Doi inspectori școlari au transmis o propunere către ministrul Educației, Daniel David, prin care solicită digitalizarea corectării lucrărilor la olimpiadele școlare și evaluarea exclusiv de către profesori universitari la etapa națională. Inițiativa a fost prezentată în comentariile la transmisiunea live organizată de Ministerul Educației și Cercetării joi seară, 6 martie.
Inspectoarea școlară pentru istorie de la inspectoratul școlar județean (ISJ) Ialomița, Gica Dinu, și inspectoarea școlară pentru limbi moderne, Marcela Jalbă, susțin că această schimbare ar asigura „obiectivitate și transparență” în procesul de evaluare și ar elimina eventualele subiectivități.
„Propunere de modificare procedurală privind evaluarea lucrărilor în cadrul olimpiadelor și concursurilor școlare. În vederea optimizării procesului de evaluare a lucrărilor la etapele județeană și națională ale olimpiadelor și concursurilor școlare, propunem adoptarea următoarelor măsuri:
- Digitalizarea evaluării la etapa județeană – Evaluarea lucrărilor scrise să se realizeze în format digital, similar cu procedura aplicată în cadrul examenelor naționale, asigurând astfel obiectivitate și transparență în corectare.
- Evaluare exclusiv universitară la etapa națională – La etapa națională, lucrările scrise să fie evaluate digitalizat, exclusiv de către cadre didactice din mediul universitar, pentru a garanta un nivel înalt de expertiză și imparțialitate în aprecierea performanțelor elevilor.
- Menținerea formatului clasic pentru probele practice – Probele practice (specifice anumitor discipline) să se desfășoare în continuare cu prezență fizică, conform metodologiilor specifice fiecărei discipline. Această modificare ar contribui la creșterea echității și a transparenței în evaluare, aliniindu-se totodată tendințelor de digitalizare din sistemul educațional”, se arată în propunerea transmisă ministrului.
Propunerea vine în contextul în care, în ultimii ani, au existat multiple critici din partea profesorilor și părinților privind lipsa de transparență în corectarea lucrărilor la olimpiade și existența unor posibile influențe în procesul de evaluare. Edupedu.ro a documentat anul trecut mai multe astfel de cazuri. Dintre acestea:
- La Olimpiada de Biologie 2024 din Prahova, un elev care completase greșit grila de răspunsuri a fost calificat la etapa națională în urma unui memoriu depus de părinți, care au invocat motive medicale, reevaluarea lucrării fiind făcută de comisia județeană a olimpiadei, sub presiunile Ministerului Educației.
- La Olimpiada Națională de Limba Română (OLLR) 2024 din București, un elev clasat inițial pe locul 15 a urcat pe locul 2 după o contestație, diferența de punctaj fiind de peste 11 puncte. La Olimpiada de Limba Engleză din Galați, tot anul trecut, elevii care aveau punctaje scăzute au urcat în clasament cu creșteri de aproape 20 de puncte, ceea ce a stârnit nemulțumiri legate de transparența procesului de evaluare.
- În mai 2024 inspectoarea școlară Serenella Dinu de la ISJ Buzău s-a autodenunțat, după ce la Olimpiada de Fizică din Buzău s-a autosesizat în urma unei erori la lucrarea unui elev considerat performant și a reluat corectarea la mai multe lucrări, fără ca elevii să depună contestații.
- La Olimpiada de Istorie din județul Sălaj, lucrările au fost recorectate înainte de publicarea rezultatelor, din nou fără ca cineva să depună contestații, schimbând clasamentele. Problemele au fost semnalate și la Olimpiada Națională de Fizică – etapa din București, unde s-au înregistrat diferențe de până la 13 puncte între evaluările inițiale și cele finale, ridicând întrebări despre procesul de corectare și evidențiind, de fapt, rânduri de erori produse de criza profesorilor de științe.
Începe maratonul olimpiadelor școlare 2025
Peste 20 de olimpiade școlare ajung la faza județeană în perioada 6 – 16 martie 2025, potrivit calendarului oficial aprobat de Ministerul Educației. Competițiile se desfășoară inclusiv în timpul săptămânii, iar elevii vor participa la probe acoperind discipline variate, de la Limba și literatura română, Matematică, Fizică, Biologie, Limbi străine, până la competiții tehnice.
Iată olimpiadele din perioada 6-16 martie (pe zile, mai jos în articol):
- Limba și literatura română (clasele V-VIII și IX-XII)
- Lectura ca abilitate de viață (OLAV, clasele V-VIII și IX-XII) – vezi etapa locală: subiecte și bareme de corectare din Dâmbovița și Prahova
- Matematică – vezi subiecte și bareme Olimpiada Națională de Matematică 2025 – etapa locală din județele Bacău, Dolj, Tulcea și Vâlcea
- Fizică
- Biologie
- Geografie
- Istorie
- Informatică (gimnaziu și liceu)
- Limba engleză
- Limba franceză
- Limba germană modernă
- Limba rusă modernă
- Limbi clasice: Greaca veche, Latină
- Pregătire sportivă teoretică
- Religie – diverse culte
- Olimpiade din aria curriculară Tehnologii
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.