Genoveva Farcaș, profesoară de pedagogie: Planurile-cadru Daniel David sau despre pasul necesar al schimbării din educație. Nu și suficient

Genoveva Farcas / Foto: Agerpres

Multe dintre discuțiile publice din mass-media/spațiul virtual/ cancelariile noastre sau de aproape oriunde te afli zilele astea au fost generate de schimbarea de paradigmă propusă de actualul ministru al educației prin planurile-cadru pentru liceu. Le-am numit Planurile-cadru Daniel David pentru că a fost singurul ministru al educației din ultimele aproape 3 decenii care a avut curajul generării unei descentralizări curriculare moderate, a flexibilizării unui curriculum uniform și de prea mult timp rigid prin raportare la nevoile de formare ale elevilor.

Mi-am dorit o schimbare curriculară profundă mai ales în momentul în care părinte fiind al unui adolescent de clasa a XI-a, apoi a XII-a, am fost deseori părtașă la frustrarea autentică a unui tânăr care trebuia să bifeze în programul școlar discipline nenumărate care nu rezonau nicicum cu interesele lui deja focusate spre un domeniu de formare academic, în care a făcut și face performanță. Curricula o împărțise, după propriile opțiuni, chiar dacă orarul școlar angaja peste 20 de discipline: erau discipline la care învăța din pasiune, discipline la care învăța pentru că trebuie – de regulă, unde se susțineau examenele externe – și discipline la care nu învăța niciodată. Situația era similară la colegii săi de generație….

Mi-am dorit această schimbare și ca profesor de pedagogie, pentru că știu că încremenirea curriculumului este cel mai mare pericol al educației, aflată mai mult ca niciodată în defazaj formativ cu dinamica societății. Ca profesor practician, dar și ca inspector școlar general/inspector de specialitate, am avut dovada prin rezultatele vizibile (evaluări externe, evaluări interne, nivelul de cultură generală/de specialitate al elevilor etc.), dar mai degrabă prin indicatori ascunși (motivație scăzută în învățare, nivel scăzut al competențelor civice, sociale, lipsa autonomiei etc.) ale unui curriculum care nu a produs învățare de profunzime la foarte mulți elevi, din diferite niveluri de școlaritate. 

Mi-am dorit această schimbare ori de câte ori am intrat în interacțiune cu alți colegi din sisteme europene mai performante, unde flexibilizarea curriculară aducea plusuri incontestabile pentru elevi (a se vedea adaptarea si diferențierea curriculară în landurile din Germania etc.).

Sigur că varianta de Planuri-cadru Daniel David este o formulă ce poate și chiar trebuie să fie optimizată. Sunt multe și diverse accente ce trebuie puse în acest context. Doar câteva dintre ele:

Timpul educației trebuie să aibă răbdare. Pentru decantări obiective și riguroase, pentru găsirea unor soluții curriculare de secol XXI, pentru generația aceasta de elevi și de profesori. Dar mai ales pentru cele viitoare….

___

Despre autor

Genoveva FARCAȘ este profesoară de pedagogie la Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, doctor în științele educației și cadru didactic asociat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”. Are o experiență de 34 de ani în învățământul preuniversitar, din care peste 15 ani a ocupat funcții în Inspectoratul Școlar Județean Iași. În perioada 2017-2021 a fost inspector școlar general al ISJ Iași.

Exit mobile version