Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului Curriculum din Minister, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite / Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată modular

Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului de Dezvoltare Curriculum, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite, cu referire la curriculumul la decizia elevului din oferta școlii. „Ca elemente de noutate aduse de lege, clar se pot organiza cu elevi de la clase diferite”, a spus acesta.

„A făcut domnul ministru precizări legate de sensul pe care îl dăm curriculumului la decizia elevului din oferta școlii. Reamintim doar că se va rămâne pe aceste categorii de opționale, în sensul de aprofundare, de disciplină nouă, respectiv opționale integrate. Și, ca elemente de noutate aduse de lege, clar se pot organiza cu elevi de la clase diferite.

Atunci școala va avea o provocare de a-și găsi soluții pentru o astfel de reorganizare și, de asemenea, nu numai din punct de vedere al efectivelor de clasă, ci și ca distribuție de ore în sistem modular, adică să am o frecvență și o durată reduse, dar cu punerea tuturor orelor în același timp”, a declarat Gabriel Vrînceanu.

Segmente curriculare – semnificații

TC Trunchi comun

TC – Trunchi Comun (50%)

CS Curriculum de specialitate

CS – Curriculum de Specialitate (35%)

CDEOȘ – Curriculum la decizia elevului din oferta școlii

CDEOȘ – Curriculum la Decizia Elevului din Oferta Școlii (15%)

Procentaje în creștere (% din total CDEOȘ liceu):

Informații de context

Posibilitatea de organizare a unui bloc orar care să permită participarea la un opțional comun pentru elevii din clase diferite, de la același nivel de studiu, a fost introdusă în ROFUIP 2024. Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial.

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.  Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul Național ”Gheorghe Lazăr” din București merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru Bac. 

Exit mobile version