DOCUMENT Sindicatele din Educație au depus un memoriu la Palatul Cotroceni în care îi cer președintelui Dan să nu promulge legea Bolojan: Sperăm că măcar acum în al doisprezecelea ceas măsurile contra Educației să fie stopate

Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

O delegație a celor trei federații din Educație a mers vineri la Palatul Cotroceni pentru a depune un memoriu pentru a-i cere președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea Bolojan care majorează norma didactică cu 2 ore, crește numărul de elevi în clasă, taie bursele și din plata cu ora pentru profesori. Documentul punctează efectele pe care măsurile fiscale vor avea în Educație. UPDATE Președintele Nicușor Dan a anunțat vineri că a promulgat legea.

UPDATE: ORA 17:00 Președintele Nicușor Dan a anunțat vineri că a promulgat legea.

Sindicatele din Educație, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, îi cer președintelui Nicușor Dan să retrimită la Parlament legea Bolojan și să solicite eliminarea articolelor care vor afecta grav sistemul educațional pe termen lung. „Sperăm ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, măsurile contra educației să fie stopate”, spun reprezentanții organizațiilor de profesori.  

Sindicatele din Educație spun că documentul referitor la impactul legii Bolojan, realizat de Institutul de Științe ale Educației, prezentat în exclusivitate de Edupedu.ro, conține ceea ce au susținut și sindicatele și punctează efectele pe care le va avea fiecare măsură fiscală anunțată în Educație.

Redăm comunicatul integral:

EXCELENTEI SALE,
DOMNULUI NICUȘOR DAN,
PRESEDINTELE ROMÂNIEI

Excelenţă,

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în numele celor peste 250.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vă solicită sprijinul în vederea soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, generate de măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern, cu consecințe deosebit de grave asupra angajaților din învățământ și a beneficiarilor educației.

Ne referim, desigur, la Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, care, printr-o serie de articole (respectiv: art. LIII, art. LIV, art. LV, art. LVI, art. LVIII, art. LIX), modifică și completează dispozițiile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și ale Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu efecte dezastruoase asupra salariaților din învățământ și a actului educațional,.

Textele respective reglementează:  majorarea efectivelor de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari în raport de care unitățile de învățământ au personalitate juridicămajorarea efectivelor de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari la clasă/grupă; instituirea unui tarif la plata cu ora la un nivel mult inferior celui existent în prezent; modificarea normei didactice de predare-învăţare-evaluare, de instruire practică şi evaluare curentă în sensul creșterii acesteia cu 2 ore săptămânal; limitarea degrevărilor pentru personalul didactic de conducere, de îndrumare și de control la cel mult jumătate din norma didactică suplimentară; etc.

În cazul în care nu se va proceda la eliminarea prevederilor respective, printre efectele care vor afecta sistemul de învățământ preuniversitar evidențiem:

1.Dispariția a cel puțin 15.000 de norme/posturi didactice, cu riscul ca, începând cu 1 septembrie, mii de cadre didactice să rămână fără serviciu

2.Dispariția a sute de unități de învățământ, existând riscul concedierii personalului didactic auxiliar și administrativ  încadrat la nivelul unităților care vor fi comasate;

3. Revenirea la efectivele de elevi/preșcolari „istorice” și comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de norme/posturi;

4. Imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (prin scăderea cu peste 50% a tarifului), ceea ce va compromite specializările și disciplinele deficitare în resursă umană; dacă nu există profesori dispuși să predea aceste discipline, în regim de plată cu ora, elevii vor fi lipsiți de acces la aceste materii, ceea ce ar afecta diversitatea și echilibrul programei școlare;

5. Imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul didactic de conducere, de îndrumare și de control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției deținute).

Practic, Executivul a introdus în Lege textele respective, având la bază date pur contabile prezentate de Ministerul Educației și Cercetării, fără a ține cont de realitatea din sistem, de posibilitățile reale ale sistemului de a face față unor asemenea schimbări si de opiniile specialiștilor în științele educației. 

Măsurile adoptate au efecte directe asupra personalului din învățământ: apariția unui număr mare de noi completări de normă, de restrângeri de activitate; completările de normă, precum și transferul personalului pentru restrângere de activitate sau la cerere pentru apropiere de domiciliu realizate în etapele corespunzătoare din calendar să fie sub semnul întrebării; dispariția unui număr mare de posturi la nivel național, ceea ce face să nu mai existe concordanță între posturile publicate pentru ocupare la examenul de titularizare și cele existente, în fapt, la nivelul unităților de învățământ; creșterea numărului de ore de predare prestate de persoane fără studii corespunzătoare etc.

Argumentul precum că în sistemul educațional există peste 30000 de norme plătite în regim de plata cu ora și, drept urmare, sunt suficiente posturi pentru soluționarea noilor completări de normă sau a restrângerilor de activitate, nu este unul care poate fi acceptat deoarece:

Reducerea numărului de norme didactice a fost prezentată ca o măsură de eficientizare, când, de fapt, ea va conduce la: scăderea calității actului educațional, apariția șomajului în rândul cadrelor didactice și descurajarea tinerilor să aleagă o carieră didactică, văzând-o ca pe un domeniu incert și lipsit de siguranță, ceea ce va agrava criza de personal calificat pe termen lung; supraîncărcarea profesorilor rămași – cei care își păstrează posturile vor fi nevoiți să preia un volum mai mare de muncă, inclusiv ore suplimentare și responsabilități extra-curriculare, ceea ce poate duce la epuizare profesională (burnout), scăderea motivației și, implicit, la o deteriorare a calității predării.

Comasarea unităților de învățământ, deși argumentată prin eficiență, va avea efecte negative semnificative: 

Mărirea numărului de elevi în clase, prezentată ca o măsură de eficiență, are dezavantaje majore:

  – scăderea drastică a calității actului educațional și individualizării; clasele cu un număr mare de elevi fac aproape imposibilă o abordare didactică personalizată; profesorul nu poate oferi suficientă atenție fiecărui elev, nu poate identifica rapid dificultățile de învățare și nu poate adapta metodele didactice la stilurile individuale de învățare; aceasta duce la o învățare superficială și la performanțe școlare mai slabe;

– dificultăți în gestionarea clasei/grupei și creșterea stresului; un număr mare de preșcolari/elevi într-o clasă crește considerabil provocările legate de gestionarea disciplinei și a dinamicii grupului; profesorii sunt supuși unui stres suplimentar, încercând să mențină ordinea și să predea eficient într-un mediu aglomerat, ceea ce poate afecta și sănătatea lor mintală și fizică;

– limitarea activităților interactive și a metodelor moderne de predare: metodele didactice moderne, care implică lucrul în grupuri mici, proiecte, experimente sau dezbateri, devin dificil de implementat în clasele supraaglomerate; profesorii sunt forțați să revină la metode frontale, tradiționale, care nu stimulează gândirea critică și creativitatea elevilor, limitând potențialul de dezvoltare al acestora.

Afirmații de tipul „au fost și clase cu 35-40 și a fost în regulă” nu reprezintă un argument, ci demonstrează lipsa de profesionalism și desconsiderarea sistemului educațional.

Încărcarea excesivă a personalului de conducere și control are efecte negative asupra întregului sistem prin: neglijarea rolului didactic și managerial esențial; absența mentoratului și a sprijinului pentru profesori; decizii administrative superficiale și ineficiente etc. Ministerul Educației și Cercetării trebuie să înțeleagă că și director sau inspector eficient și profesor care să-și îndeplinească, în același timp, atribuțiile care revin unui profesor, nu aduce plus valoare în sistem, ci din contră.

Toate aceste contraargumente evidențiază faptul că măsurile de „eficientizare” pot avea un cost mult mai mare pe termen mediu și lung, afectând direct calitatea educației și statutul profesional și social al angajaților din învățământ și viitorul beneficiarilor primari.

Excelență, 

Ne adresăm Domniei Voastre, în calitate de mediator între stat și societate, pentru a veni în sprijinul învățământului românesc, prin blocarea măsurilor anti-educație cuprinse în Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare.

În speranța că veți da curs solicitării noastre, vă asigurăm, domnule Președinte, de întreaga noastră considerație”.


Informații de context

În prima zi de școală, pe 8 septembrie, profesorii ies în stradă pentru că nu sunt de acord cu modificările din Educație aduse în legea Bolojan: majorarea creșterii normei didactice de la 18 și 20 de ore, creșterea numărului de elevi într-o clasă și majorarea numărului de elevi până la 500 pentru care o școală poate avea personalitate juridică.

Sindicatele din Educație merg miercuri 25 iulie la Palatul Cotroceni pentru a depune un memoriu în care îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea cu mpsurile fiscale. Reprezentanții celor 3 federații din educație spun că documentul referitor la impactul legii Bolojan, realizat de Institutul de Științe ale Educației, prezentat în exclusivitate de Edupedu.ro, conține ceea ce au susținut și sindicatele, și anume:

Amintim, Curtea Constituțională a decis că nu se încalcă Constituția prin creșterea normei didactice de predare de la 18 la 20 de ore pentru profesori. Legea urmează să fie promulgată de președintele Nicușor Dan.

Citește și:
Sindicatele din Educație îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge Legea Bolojan, cu argumente din analiza cenzurată a Institutului de Științe ale Educației: Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!
Protest în fața Guvernului cu 30.000 de participanți, anunțat de sindicatele profesorilor pentru prima zi de școală, 8 septembrie 2025, urmat de marș până la Palatul Cotroceni, ca în 2023
Sindicatele din Educație îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge Legea Bolojan, cu argumente din analiza cenzurată a Institutului de Științe ale Educației: Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!

BREAKING Curtea Constituțională: Creșterea normei didactice de predare de la 18 la 20 de ore pentru profesori nu încalcă Constituția
DOCUMENT Toate modificările din legea Bolojan cu efect asupra grădinițelor, școlilor, liceelor, universităților, profesorilor, elevilor, studenților și directorilor: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Exit mobile version