Mirela Barbu, consilier școlar la Școala Gimnazială “Traian” din Craiova, a vorbit despre cum ar putea părinții să le explice elevilor de clasa a VIII-a importanța Evaluării Naționale, dar fără să-i sperie. „Evităm să facem comparații cu alți copii, cu frații mai mari, cu verișorii, cu copiii prietenilor noștri. Chiar încurajăm copiii foarte mult să se compare cu sine”. „Închei discursul meu cu mesajul că „am încredere în tine” și cu întrebarea „cu ce pot eu să te ajut mai mult?”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru TVR Craiova.
- Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Întrebare: Cum îi explicăm copilului cât de important este acest examen, fără a-l speria?
Mirela Barbu: „Fără să creionez așteptări perfecționiste, în raport cu copilul, da, să-i transmit că eu am încredere în alegerile lui, că aș fi încântată să facă o alegere sau să învețe mai mult, să zicem, dar închei discursul meu cu mesajul că „am încredere în tine” și cu întrebarea „cu ce pot eu să te ajut mai mult? Cum pot eu să-ți fiu alături în această perioadă?”. Deci transmitem cumva așteptările și intențiile noastre, dar nu creăm presiune asupra copilului. Evităm să facem comparații cu alți copii, cu frații mai mari, cu verișorii, cu copiii prietenilor noștri. Chiar încurajăm copiii foarte mult să se compare cu sine.
În plan școlar, noi folosim diverse jocuri și fișe, să zicem, în acest sens. Am creat pentru copii niște păhărele gradate, după modelul paharelor de bucătărie, în care ei să-și hașureze în mod colorat rezultatele pe care le obțin la fiecare testare, la fiecare simulare, și să se compare cu sine, nu cu colegul de alături sau cu, nu știu, un prieten foarte, foarte bun. Deci, invitând copilul la o comparație cu sine, se declanșează, de fapt, un mecanism interior în copil care îl determină pe el să își crească motivația și să aibă încredere în el.”
Amintim că psihologul Suzana Pavlov a declarat pentru TVR Craiova că „părinții vor note note mari, copiii nu tot timpul pot să dea un randament extraordinar și pot să mai aibă și scăpări”. Referitor la programul elevilor de clasa a VIII-a, aceasta a spus că ei „stau 5-6 ore la școală și fac cel puțin 2 ore de meditație și alte 2 ore de teme”.
„Unii copii reușesc să ia niște note foarte bune, își ating obiectivele și intră cu multă muncă la liceele pe care ei și le-au dorit și-și urmează parcursul lor, dar pierd cumva alte elemente, pierd interacțiuni sociale”, a menționat psihologul.
Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025
- 10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională
- 13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
- 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale