Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis oficial, la solicitarea Edupedu.ro, că răspunsul primit de redacție în numele Institutului de Științe ale Educației (ISE) a fost modificat de Minister. Mai precis, potrivit comunicării transmise astăzi redacției de către ministrul Daniel David, analiza redactată de cercetătorii IȘE ar fi fost primită de cabinetul său „într-o formă draft/preliminară” și a fost ulterior supusă unui proces de „peer-review”, la cererea ministrului. Varianta revăzută rezultată „a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet, această formă fiind apoi comunicată prin biroul de presă al ministerului”.
- De remarcat că Ministrul Educației și Cercetării nu a publicat nici astăzi analiza integrală făcută de cercetătorii IȘE asupra măsurilor din Legea Bolojan, analiză cerută în repetate rânduri de Edupedu.ro de pe 7 iulie 2025 și până astăzi. Ministerul susține astăzi că versiunea de răspuns transmisă Edupedu.ro pe 18 iulie 2025 e rezultatul unui proces de „peer-review”, dar nu oferă niciun detaliu cu privire la persoanele care au făcut acest review.
Explicația de astăzi, 23 iulie 2025, a ministrului Educației confirmă problema semnalată de Edupedu.ro pe 18 iulie 2025: răspunsul transmis de Ministerul Educației către Edupedu.ro nu este documentul științific original redactat de echipa IȘE, ci o versiune ajustată în interiorul Ministerului, cu multe referiri la declarațiile recente ale ministrului, apoi validată administrativ și transmisă oficial ca fiind poziția institutului.
Edupedu.ro a semnalat vineri, pe 18 iulie, un derapaj grav la Ministerul Educației și Cercetării (MEC) după ce, în loc de punctul de vedere al Institutului de Științe ale Educației pe măsurile din Legea Bolojan, am primit un răspuns politic de la Minister. Răspunsul MEC reproducea declarații recente ale ministrului Daniel David, nu analiza cercetătorilor IȘE. Răspunsul primit poate fi citit aici.
Întrebat direct de Edupedu.ro, duminică 20 iulie, ce măsuri ia dacă răspunsul primit nu reflectă poziția cercetătorilor IȘE, ci pare redactat politic de Minister, ministrul a declarat: „Luni voi verifica dacă răspunsul a fost asumat și de conducerea IȘE. Dacă n-a fost asumat, voi verifica cine a intervenit și a blocat aceste lucruri și voi lua măsuri.”
Ministrul a revenit cu răspunsul astăzi, miercuri 23 iulie 2025. În acest răspuns trimis către Edupedu.ro, ministrul Educației arată că acesta nu a fost asumat de IȘE, ci doar văzut. „Ținând cont de forma preliminară ministrul a cerut un proces de «peer-review», în urmă căruia a rezultat o variantă care a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet, această formă fiind apoi comunicată prin biroul de presă al ministerului”, arată ministerul.
Răspunsul de astăzi al MEC afirmă că solicitările directe ale presei sau ale altor actori către ISE „nu reprezintă o practică aliniată protocolului de guvernanță” dintre MEC și ISE și că orice analiză ISE trebuie să parcurgă un proces formal de peer-review extern și să aibă un rezumat extins în limba engleză pentru a putea fi publicată, iar în cazul de față, ISE nu ar fi reușit să răspundă complet din lipsă de timp, motiv pentru care s-a cerut redactarea ulterioară a unui raport științific complet, care va fi public.
- În mesajul de astăzi, Ministerul nu oferă nicio informație care să arate în constă protocolul de guvernanță dintre MEC și IȘE. Totodată, Hotărârea de Guvern privind înființarea IȘE nu include nicio mențiune cu privire la vreun astfel de protocol și nici vreo interdicție ca cercetătorii Institutului de Științe ale Educației să răspundă la solicitările presei.
- Primul articol din HG-ul de organizare și funcționare a Institutului de Științe ale Educației prevede că „IȘE are ca scop realizarea și promovarea de studii și cercetări obiective și independente”. Printre atribuțiile IȘE, enumerate tot în Hotărârea de organizare și funcționare, se numără: „contribuie la racordarea cercetării educaționale la spațiul de cercetare național și internațional, prin: promovarea rezultatelor de cercetare” […]; „contribuie la diseminarea rezultatelor cercetării științifice în rândul actorilor educaționali”.
Ministrul mai anunță în răspunsul trimis astăzi Edupedu.ro că va completa regulamentul de funcționare al IȘE pentru „a corecta în viitor astfel de situații neclare din punct de vedere instituțional”.
Această reacție intră în contradicție cu pozițiile exprimate anterior chiar de ministrul Daniel David, care, la reînființarea IȘE în martie 2025, declara: „Institutul de Științe ale Educației trebuie acum susținut pentru dezvoltare – mai ales când vom trece de blocajele economico-financiare din prezent -, deoarece acesta trebuie să fie principalul motor care să ne ajute să implementăm în țară o educație bazată pe dovezi/validată științific, nu pe păreri adesea (prea) puțin informate sau pe pseudoștiință”.
În aceste condiții, dacă solicitările de presă către ISE nu sunt acceptabile instituțional, atunci întrebarea este în ce condiții mai poate fi consultată opinia unei instituții de cercetare aflată în subordinea ministerului, dar autonomă din punct de vedere științific. Este pentru prima dată în istoria recentă a Ministerului Educației când un ministru cenzurează oficial comunicarea cercetătorilor cu presa și când anunță modificarea regulamentului unui institut de cercetare pentru ca oamenii de știință să nu mai poată răspunde oficial direct și autonom solicitărilor presei.
Redăm integral răspunsul ministrului Daniel David și al Ministerului Educației și Cercetării, la solicitarea Edupedu.ro:
„Pornind de la analiza pe care am avut-o în urma solicitării dvs., iată situația cu referire la cele prezentate în articolul dvs.:
Răspunsul cabinetului ministrului:
- La solicitarea dvs. am analizat situația descrisă în articolul domnului Mihai Peticilă.
- Institutul de Științe ale Educației (IȘE) este o structură în subordinea Ministerului Educației și Cercetării.
- Raportul analizelor solicitate de domnul Peticilă a fost trimis de conducerea IȘE pentru analiză la cabinetul ministrului, într-o formă draft/preliminară (fără a fi redactat într-un format final riguros științific și fără a se răspunde la toate problemele ridicate în solicitare), ca urmare a timpului scurt aflat la dispoziție.
- Ținând cont de forma preliminară ministrul a cerut un proces de „peer-review”, în urmă căruia a rezultat o variantă care a fost văzută și retrimisă de conducerea IȘE către cabinet, această formă fiind apoi comunicată prin biroul de presă al ministerului.
Poziția ministrului, pornind de la viziunea asupra Institutului nou înființat:
- Solicitarea externă către IȘE pentru diverse analize, în general sau asupra ministerului în subordinea căruia se află, nu reprezintă o practică aliniată protocolului de guvernanță în care se află IȘE și MEC.
- La solicitări externe, IȘE trebuie însă să-și comenteze analizele proprii, rezultate din programul de cercetare anual și să ofere, la solicitare, date la care are deja acces. De asemenea, dincolo de planul de cercetare anual, Institutul poate avea inițiative ad-hoc, pe care le supune spre aprobare ministerului în subordinea căruia se află.
- Cercetătorii IȘE, în nume personal, pot face însă orice analize/cercetări doresc, asumate ca atare.
- Orice Raport/analiză IȘE care se publică, va trebui să parcurgă un proces de „peer-review” extern, coordonat de conducerea Institutului, și să aibă un rezumat extins în limba engleză
- Ținând însă cont de interesul ridicat și de faptul că în timpul scurt avut la dispoziție, IȘE nu a elaborat o analiză completă asupra problemelor ridicate, în calitate de ministru al educației și cercetării, am solicitat IȘE să realizeze un Raport științific complet și adecvat asupra temei ridicate de dvs.
- Vom completa regulamentul de funcționare IȘE, pentru a corecta în viitor astfel de situații neclare din punct de vedere instituțional”.