Elevii români petrec în școală, în 13 ani de învățământ obligatoriu, un număr de ore similar celui petrecut în doar 10 ani de elevii din Italia, Franța sau Spania / România este printre codași la numărul de ore din curriculumul obligatoriu în ciclul primar și sub media europeană la gimnaziu și liceu – raport 

Foto: © Jonathan Ross | Dreamstime.com

România ocupă abia locul 9 în rândul țărilor europene în ceea ce privește timpul alocat curriculumului obligatoriu în școală, deși are cel mai mare număr de ani de învățământ obligatoriu de pe continent, anume 13, potrivit celui mai nou raport al Comisiei Europene pe această temă, publicat pe 8 iulie. Raportul prezentat pe platforma Eurydice semnalează că, pe baza datelor aferente anului școlar 2024-2025, România se plasează printre ultimele țări de pe continent în ceea ce privește numărul de ore dedicate, anual, curriculumului obligatoriu în fiecare ciclu, dar mai ales în școala primară.

În aceste condiții, raportul Eurydice privind „Timpul anual recomandat pentru învățare în educația obligatorie din Europa – 2024/2025” aduce datele colectate la un numitor comun: numărul de ore alocate anual curriculumului obligatoriu, în total și în fiecare ciclu – învățământ primar, învățământ secundar inferior, învățământ secundar superior.

Sursa: Raport Eurydice privind învățământul obligatoriu – 2024-2025

În ceea ce privește timpul total alocat învățământului obligatoriu, România a rămas și în anul școlar 2024-2025 singura țară europeană cu 13 ani, fiind urmată de 7 sisteme cu 12 ani și 2 sisteme cu 11 ani.

Aceasta nu înseamnă că este „în top” și în ceea ce privește numărul total de ore de școală obligatorie. Din acest punct de vedere, ea ocupă abia locul 9 în Europa, cu un total de 9.438 de ore în cei 13 ani de școală. 

Iar potrivit datelor aferente anului 2024-2025 copiii români petrec în cei 13 ani de școală un număr similar de ore cu cei din cinci sisteme unde doar 10 ani de școală sunt încadrați la învățământ obligatoriu: unul dintre cele trei sisteme olandeze (9.340 de ore), Italia (9.339), Franța (9.218), Spania (8.949) și Luxemburg (8.924). 

Sursa: Raport Eurydice privind învățământul obligatoriu – 2024-2025

Pe de altă parte, calculat în ore anual, la nivelul anului școlar 2024-2025, România este prezentă printre țările cu ore puține alocate curriculumului obligatoriu în toate ciclurile și printre codași în cazul învățământului primar. 

În acest sens, raportul Eurydice nu folosește anume datele din ultimul an școlar, ci calculează pe paza acestora numărul de ore dintr-un „an noțional” – prin împărțirea totalului de ore obligatorii dintr-un ciclu la numărul de ani din acel ciclu. Pe baza acestei formule:

Sursa: Raport Eurydice privind învățământul obligatoriu – 2024-2025

Raportul CE semnalează că toate aceste date sunt influențate de diverse forme de flexibilitate curriculară aplicate în țările de pe continent. România figurează ca neavând flexibilitate curriculară nici verticală, nici orizonală la nivel de învățământ primar sau secundar.

Pe de altă parte, în alte țări sunt prezente următoarele forme:

Foto: © Jonathan Ross | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version