Raportul de diagnoză QX al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, prezentat luni, 19 mai, într-o conferință de presă, a fost publicat pe site-ul ministerului (MEC). Documentul conține propunerile ministrului cu privire la examenele susținute de elevi, la titularizare și la reorganizarea sistemului de învățământ superior și al cercetării. Raportul de 39 de pagini a fost publicat la aproape jumătate de an de la preluarea mandatului.
- Raportul de diagnoză QX a fost anunțat de ministrul Educației în urmă cu cinci luni, de la începutul mandatului său după sărbătorile de iarnă 2024. În urmă cu o săptămână și jumătate Daniel David a spus că va fi prezentat pe 19 mai, în ziua imediat următoare celui de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale 2025.
- Raportul se numește „QX” pentru că țintește să propună un sistem de educație-cercetare, prin care, prin problematizări adecvate (Questions), țara să poată să confrunte necunoscutele (X) viitorului, potrivit ministerului
În mai multe intervenții în spațiul public din decembrie până în prezent, Daniel David a precizat că va răspunde în acest raport întrebărilor privind principalele nemulțumiri ale profesorilor, părinților și elevilor. Subiecte precum Evaluarea Națională, desfășurarea examenului de Titularizare, homeschooling, evaluarea elevilor, sistemul de educație din mediul rural și alte probleme pe care ministrul le-a identificat și pe care a precizat că le-a aprofundat.
„Nu e un raport al ministrului sau asumat de guvern sau de factorul politic – acela îl vom vedea la discuțiile care urmează. E doar modul cum eu văd sistemul și schimbările de care are nevoie sistemul”, spune Daniel David.
Documentul conține și un set de politici publice propuse care ar putea fi aplicate de orice ministru. „Am să vorbesc despre cum văd eu lucrurile și ce ar trebui făcut – fie că voi face eu, fie că vor face alții, dar lucrurile trebuie spuse”, spunea Daniel David recent.
Câteva dintre temele atinse în raport pe partea de învățământ preuniversitar:
- Absolvenții nu asimilează eficient competențele cheie în relație cu utilizarea conținutului programelor în viața cotidiană din cauza unui proces de învățământ nemodernizat.
- Infrastructură școlară deficitară ceea ce duce în unele cazuri la învățământ simultan sau în mai multe schimburi (chiar 3 pe alocuri).
- Ecosistem educațional necoordonat
- Reforme ca soluții la probleme: Reforma curriculară, reforma evaluării, reforma asociată copiilor cu cerințe educaționale speciale, reforma asociată abandonului școlar, reforma din mediul educațional rural, rolul profesorului în societate.