La clasele a XI-a și a XII-a, Matematica a fost scoasă din trunchiul comun pentru elevii cu profil pedagogic, potrivit proiectului cu planurile-cadru pentru liceu. Documentul a fost pus în consultare publică, vineri, 31 ianuarie, de Ministerul Educației. Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, a explicat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, care vor fi implicațiile pentru viitorii absolvenți de profil pedagogic.
Conform proiectului Ministerului Educației, în trunchiul comun, elevii de la specializarea pedagogia învățământului primar au matematică doar în clasele a IX-a și a X-a. În ultimii doi ani de liceu, matematica a fost scoasă din trunchiul comun.
De remarcat este că elevii claselor a XI-a și a XII-a au disciplina „Matematică aplicată” în CDEOȘ (curriculum la decizia elevului din oferta școlii). Acest lucru înseamnă că elevii de la pedagogic, care aleg disciplina de mai sus, vor avea în ultimii doi ani de liceu o oră pe săptămână de matematică aplicată.
Liceenii de la pedagogic au în CS (curriculum de specialitate) o oră pe săptămână de „Aritmetică” la clasa a IX-a . În clasa a X-a, potrivit noilor planuri-cadru, au o oră pe săptămână de „Didactica specialității – matematică”, în CS. În clasele a XI-a și a XII-a, la disciplina „ȘTIAM” vor avea aplicații pentru clasele primare. Disciplina ȘTIAM va fi predată de profesorii de matematică/științe, conform proiectului cu planurile-cadru.
- În prezent, elevii de la pedagogic au matematica inclusă în trunchiul comun pentru toți cei 4 ani de liceu.
Profesorul Cătălin Ciupală a explicat ce înseamnă pentru o viitoare învățătoare să nu facă matematică în ultimii 2 ani de liceu: „Dacă ai o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în clasele a XI-a – a XII-a, se duce la facultate, nu face deloc matematică, dar face didactica matematicii, ce didactică să faci dacă tu nu ai nici măcar o bază? După aceea, se va duce în învățământul primar, unde va trebui să predea matematică și să predea niște concepte, astfel încât copiii respectivi să poată avea un viitor cât de cât în regulă. Păi dacă tu nu știi lucrurile acestea, dacă nu le-ai făcut, ce să poți preda, cum să poți preda, ce le poți explica copiilor?”.
Redăm discuția de la emisiunea InfoEdu:
Moderatoare: Domnule profesor Ciupală, vă impactează noile planuri-cadru?
Cătălin Ciupală: Pe mine direct, nu, dar privesc cu îngrijorare câteva direcții. 1 – noi vom trăi într-o societate super tehnologizată, ori o societate în care tehnologia va fi vioara întâi, ca să spun așa, este o tehnologie în care trebuie să înțelegi lumea în care se află altfel decât până acum. Concret, de exemplu, în profilul absolventului, în profilul umanist, în profilul real, acolo se specifică foarte clar fundamentele domeniului AI. Păi, chestia asta fără matematică superioară nu poți. Pur și simplu nu poți. Dacă tu, de exemplu, tai 2 ore de la uman și pui în profilul (absolventului – n.red) cum funcționează AI-ul, practic, nu știu, cred că nu știi despre ce vorbești.
O altă situație pe care o privesc cu foarte mare îngrijorare: noi trebuie să privim aceste planuri-cadru și prin prisma viitorilor absolvenți care vor preda în sistem. Concret, la clasele cu profil pedagogic dispar 2 ore de matematică. Păi 2 ore de matematică pe care le lași la dispoziția elevului, ținând cont că el s-ar putea să nu-și aleagă matematica, da.
Moderatoare: Le lași în CDEOȘ, curriculum la decizia elevului din oferta școlii, sau le lași în curriculum de specialitate?
Cătălin Ciupală: Le lași în CDEOȘ. Dacă ai o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în clasele a XI-a – a XII-a, se duce la facultate, nu face deloc matematică, dar face didactica matematicii, ce didactică să faci dacă tu nu ai nici măcar o bază? După aceea, se va duce în învățământul primar, unde va trebui să predea matematică și să predea niște concepte, astfel încât copiii respectivi să poată avea un viitor cât de cât în regulă. Păi dacă tu nu știi lucrurile acestea, dacă nu le-ai făcut, ce să poți preda, cum să poți preda, ce le poți explica copiilor? Practic, dacă se păstrează sistemul actual, oricum este în deficit, dar generații întregi de copii vor avea un imens impediment în a înțelege lumea din jurul lor, pentru că cei de la primar vor merge în gimnaziu, nu vor înțelege lucrurile și așa mai departe. Va fi un fel de bulgăr care se va rostogoli.
Deci, eu văd câteva pericole la lucrul acesta: o educație științifico-matematică, la nivel uman, care aproape va dispărea, o educație matematică-științifică la profilul pedagogic care aproape va dispărea, cu impact imens pe termen lung, și o deficiență de care am spus, la nivel real, a disciplinelor umaniste, care vor avea un impact major asupra societății noastre, pentru că vom accentua analfabetismul funcțional.
Foto: © Vasyl Dolmatov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.