Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea. Amintim că acesta a fost președintele comisiei prezidențiale din mandatul lui Traian Băsescu care a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza Legii educației nr. 1/2011.
Mai ales în mediul rural, profesorii ar trebui să predea la și mai multe școli decât astăzi pentru a-și face norma didactică integral, „ceea ce nu ar fi deloc bine pentru calitatea prestației didactice”, a explicat Miclea.
Problema prin care trec astăzi profesorii de științe „se va generaliza, în sensul că și profesori de limba română și profesori de matematică vor face același lucru, dacă va crește norma didactică. Prin urmare, o normă didactică și așa fragmentată în mediul rural rural va fi și mai fragmentată. Și, doi: nu facem atractiv sistemul educațional pentru noi absolvenți de facultate, dacă crește norma didactică. Data principală care trebuie luată în calcul este criza demografică în care ne aflăm. Riscăm să nu mai avem profesori suficienți în următorii ani”, a avertizat Mircea Miclea, în declarațiile acordate Edupedu.ro.
Profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător și fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, Mircea Miclea a afirmat pentru Edupedu.ro că soluția la problema orelor plătite pilelor baronilor locali – așa cum au argumentat propunerea de majorare a normelor negociatorii partidelor care discută formarea viitoarei coaliții guvernamentale – este organizarea de concursuri pentru acoperirea acestor ore.
Declarațiile integrale acordate de profesorul Mircea Miclea pentru Edupedu.ro, pe problema majorării normei didactice:
Rep: Printre principalele modificări discutate de partidele care ar putea forma viitorul guvern se află și creșterea normei didactice pentru profesori, în paralel cu scăderea birocrației. Potrivit surselor G4Media.ro, liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală susțin că majorarea normei didactice ar reduce deficitul de personal și ar scoate din școli pilele baronilor locali care predau acum la plata cu ora. Care este analiza dumneavoastră cu privire la o astfel de măsură? Creșterea normei didactice ar putea scădea deficitul de personal și ar putea scoate pilele baronilor locali din școli?
Mircea Miclea: Analiza mea este următoarea: trebuie să luăm în seamă faptul că avem o criză demografică, adică vor fi din ce în ce mai puțini copii în sistemul de educație. Și așa, din cauza acestei crize demografice, normele didactice sunt extrem de fragmentate; adică un profesor, mai ales în mediul rural, trebuie să fie la două-trei școli ca să-și facă norma didactică actuală. Prin urmare, creșterea normei didactice nu este nicidecum o soluție. Ar face ca norma didactică, și așa foarte fragmentată, să devină și mai fragmentată; adică profesorii să meargă, mai ales în mediul rural, la și mai multe școli pentru a-și face norma didactică integral, ceea ce nu ar fi deloc bine pentru calitatea prestației didactice. În al doilea rând, aș mai spune că creșterea normei didactice nu ar face deloc atractiv sistemul de învățământ pentru absolvenții de universitate și cred că aceasta s-ar reflecta din nou negativ asupra calității personalului didactic.
Adică vom continua anti-selecția, vom avea mereu în școli oameni care de regulă nu sunt cei mai buni în generațiile lor la finalizarea universității. Prin urmare, cred că va continua contra-selecția dacă noi creștem norma didactică. Aceasta este una dintre cauzele pentru care aș spune, din nou, mărirea normei didactice nu este nicidecum o soluție.
În plus, nu cred că ar rezolva problema care a fost invocată, anume aceea că ar reduce din plata cu ora care este data adesea pilelor directorilor. Aș spune că nu este o regulă să fie peste tot plata cu ora dată pilelor directorilor. Dar, pe de altă parte, această soluție nicidecum nu ar rezolva problema.
Rep: Care ar fi, din perspectiva dumneavoastră, soluția pentru scoaterea la lumină, în legalitate, a normelor sau a fracțiilor de normă care acum sunt ascunse de unele dintre școli pentru a fi date discreționar?
Mircea Miclea: Cred că la începutul fiecărui semestru și al fiecărui an, directorii trebuie să trimită la inspectorat toate orele în regim de plata cu ora pe care le au la dispoziție. Inspectoratul le poate face publice și atunci se pot da concursuri pentru a ocupa aceste norme didactice vacante, indiferent dacă ele sunt ocupate de profesori din aceeași școală sau, prin cumul, de profesori de la alte școli.
Rep: O creștere a normei didactice ar generaliza criza de profesori pe care acum o vedem la discipline precum fizica și chimia? Profesorii care predau aceste materii în mediul rural aleargă și între 3-4 școli ca să poată să adune cele 18 ore pe săptămână cât are norma didactică, pentru că ei predau 2 ore pe săptămână în școli care au doar câte o clasă pe nivel.
Mircea Miclea: Se va generaliza, în sensul că și profesori de limba română și profesori de matematică vor face același lucru, dacă va crește norma didactică. Prin urmare, o normă didactică și așa fragmentată în mediul rural rural va fi și mai fragmentată. Și, doi: nu facem atractiv sistemul educațional pentru noi absolvenți de facultate, dacă crește norma didactică.
Data principală care trebuie luată în calcul este criza demografică în care ne aflăm. Riscăm să nu mai avem profesori suficienți în următorii ani.
Rep: Pentru că, în mod paradoxal, în marile orașe avem școli supraaglomerate, pentru că dispar satele, iar oamenii de acolo migrează unii în afara României, unii în orașe?
Mircea Miclea: Exact. Dar și acuma este în mediul urban o criză de profesori, mai ales de matematică, fizică, chimie, criză care se va extinde. Prin urmare, mărirea normei didactice nu e în niciun fel o soluție. Nu spun asta din rațiuni populiste, o spun luând în calcul datele de demografie, luând în calcul ideea că trebuie să creștem calitatea prestației didactice. Asta înseamnă să nu mai fragmentăm norma didactică, adică să nu-i facem pe profesori să meargă în foarte multe școli ca să își facă norma integrală. Și doi, să facem atractiv sistemul educațional pentru absolvenții de facultate.
Rep: Cum vedeți dumneavoastră asta? Care este soluția la criza de personal din școli?
Mircea Miclea: Sunt mai multe soluții. Problema este complexă, sunt mai multe soluții. Una dintre soluții ar fi cea pe care am repetat-o de nu știu câte ori, și anume aceea că lecțiile celor mai buni profesori din țară trebuie înregistrate, trebuia deja de 15 ani înregistrate, de 15 ani spun acest lucru. Trebuie înregistrate, accesate printr-o platformă online de către orice copii din orice parte a acestei țări. În acest caz, chiar dacă am un profesor slab la mine la țară, la școală, acel profesor slab poate să se folosească de lecția predată la cel mai înalt nivel de profesori buni din această țară și atunci calitatea lecției care parvine copilului de la țară este aceeași peste tot, ca și la cele mai bune școli din țară.
Informații de background
Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media.
Printre principalele reforme discutate de partidele care ar putea forma viitorul Guvern se află și creșterea normei didactice pentru profesori, în paralel cu scăderea birocrației obligatorii. Măsura ar reduce deficitul de personal și ar scoate din școli pilele baronilor locali care predau acum la plata cu ora, scrie G4Media.
Sindicatele din învățământ au reacționat avertizând că majorarea normei didactice a profesorilor „este inacceptabilă”. Sindicate au solicitat public grupului de lucru de la Cotroceni să renunțe la propunere. Educația nu este o fabrică! Nu mai sacrificați încă o dată școala pentru a acoperi sinecurile de partid – au transmis Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.
Edupedu.ro a semnalat pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.