Elevii și părinții nu înțeleg rolul și utilitatea programului Săptămâna Verde, potrivit raportului de evaluare publicat de Ministerul Educației: Vin cu scutiri, deși au fost în vacanță cu părinții, iar cei din ani terminali sunt încurajați de părinți să se pregătească pentru examene, spun profesori chestionați

Foto: Freepik.com

Rolul programului Săptămâna Verde nu este înțeles pe deplin de părinți și elevi, „ fapt care duce la perceperea eronată a acestuia ca fiind o perioadă de vacanță”, se precizează în primul raport de cercetare publicat de Ministerul Educației care evaluează modul de implementare al programului în școli. „Elevii vin cu scutiri legale și, ca diriginte, ești obligat să le motivezi, chiar dacă știi că elevul a fost într-o mică vacanță cu părinții”, iar „elevii de clase terminale nu au fost încurajați de părinți să participe la activitățile clasei, ci să se pregătească pentru bacalaureat”, spun profesori participanți la cercetare. În total au răspuns chestionarelor 255 de directori dintre care 60% sunt din mediul urban, peste 2.600 de profesori și învățători și aproape 10.000 de elevi.

„Elevii și părinții nu înțeleg rolul și utilitatea programului, fapt care duce la perceperea eronată a acestuia ca fiind o perioadă de vacanță”, este una dintre concluziile raportului de cercetare „Evaluare a Programului Săptămâna Verde”, publicat recent de Ministerul Educației.

Există practica motivării absențelor prin documente medicale, care nu se asociază cu reale probleme de sănătate, iar unii elevi nu au resursele materiale și financiare necesare participării la activități ce solicită costuri. Săptămâna verde se suprapune cu perioade favorabile activităților agricole, în care sunt implicați unii elevi din mediul rural”, scrie în raport.

Mai mult, elevii de clase terminale nu au fost încurajați de părinți să participe la activitățile clasei în Săptămâna Verde, ci să se pregătească pentru bacalaureat sau Evaluarea Națională, spun unii profesori în chestionarele pe care le-au completat și care au stat la baza cercetării.

Aproximativ 1 din 5 elevi a declarat că a absentat pentru că, în perioada activităților Programului, s-a implicat în alte activități extrașcolare decât cele organizate de școală (concursuri sportive, meditații/pregătire la alte discipline).

„Profesorii au raportat cazuri în care unii elevi nu au participat la activități (în special cei din anii terminali), utilizând „Săptămâna verde” pentru a se pregăti suplimentar pentru evaluările naționale”, scrie în raport. „Elevii de clase terminale nu au fost încurajați de părinți să participe la activitățile clasei, ci să se pregătească pentru bacalaureat”, spune un profesor.

Alte motive pentru care elevii nu participă la activitățile din Săptămâna Verde: le consideră „plictisitoare”și lipsa finanțării

15% dintre elevi au menționat că au absentat la o parte dintre activitățile din „Săptămâna verde”, iar motivele sunt diverse.

Aproape jumătate dintre elevii care nu s-au prezentat la activități au invocat probleme personale, legate de sănătate sau de alte aspecte.

Conform opiniilor profesorilor, problemele personale menționate de elevi și de părinții lor sunt adesea legate de starea de sănătate, însă profesorii semnalează că uneori acestea nu sunt reale, ci sunt invocate pentru a justifica absențele: „vin cu scutiri legale și, ca diriginte, ești obligat să le motivezi, chiar dacă știi că elevul a fost într-o mică vacanță cu părinții”, un profesor.

Motivele personale au fost mai frecvent menționate de elevii cuprinși în școlile rurale și de fete.

Un alt motiv precizat de 44% dintre cei care au absentat: lipsa de interes pentru activitățile propuse de școală în cadrul Programului.

Argumentul a fost invocat într-o mai mare măsură de băieți decât de fete. Pe de o parte, elevii au menționat că unele activități au fost „plictisitoare, obositoare, neinteresante, lipsite de sens”.

Pe de altă parte, directorii și profesorii au menționat că, deși școlile realizează analize de nevoi în rândul elevilor pentru elaborarea orarului Programului, în lipsa finanțării corespunzătoare, școlile nu pot lua în considerare toate nevoile și interesele elevilor și nu pot organiza multe activități inovative, în afara școlii.


Neîncadrarea în orarul activităților este o situație cu care s-au confruntat aproximativ 17% dintre elevii care nu au participat la toate activitățile din „Săptămâna verde” (ex. situația elevilor navetiști.), în condițiile în care orarul activităților din „Săptămâna verde” nu s-a suprapus întotdeauna peste orarul obișnuit de școală.

Alte argumente invocate de elevi pentru neparticipare sau participare sporadică la activități, cu ponderi cuprinse între 3-6%, vizează disconfortul creat de colegi, lipsa resurselor financiare sau a resurselor materiale necesare activităților, dificultatea temei abordate.

Despre cercetare și metodologie

Cercetarea Institutului de Științe ale Educației a fost realizată pe bază de chestionar, pe un eșantion reprezentativ la nivel național pentru rețeaua școlară. Chestionarele au fost aplicate în luna noiembrie 2024, prin autocompletare, în format online și au fost completate de elevi din învățământul gimnazial (clasele VII-VIII) și din învățământul liceal (clasele IX-XII), de profesori (învățători/profesori pentru învățământul primar, profesori diriginți) și de directori de unități de învățământ, filierele teoretică și vocațională, public și privat.

Informații de context

Raportul de cercetare realizat de Institutul de Științe ale Educației este primul realizat de Institutul de Științe ale Educației la cererea Ministerului Educației și care monitorizează modul în care s-a implementat programul de la înființare și problemele semnalate de directori, profesori și elevi.

Pe 31 mai, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) a publicatun alt studiu privind „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)” din care reiese că peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la cel puțin unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde.

Studiul este reprezentativ la nivel național, au participat aproape 7.000 de profesori. Unii profesori spun că ar trebui implementate măsuri cum ar fi gratuitatea intrării la muzee și a transportului pentru activitățile din afara școlii.

Ministrul Educației, Daniel David spunea recent că „n-am vrut să scot Săptămâna Verde și Școala Altfel pentru că ele reprezintă o apropiere de filosofia OECD, spune ministrul Educației: După ce am predat curriculum standard, nu mergem să ne plimbăm, ci să discutăm cum folosim în viața de zi cu zi ce am învățat”.

Daniel David a mai spus că Școala Altfel și Săptămâna Verde nu sunt o pauză în procesul educațional. „Ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie”, spune ministrul.

În 2023, într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe.

Citește și:
Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde sau chiar la ambele – raport al Ministerului Educației
Școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe sau o oportunitate pentru ca elevii să aibă parte de o altfel de învățare? Analiză cu experți, părinți, profesori și elevi

Propuneri ale directorilor și profesorilor privind Săptămâna Verde: Desfășurarea celor 5 zile pe parcursul tuturor modulelor sau la finalul anului școlar, renunțarea la program pentru școlile fără resurse necesare, comasarea cu programul „Școala Altfel” – Raport de cercetare publicat de Minister
Este ilegal ca părinții să dea bani pentru activitățile din săptămânile „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, spune ministrul Daniel David: Nu trebuie mers neapărat în excursii
N-am vrut să scot Săptămâna Verde și Școala Altfel pentru că ele reprezintă o apropiere de filosofia OECD, spune ministrul Educației: După ce am predat curriculum standard, nu mergem să ne plimbăm, ci să discutăm cum folosim în viața de zi cu zi ce am învățat
DOCUMENT Noile instrucțiuni pentru Școala altfel și Săptămâna verde, trimise în școli de Ministerul Educației: propuneri de abordări clasice și nonformale, printre care învățarea prin experiență și rezolvarea de probleme reale / Alte instrucțiuni anunțate pentru începutul anului școlar
Noi seturi de instrucțiuni, anunțate de ministrul Educației pentru Școala altfel și Săptămâna verde: Ele nu sunt o pauză în procesul educațional. Ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie
Cele 36 de săptămâni din structura anului școlar 2024-2025 rămân 29.2, semnalează profesoara Irina Căpățînă: Pe celelalte le-au înghițit, pe rând, Școala Altfel, Săptămâna Verde, două rânduri de simulări, bacalaureatul în timpul cursurilor, sărbători laice și religioase, punți și poduri unde și când s-a putut
Săptămâna „Școala altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, violența și consumul de substanțe, anunță ministrul Educației: Activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo
Săptămâna verde și Școala altfel, mai ales la liceu, nu funcționează, spune profesoara Raluca Răducanu: Elevii nu știu cum să fugă, noi n-avem niciun mod de a-i ține la școală
LISTA Aproape 250 de școli din București au stabilit programele Săptămâna Verde și Școala Altfel înainte de vacanța de Paște, adică 7 – 11 aprilie / Între cele două perioade elevii vin la școală 4 zile
Exit mobile version