GHID Definitivat 2025. Recomandări pentru examenul de marți, 8 iulie, de la profesorii de Biologie Alexandru Ganea și George Tudor: Parcurgeți fiecare subiect cu claritate și convingere. Sunteți mai pregătiți decât credeți

Foto: colaj Edupedu.ro

Un ghid cu sfaturi pentru profesorii de Biologie candidați la examenul național de Definitivare în Învățământ 2025, de marți, 8 iulie, a fost elaborat de profesorii Alexandru Marian Ganea și George Marius Tudor și trimis redacției Edupedu.ro. Definitivatul este o etapă din cariera didactică care le permite profesorilor să intre pe o rută de profesionalizare și să acceadă la gradele didactice II și, apoi, I.

Structura subiectelor la disciplina Biologie include o varietate de itemi care verifică atât cunoștințele teoretice fundamentale, cât și capacitatea de analiză, sinteză și argumentare a candidaților, susțin profesorii. De exemplu, la Subiectul I, aceștia trebuie să modifice afirmațiile false fără a folosi negația – un detaliu important, regăsit în toate variantele de examen, care, dacă este ignorat, poate duce la pierderea punctajului aferent acestui tip de item. Autorii ghidului subliniază importanța verificării finale a lucrării și recomandă transcrierea răspunsurilor în ordinea subiectelor, pentru a evita eventualele omisiuni.

Redăm integral ghidul pentru DEF2025 Biologie:

„Examenul de definitivat la Biologie se desfășoară pe parcursul a 4 ore și are alocat un punctaj maxim de 100 de puncte, din care 10 puncte se acordă din oficiu. Acesta cuprinde două subiecte principale.

Primul subiect, cu o pondere de 60 de puncte, evaluează cunoștințele de specialitate ale candidaților. Acest subiect cuprinde întreaga paletă a itemilor de evaluare- obiectivi, semiobiectivi și subiectivi.

Al doilea subiect, în valoare de 30 de puncte, se concentrează pe competențele didactice ale profesorilor. Aici, aceștia, trebuie să demonstreze că pot alege și argumenta metodele și strategiile didactice potrivite pentru diverse teme din programa școlară, să formuleze activități care dezvoltă diferite competențe în rândul elevilor, precum și să elaboreze itemi de evaluare adecvați (întrebări structurate, itemi cu alegere multiplă, itemi de completare sau rezolvare de probleme).

Subiectul I este alcătuit din 4 tipuri de itemi.

La subiectul I, subpunctul A, candidații trebuie să stabilească dacă afirmațiile date sunt adevărate sau false și să le modifice parțial pe cele false, astfel încât acestea să devină adevărate. Afirmațiile pot face referire la orice tematică din programa pentru examen; de obicei, modificarea celor false este destul de ușoară pentru că pot fi corectate cu unul sau maxim cu doi termeni.

Subiectul I, subpunctul B cuprinde itemi care verifică precizia terminologică și capacitatea de explicare și argumentare. Candidații trebuie să răspundă la cerințe care solicită precizări, exemple concrete, caracteristici ale diferitelor procese, conceptul biologic „structură-funcție” sau realizarea unor scheme de reglaje neuro-endocrine, în concordanță cu temele din programa pentru examen.

Câteva sfaturi pentru subiectul I, subpunctul B

Subiectul I, subpunctul C solicită candidaților să construiască 6 enunțuri afirmative folosind limbajul științific adecvat și să redacteze un minieseu pe o temă dată din programa pentru examen.

Câteva sfaturi utile:

Subiectul I, subpunctul D include o problemă de genetică, care testează capacitatea candidaților de a aplica legile mendeliene ale eredității. În cadrul acestei probleme, candidații trebuie să stabilească, de obicei, genotipurile părinților, tipurile de gameți, combinațiile posibile în generațiile F₁ sau F₂ și să formuleze o cerință pe care să o rezolve complet, parcurgând toate etapele de rezolvare.

Sfaturi utile:

Subiectul al II-lea este dedicat metodicii predării Biologiei și evaluează capacitatea candidaților de a aplica cunoștințele științifice în contexte didactice. Acesta testează competențe precum alegerea metodelor de predare, proiectarea activităților de învățare și elaborarea itemilor de evaluare, reflectând pregătirea pedagogică specifică Biologiei.

Subiectul II – Subpunctul 1: Strategii didactice (12 puncte)

La acest subpunct, candidații trebuie să demonstreze că pot proiecta o secvență dintr-o lecție de Biologie, utilizând metode și mijloace adecvate unei teme propuse din programa pentru examen (ex: Fotosinteza la plante, Circulația la plante/ la om, Glandele endocrine, Excreția la mamifere etc.).

Cerințele vizează, de regulă:

 Sfaturi pentru rezolvare:

Subiectul II – Subpunctul 2: Metode alternative de evaluare (6 puncte)

La acest subpunct, se solicită argumentarea utilizării unor metode moderne de evaluare în activitatea didactică (ex: portofoliul, proiectul, observarea sistematică, investigația și altele). Este important ca răspunsul să reflecte:

Sfaturi pentru rezolvare:

Subiectul II – Subpunctul 3: Elaborarea de itemi (12 puncte)

Această parte evaluează capacitatea candidaților de a proiecta diferite tipuri de itemi în conformitate cu cerințele metodologice actuale. De obicei, cerințele pot face referire la:

Sfaturi pentru rezolvare:

Vă sfătuim să abordați această probă de examen cu încredere și calm. Timpul alocat este mai mult decât suficient pentru a elabora răspunsurile, a le transcrie cu atenție pe foaia de examen și a reciti lucrarea înainte de predare. Vă încurajăm să abordați totul cu o atitudine pozitivă, având încredere în pregătirea acumulată”.

Exit mobile version