încadrare în noul an școlar care începe pe 1 septembrie 2025, iar cursurile încep oficial pe 8 septembrie, conform calendarului anului școlar 2025-2026.

Foto: Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version