Educația științifică din România se află într-un punct critic, așa cum subliniază profesoara Nicoleta Ianovici, decan al Facultății de Chimie-Bilogie-Geografie a Universității de Vest din Timișoara în punctul său de vedere adresat Ministerului Educației și Cercetării cu ocazia dezbaterii publice pe propunerile de planuri-cadru de liceu. Punctul de vedere a fost transmis și redacției Edupedu.ro și îl publicăm integral, mai jos.
Cadrul didactic universitar pornește de la declarațiile ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, comform cărora atitudinea negativă a românilor față de știință și tehnologie este cea mai accentuată din Uniunea Europeană, fenomen ce favorizează pseudoștiința, teoriile conspirației și dezinformarea. Aceste tendințe sunt strâns corelate cu abandonul școlar și analfabetismul funcțional, ceea ce reprezintă un risc pentru securitatea națională, după cum preciza oficialul.
În acest context, Nicoleta Ianovici atrage atenția că Biologia, ca disciplină fundamentală a științelor vieții, a fost „amputată repetat” în ultimii 24 de ani. Printre problemele majore semnalate de aceasta, în document, se numără:
- Reducerea drastică a orelor de biologie în ciclul liceal, mai ales la profilele umaniste;
- Excluderea Biologiei din trunchiul comun al liceelor tehnologice la clasele a XI-a și a XII-a;
- Diminuarea timpului alocat studiului Biologiei la gimnaziu, generând lacune conceptuale la elevi;
- Propunerea de eliminare a Biologiei din clasele a XI-a și a XII-a pentru profilul Matematică-Informatică, „ceea ce ar constitui o eroare gravă”, mai scrie profesoara.
Paradoxal, deși Biologia este tot mai neglijată la nivel de curriculum, statisticile și realitatea indică un interes crescut al elevilor pentru domeniile bazate pe științele vieții:
- Peste 85% dintre elevii de la profilele real, tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului aleg Biologia ca probă la Bacalaureat;
- Absolvenții de liceu se îndreaptă către facultăți de Biologie, Medicină, Farmacie, Agronomie și Medicină Veterinară;
- Există o creștere constantă a numărului de candidați la facultățile de științe ale naturii, arată cadrul didactic în documentul citat.
Profesorii de Biologie au nevoie nu doar de echipamente standard, ci de laboratoare moderne, materiale digitale interactive și acces la resurse pentru activități de teren, spune profesoara. Reintegrarea Biologiei în trunchiul comun al tuturor profilurilor liceale este esențială pentru formarea unei generații educate științific, iar Educația pentru Sănătate trebuie predată de specialiști, astfel încât elevii să beneficieze de informații corecte și aplicabile, potrivit acesteia.
Publicăm punctul de vedere al prof.univ.dr.habil. Nicoleta Ianovici:
Pe 6 martie se încheie dezbaterea publică pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu.