Evaluare Națională cu testare din mai multe discipline. Liderul sindical Marius Nistor: Nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi. Până la urmă, au nevoie și de puțină geografie, și de puțină istorie, și de puțină cultură muzicală

Marius Nistor / Foto: captură TVR 2 „Educația la putere”

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea ca Evaluarea Națională să fie dată din mai multe materii, că „nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi”. „Ca să fiu un cetățean complet, ca să am șanse de reușită în viață, nu este suficient să îmi învăț doar la câteva discipline”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Actualități.

„Trebuie să plecăm de la faptul că ministrul a avut curajul să aibă o astfel de abordare privind evaluarea națională, pe care o consider nerelevantă, în momentul de față, atâta vreme cât se dau testări doar la 2 discipline. Domnia sa dorește o evaluare mai amplă, ținând cont că, până la urmă, fiecare absolvent trebuie să aibă cel puțin 5 competențe fundamentale și, bineînțeles, până la sfârșitul liceului, cele 8 competențe cheie”, a precizat Marius Nistor.

Liderul sindical este de părere că Evaluarea Națională din mai multe discipline n-ar trebuie să fie un stres suplimentar pentru elevi. Acesta a afirmat că elevii au nevoie și de geografie, istorie, cultură muzicală, desen:

„Asta nu înseamnă că nivelul de cunoștințe pe care el trebuie să-l asimileze trebuie să fie la un nivel foarte ridicat. Nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi. Deci, dacă vorbim de gimnaziu, la clasa a VIII-a nu mă mai interesează decât Limba și literatura română și matematică. Restul devin discipline de mâna a doua. Ca să fiu un cetățean complet, ca să am șanse de reușită în viață, nu este suficient să învăț doar la câteva discipline. Până la urmă, au nevoie și de puțină geografie, și de puțină istorie, și de puțină cultură muzicală. Ar trebui să aibă și niște cunoștințe elementare de desen (…)”

Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.

Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”. 

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.

„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională

Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:

„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.

Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:

Citește și:
Elevii intră la liceu cu medii mari, dar la chimie, fizică, franceză, biologie sunt mult sub nivelul notelor pe care le iau în gimnaziu, spune directoarea Andreia Bodea
Dacă elevii iau 9.90 la Matematică – Evaluare Națională, ei nu sunt de 9.90, spune directoarea Andreia Bodea: Ei au exersat un anumit tip de probleme și pe acelea le stăpânesc foarte bine. Evaluarea este bazată pe memorare
Nu se poate să fie această explozie, de ani de zile, de sute de medii între 9.90 și 10 la Evaluarea Națională, spune directoarea Andreia Bodea: Un ultim punct de la un ultim subiect trebuie să facă diferența între un copil care s-a pregătit și un copil care chiar trece de pragul de 9.50
Elevă de gimnaziu: Am avut profesori care ne lăsau să învățăm în orele lor la Română și Matematică, pentru că din ele dăm examenul anul acesta
Evaluare Națională cu testare din mai multe discipline. Profesoara Ionela Neagoe: Cred că elevii s-ar responsabiliza mai mult la celelalte materii. În momentul de faţă, ei sunt într-o lejeritate
Liderul sindical Marius Nistor, despre propunerea ministrului ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă mai multe discipline: Este importantă şi Fizica, este importantă şi Chimia. Nu poți să limitezi totul doar la Română și Matematică
Reformă majoră a Evaluării Naționale cu testare din mai multe discipline, iar în 5-10 ani renunțarea la examen și înlocuirea cu portofoliul educațional – este propunerea oficială a ministrului Daniel David: Are o funcție foarte mare pentru selecție, oricum l-am gândi, totuși, este un test punctual
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-ar ar putea să dispară când vom reuși să eliminăm discrepanțele între școli și între profesori, modalitatea de notare, anunță Daniel David: Poate mergem pe portofoliu
Daniel David: Nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii, deși există 8 competențe cheie. Asta nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene / Ministrul este de acord cu examen separat de admitere la liceu, după Evaluarea Națională
Exit mobile version