Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Statistici blog
  • 423.687.022 vizite
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • BCR pentru comunitate

Material susținut de BCR

E o furtună perfectă care se întâmplă acum și, în toate aceste incertitudini, cred că nu mai merge să dezvolți o afacere la nimereală – Iancu Guda, analist economic, autorul cursului „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes”/ Cu cele mai bune 10 practici este aproape imposibil să te blochezi sau să nu duci un business la un nivel suficient de bun

Redacția
  • 15 aprilie 2022
  • 9 minute read
  • No comments
2.466 de vizualizări
Foto: Iancu Guda
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
O singură companie din 1.000, adică 0,1% dintre start-up-urile românești, în perioada 2000-2010, a ajuns după un deceniu de activitate la un nivel relevant, adică măcar la 1 milion de euro venituri, spune analistul financiar Iancu Guda. Acesta a realizat recent un curs pentru antreprenori, dedicat start-up-urilor și microîntreprinderilor, care vor să dezvolte o afacere longevivă încă de la început. Cursul „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes” este gratuit și poate fi urmat de oricine pe platforma BCR Școala de Business. 

Trebuie să învățăm din eșecul companiilor care s-au blocat și să ne inspirăm din succesul celor care au reușit – spune autorul cursului, care are la finalul fiecărui capitol și un scurt set de întrebări cu rolul de a fundamenta cunoștințele acumulate. 

Să fii foarte competitiv, să investești în tine, să înveți din bunele practici sau din eșecul altora, ca să nu le repeți sau să crești câte un pic și sănătos, acestea sunt elemente foarte importante pentru orice antreprenor, în opinia lui Iancu Guda.

Ce înveți la curs: 

  • Care sunt elementele esențiale pentru crearea identității firmei
  • Cum să recrutezi cei mai buni oameni în echipa ta
  • Modele de business și framework-uri consacrate
  • Cum să planifici scalarea afacerii și să te promovezi online
  • Cum să diversifici sursele de finanțare, pentru a fi pregătit și în situații dificile
  • Cum să investești strategic

Iancu Guda este vicepreședintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România și autorul unora dintre cele mai citite cărți de economie de la noi. În cele 10 module acesta analizează și demonstrează, prin exemple practice, cele mai importante elemente pe care le au în comun start-up-urile de succes, de la crearea unei identități a afacerii până la diversificarea surselor de finanțare.

Într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro, Iancu Guda a făcut un rezumat al conținutului cursurilor, ne-a spus cum i-a venit ideea acestor sfaturi și de ce a ales această formă de prezentare – clipuri de 2-3 minute.

De ce au antreprenorii nevoie de un astfel de curs? 

Iancu Guda: Tot vedem în timp foarte multe companii care eșuează sau altele care reușesc, și parcă lucrurile nu sunt captate. Experiența companiilor care au eșuat sau a celor care reușesc nu se vede în maturizarea companiilor active. Spre exemplu, dacă ne uităm la componenta de succes care reflectă și partea de eșec, pentru că diferența sunt cele care nu au reușit, avem o istorie foarte relevantă în România, din păcate sau din fericire, depinde cum privim. Spre exemplu, avem undeva la 1 milion de companii care s-au înființat în perioada 2000-2010 și dacă ne uităm după un deceniu de activitate, doar 220.000 mai sunt în funcțiune astăzi. Deci, din 500.000 de companii care sunt în funcțiune, undeva la 220.000 au fost înființate între 2000-2010, dar în acel deceniu s-au înființat cam 1 milion de companii. Din aceste 220, cam 11.000 au venituri peste pragul de 1 milion de euro și doar 5.000 au o situație financiară solidă. Dacă ne uităm la câte sunt românești, undeva la 1.000 sunt afaceri antreprenoriale românești. 

În concluzie, o singură companie din 1.000, adică 0,1% dintre start-up-urile românești, în perioada 2000-2010, au ajuns după un deceniu de activitate la un nivel relevant, adică măcar 1 milion de euro venituri, o situație financiară solidă și companii românești, ori aceasta înseamnă că 99,9 nu sunt acolo, unele chiar peste jumătate nu mai sunt deloc, am intrat în insolvență, faliment, și cred că, având în vedere cifrele acestea și revenind punctual la întrebarea ta, după ce am dat un context general, după trei decenii de capitalism, de economie deschisă, în continuare, mediul de afaceri activ în România este subdezvoltat și asta înseamnă că trebuie, pe de o parte, să învățăm din eșecul companiilor care s-au blocat și să ne inspirăm din succesul celor care au reușit și, de aici, din cele două nevoi, au venit ideile celor două cursuri: „Gestiune financiară” și „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes”, care sunt realizate împreună cu echipa BCR și disponibile gratuit în BCR Școala de Business, platforma online, acces rapid, gratuit la click, simplu pentru toți. Aici mi-a plăcut foarte mult ideea, că nu au condiționat să fii client BCR sau viitor client. Indiferent că ești persoană fizică, juridică, Educația e pentru toți.

Vorbești de baza pe care trebuie să o aibă toată lumea, să se uite un pic la experiența altora, dar cum ar putea să aibă acces la datele acestea?

Iancu Guda: Într-adevăr, aici nu sunt informații disponibile sau în niciun caz gratuite. Eu am avut un context de oportunitate, pentru că fiind mereu, din 2005 mai exact, la Coface, unde am început ca internship și am tot progresat până la director general și am continuat în companie, inclusiv astăzi ca director general pe compania de servicii, cu asta ne ocupăm, avem toate datele financiare ale tuturor companiilor din România. Deci, pentru o astfel de analiză statistică, să vezi toate bilanțurile – contul de profit și pierderile – dar toate situațiile financiare pentru care companiile active în România în ultimele, în cazul nostru, chiar două decenii le avem, cred că nimeni, dacă nu foarte puțini au (…). Aproape nimeni nu cred că are toate aceste situații financiare ca să poată să facă analize, evaluări, statistici, să tragă concluzii, dar pentru că am vrut să transfer mai departe oportunitatea mea de a avea acces la aceste date și de a le împărtăși, cel puțin concluziile, că bazele de date n-am cum să le trimit, concluziile pentru dezvoltarea antreprenorilor și afacerilor lor, de aici a venit și ideea cărții „De ce eșuează companiile? 10 greșeli și 100 de soluții”, care este la baza primului curs de gestiune financiară din platforma BCR, și a doua idee cu acest curs de „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes”, unde am încercat să surprind esența concluziilor după analizele companiilor care au eșuat, fie au reușit, și m-am uitat la ele, o bună parte, mai ales companiile de succes întâlnite în experiența practică, fiind director de risc de aproape 10 ani la Coface, discutând cu ei, văzând din experiența lor, sintetizând și punând la dispoziție informații livrabile structurat, sistetizat, ca antreprenorii să aibă un ghid.

Deci asta găsesc oamenii, practic, un ghid?

Iancu Guda: Da, un ghid cu partea de eșec foarte tehnic explicată, detaliată și cartea aferentă are 500 de pagini și cursul din platforma BCR, gestiunea financiară, are acolo 10 capitole, dar la fiecare capitol sunt două episoade a câte 10 minute fiecare, deci durata totală se duce la 200 de minute, pe când la cursul cu „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes” sunt 10 episoade a câte 2-3 minute fiecare. E mult mai sintetizat, simplu.

Scopul a fost acela de a ajuta antreprenorii cu un ghid de bune practici, pentru a evita greșelile care au dus la blocajul unor companii, sau dacă te oprești aici, doar supraviețuiești. Ideea este să te dezvolți, să fii numărul unu și am completat cu un alt ghid cu principii generale, „Bune practici. Ce să faci ca să te dezvolți sustenabil”, mai ales un ghid specific, de data aceasta, dedicat start-up-urilor la început de drum. Mai degrabă acest curs vine să dea principiile de bunele practici, un ghid care să ridice întrebări la care tu, ca antreprenor, trebuie să ai mereu în vedere să găsește răspunsul și să vii cu o soluție personală proprie, autentică, bună, greu de replicat, astfel încât bifând cele 10 bune practici, este aproape imposibil să te blochezi sau să nu duci un business la un nivel suficient de bun. 

Sigur că în România sunt foarte multe incertitudini, câteodată chiar statul poate să vină „să te omoare” prin lipsa de acțiune sau vezi concurența neloială care tot rămâne la un nivel ridicat, se colectează foarte puțin veniturile din PIB România, ceea ce reflectă o economie subterană și o concurență neloială, ceea ce descurajează afacerile corecte și antreprenorii. De alte dăți, din păcate, statul român intervine prea brusc, greșind, din scurt, fără să ai timp să te adaptezi. Într-un asemenea context foarte incert, mai spun cadrul general cu o pandemie, invazia Rusiei în Ucraina, inflație, dobânzi, fluxul logistic complet. E o furtună perfectă care se întâmplă acum și, în toate aceste incertitudini, cred că acum, mai mult ca niciodată, nu mai merge pe intuiție să dezvolți o afacere la nimereală.

Ai observat că acolo se opreau foarte multe afaceri, în zona aceasta de intuiție?

Iancu Guda: Exact, mai ales dacă ți se confirmau câteva percepții, câteva idei și făceai un profit generos în primii ani, îți alimenta atribuirea sinelui și un ego puternic, care pe mulți antreprenori, din păcate, îi face să creadă că știu totul, stăpânesc toate elementele și asta îi blochează și mai mult deschiderea către dezvoltare, nou, învățare, curiozitate, într-o țară în care 82% dintre afaceri au maximum 3 angajați și antreprenorii sau patronii, cum se cheamă în România, centrează, dau cu capul, le fac pe toate. Companiile se sufocă, n-au cum să se dezvolte, să se scaleze și într-un asemenea context e chiar o sinucidere pentru mulți antreprenori, pentru că, repet, spațiul de eroare e atât de mic, incertitudinile sunt atât de mari, încât pur și simplu trebuie să faci business cu echipă bună, cu bune practici, nu mai merge la nimereala, la intuiție, marjele sunt din ce în ce mai atacabile, concurența a crescut, incertitudinea este fără precedent, chiar aș spune de o manieră și mai complexă decât în anii 90, pentru că acolo aveam și foarte multe oportunitate deodată, imensă, în acel context extrem de incert, dar de data aceasta cred că lucrurile sunt chiar mai complexe.

Nu e vorba doar de România și de tranziția către o economie deschisă, este vorba de o reașezare a business-urilor în foarte multe industrii și concurența e mult mai dură, adică în anii 90 dacă ieșeai puțin în afară, citeai câteva cărți, erai foarte muncitor și spirit antreprenorial, era foarte ușor să-ți faci loc cu coatele, pentru că era foarte mult spațiu, nu era concurență. Acum deja concurența nu mai este pe stradă, în cartier, în oraș, e globală, lucrurile sunt foarte complexe, accesul la informații este în buzunar, cu un telefon conectat la internet și trebuie să fii foarte competitiv, să investești în tine, să înveți din bunele practici sau din eșecul altora, ca să nu le repeți sau să crești un pic și sănătos. Și asta este la îndemână numai prinå cursuri, prin cărți, traininguri, de acolo și ideea acestor cursuri în platforma BCR Școala de Business, și consultanță pentru anumite chestii mai specifice, mai detaliate, mai concrete. E nevoie de ajutor specializat.

Iancu Guda are o experiență de peste 15 ani în domeniul managementului riscului de credit. Din anul 2013 este lector asociat la Institutul Bancar Român, unde predă cursuri de analiză financiară avansată și finanțe corporative în cadrul programului CEFA. Este autorul unora dintre cele mai citite cărți de economie din România “De ce eșuează companiile? 10 greșeli și 100 soluții” (2016-2017), cartea care a inspirat cursul de Management Financiar de pe platforma BCR Școala de Business, “Economia în vremea coronavirusului. Ghid de bune practici pentru antreprenori și politicile publice” (2020) și “Banii în mișcare” (2021).

Cursul poate fi accesat aici, înregistrarea și modulele fiind gratuite.

Platforma BCR Școala de Business a ajuns la peste 18.000 de utilizatori, antreprenori, manageri, liber profesioniști, profesori și studenți care doresc să se pregătească pentru o aventură în lumea businessului.

BCR Școala de Business este o platformă online cu lecții și sfaturi practice de business pentru antreprenorii aflați la început de drum, dar și pentru cei experimentați, unde aceștia pot învăța cum să își completeze abilitățile native și simțul afacerilor cu cunoștințele necesare pentru a avea un business inteligent. Platforma cuprinde în prezent 8 cursuri, ce au în total 73 de module, peste 100 de materiale video și 95 de teste.

0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Similare


Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • BCR pentru comunitate
  • 11 minute read
  • No comments

Campanie susținută de BCR, prin proiectul Școala de Bani

Cum, ce și la ce vârstă le spunem copiilor despre bani? Claudia Oprescu, BCR: Tema banilor ar trebui introdusă firesc în discuțiile cu copiii și nu ca o lecție. Banii nu sunt răi sau buni, ei doar sunt și depinde de noi ce alegem să facem cu ei / E important să le explicăm că nu toate lucrurile se înlocuiesc doar prin plata valorii lor

  • Redacția
  • 20 decembrie 2021
Pentru copii e dificil să înțeleagă ce înseamnă banii, mai ales la vârste mici, ei nu vor “simți” valoarea banului până când nu le explicăm echivalența acestuia, ce pot face…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Gimnaziu
  • Învățământ Primar
  • Liceu
  • Profesori
  • 9 minute read
  • 3 comments

Material susținut de BCR

VIDEO Psihologul Domnica Petrovai: E foarte important să îi învățăm pe copii de mici să fie confortabili cu banii și să aibă competențe în zona financiară pentru că asta are impact direct asupra autonomiei emoționale și asupra învățării

  • Redacția
  • 14 martie 2024
Cu o experiență vastă de peste 26 de ani în domeniul psihologiei, Domnica Petrovai, psihoterapeut și fondator al companiei Mind Education, le-a vorbit profesorilor și directorilor la primul seminar al…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • Liceu
  • 4 minute read
  • 2 comments

Material susținut de BCR

Concurs pentru liceenii din București cu premii de peste 2.000 de euro, organizat de Colegiul Economic Kretzulescu și Alianța Colegiilor Centenare. Înscrierile pentru idei de afaceri la Young Business Minds, deschise până pe 12 aprilie / Profesor coordonator: Pasiunile elevilor se pot transforma în planuri viabile de afaceri

  • Redacția
  • 5 aprilie 2024
Ești pasionat, ai multe idei inovatoare de afacere și crezi că vei reuși? Înscrie-te până pe 12 aprilie în concursul pentru liceenii din București Young Business Minds, cu premii de…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • Știri
  • 7 minute read
  • 4 comments

Material susținut de BCR

Bursa de merit a copilului se poate transforma, dacă ai un plan de economisire practic, în 10.000 de euro, bani pentru facultate / Interviu cu Nicoleta Deliu-Pașol, trainer la Școala de Bani

  • Redacția
  • 24 octombrie 2023
„Cheltuielile sunt mai mari atunci când ai copii și este mai greu să economisești, dar, în același timp, părinții sunt mai motivați să economisească pentru educația copiilor”, spune Nicoleta Deliu-Pașol,…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 5 minute read
  • 18 comments

Material susținut de BCR

VIDEO Dacă profesorul dovedește interes și motivație în fața elevilor, va fi urmat de către ei – Simona Bădițescu, profesoară de Limba și literatura română implicată în programul-pilot LifeLab by BCR

  • Redacția
  • 22 decembrie 2022
Implicarea profesorilor în proiecte adecvate mediului lor, vremurilor actuale și adaptarea permanentă la ceea ce este nou și modern în zona pedagogiei sunt elemente care pot să-i inspire pe elevi.…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • Liceu
  • Universitate
  • 7 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

Ateliere gratuite cu psihologi și psihoterapeuți cu accent pe sprijin emoțional și sănătate mintală, ca răspuns la nevoile și dorințele tinerilor, organizate în huburile ZBOR din 7 orașe / Detalii despre înscriere

  • Redacția
  • 5 februarie 2025
Tinerii din România au acum acces la o rețea de centre de dezvoltare personală și profesională prin Zbor România, un program național care își propune să ofere oportunități educaționale și…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Statistici edupedu.ro
  • 423.687.022 vizite
Total
0
Share
0
0
0
0
0
0