Evaluările Naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp, spune Daniel David: Ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedbackul către copil, ca să ai o educație personalizată

Foto: Syda Productions | Dreamstime.com

Ministrul Daniel David a declarat că evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a „ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp”. Daniel David a spus că aceste evaluări „ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedbackul către copil, ca să ai o educație personalizată”. Declarațiile au fost făcute la conferința de lansare a noului raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România.

„Mă bucur că am văzut la fel problema Evaluării Naționale, în sensul că raportul OECD spune că e ok că facem evaluări standardizate în clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, dar cele din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp. Și ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedbackul către copil, ca să ai o educație personalizată. Dacă mergi numai într-o logică în care faci testarea standardizată, să compari școli între ele e bun și acel lucru, dar cumva trebuie să ajungi la educație personalizată”, a spus Daniel David.

Despre Evaluările Naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a

Conform metodologiei din 4 septembrie 2024, „testele pentru EN-2025 se elaborează de către CNPEE, ținând seama de următoarele cerințe:

a) să fie formulate clar, precis și în strictă concordanță cu programele școlare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu;

b) să aibă un nivel mediu de dificultate.”

Articolul 10 – (1) Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a II-a în limba română, sunt structurate astfel:

(2) Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, sunt structurate astfel:

(3) Elevilor aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică și explorarea mediului atât în limba în care au studiat, cât și în limba română.

Articolul 11(1) Testele elaborate pentru EN IV, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a IV-a în limba română, sunt structurate astfel:

(2) Testele elaborate pentru EN IV, administrate elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile clasei a IV-a în limba maternă, sunt structurate astfel:

(3) Elevilor aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică și științe ale naturii atât în limba în care au studiat, cât și în limba română.

Articolul 12 – (1) Testele elaborate pentru EN VI sunt structurate astfel:

(2) Elevilor aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testul care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Matematică și Științe ale naturii“ atât în limba în care au studiat, cât și în limba română.

Articolul 13 – Durata alocată rezolvării testelor de evaluare este după cum urmează:

– de câte 45 de minute pentru fiecare test administrat la EN II;

– de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV;

– de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN VI”, se arată în metodologia menționată mai sus.

Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, referitor la Evaluarea Națională de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, că scopul acestora „nu este de a încuraja urmărirea obținerii de note, respectiv de calificative”. 

Rezultatele elevilor, potrivit metodologiei

Din acest an școlar, rezultatele elevilor la evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi sub formă de punctaje în loc de coduri. La solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog.

Art. 28. — „(1) Rezultatele individuale obținute la EN-2025 nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul claseiPrin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog. Rezultatele sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin:

a) elaborarea planurilor individualizate de învățare;

b) informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.

(2) Rezultatele individuale la EN-2025 cuprinse în fișele de evaluare sunt supuse unui proces de analiză de către cadrul didactic și de către colectivul de catedră din fiecare unitate școlară. În urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de învățare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/ orientare care cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării învățării.”

Cea care a decis introducerea notelor la Evaluarea Națională de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, în loc de rezultate pe coduri, similare celor folosite de testările internaționale de tip PISA, a fost Ligia Deca, precedenta ministră a Educației, care a scos și limba străină de la evaluarea de la clasa a VI-a.

Foto: Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Recomandarea OECD pentru examenul românesc de la clasa a VIII-a: să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară / Trebuie să ne extindem spre acest portofoliu – anunță ministrul David
Curriculumul de grădiniță trebuie regândit astfel încât să devină mai degrabă o pregătire pentru învățământul primar, nu să fie într-o logică de creșă – anunță ministrul Educației și Cercetării
Ministrul Daniel David: Astăzi, în jur de 11,4% dintre copiii de până în 3 ani sunt în educația antepreșcolară. Avem nevoie de mai multe crește, ludodeci, centre. Și trebuie să pregătim familiile să facă educație bună. Hai să ne asigurăm că facem programe de training parental
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace
Exit mobile version