Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea ca Evaluarea Națională să fie dată din mai multe materii, că „nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi”. „Ca să fiu un cetățean complet, ca să am șanse de reușită în viață, nu este suficient să îmi învăț doar la câteva discipline”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Actualități.
„Trebuie să plecăm de la faptul că ministrul a avut curajul să aibă o astfel de abordare privind evaluarea națională, pe care o consider nerelevantă, în momentul de față, atâta vreme cât se dau testări doar la 2 discipline. Domnia sa dorește o evaluare mai amplă, ținând cont că, până la urmă, fiecare absolvent trebuie să aibă cel puțin 5 competențe fundamentale și, bineînțeles, până la sfârșitul liceului, cele 8 competențe cheie”, a precizat Marius Nistor.
Liderul sindical este de părere că Evaluarea Națională din mai multe discipline n-ar trebuie să fie un stres suplimentar pentru elevi. Acesta a afirmat că elevii au nevoie și de geografie, istorie, cultură muzicală, desen:
„Asta nu înseamnă că nivelul de cunoștințe pe care el trebuie să-l asimileze trebuie să fie la un nivel foarte ridicat. Nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi. Deci, dacă vorbim de gimnaziu, la clasa a VIII-a nu mă mai interesează decât Limba și literatura română și matematică. Restul devin discipline de mâna a doua. Ca să fiu un cetățean complet, ca să am șanse de reușită în viață, nu este suficient să învăț doar la câteva discipline. Până la urmă, au nevoie și de puțină geografie, și de puțină istorie, și de puțină cultură muzicală. Ar trebui să aibă și niște cunoștințe elementare de desen (…)”
Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.
Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.
„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.
Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.
- Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională
Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:
„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos: