Haosul creșterii normei didactice, de la 18 la 20 de ore: directori, profesori și juriști spun că schimbarea normei în mijlocul anului este imposibilă în practică și ilegală

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com

Toate etapele de mobilitate la care participă profesorii pentru a-și crea, întregi sau ocupa posturi în școli au avut deja loc, pentru anul școlar 2025–2026. Asta înseamnă că au avut deja loc transferuri, detașări sau completări realizate în primăvară riscă să rămână fără ore în septembrie, după ce, Ilie Bolojan a anunțat creșterea normei didactice de la 18 la 20 de ore. Profesorii reclamă faptul că toate etapele de mobilitate bazate pe normele legale au fost degeaba realizate. Aceștia susțin ca ar trebui reluate procedurile de mobilitate integral. De altfel, și juriștii cu care Edupedu.ro a discutat arată tot către ilegalitatea eventualelor modificări asupra etapelor de mobilitate derulate deja și indică eventuale probleme de neconstituționalitate ale acestor reglementari aflate in stadiul de proiect de lege.

Posturile pentru anul școlar viitor sunt deja conturate pe baza unui cadru legislativ în vigoare, pe. Ordinul publicat în ianuarie reglementează metodologia de mobilitate a personalului didactic pentru anul 2025–2026. Conform calendarului anexat la ordin, mobilitatea a început în ianuarie.

Toate aceste etape s-au desfășurat în baza normei didactice de predare de 18 ore.

Fără o modificare oficială a metodologiei, noua măsură privind norma de 20 de ore riscă să lase fără ore profesorii încadrați legal, dar ale căror posturi devin incomplete peste vară. În plus, titularizarea pe posturi de 18 ore ar putea fi invalidată.

Am discutat modificările anunțate de Ilie Bolojan, înainte de a fi publicat proiectul de lege cu un director, trei profesori și un consilier juridic.

Realitatea din școală este în acest moment foarte diferita de cea prezentată în proiectul de lege.

Marian Ursu, director la Colegiul Național Neagoe Basarab, Oltenița explică mecanismul încadrării: „Prin februarie, an de an, se face preîncadrarea, adică previziunea directorului privind încadrarea pe posturi a profesorilor școlii în anul școlar următor, în urma evaluării normelor didactice calculate la 18 ore, conform legilor actuale (Legea 198/2023). În caz că rămân ore libere, se comunică inspectoratului școlar situația, așa încât acesta să le acopere în urma etapelor de completare de normă, restrângere de activitate, pretransfer, detașare și titularizare în învățământ, conform calendarului mobilității didactice.”

„În liceul nostru, sunt deja aprobate 4 cereri de reducere de normă, de la 18 ore la 16, conform legii. De asemenea, încă o încadrare, pe exact 18 ore. Pentru acești profesori ar mai fi necesare 18 ore, toate în aceeași arie curriculară. Nu se pot constitui atâtea cursuri opționale, chiar și în condițiile acceptării de către elevi și părinți. Va fi o situație imposibil de rezolvat în școală, profesorii aceștia fiind nevoiți să-și caute ore în alte școli, unde cel mai probabil nu vor găsi, fiindcă orele suplimentare actuale nu pot acoperi deficitul.”, a declarat pentru Edupedu.ro un profesor, sub protecția anonimatului, la norme care vor intra în vigoare peste 3 luni.

În lipsa acestor ore, se creează două blocaje, avertizează un alt profesor, pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului: „1. Profesorii titulari ai școlii încadrați la 16/18 ore nu-și vor putea completa norma la 20, fiindcă cele două/ patru ore pentru completare nu există; 2. Profesorii care susțin examenul de titularizare și obțin notele necesare nu vor putea ocupa catedrele declarate vacante (de 18 ore) scoase la concurs/ repartiție la datele din calendar, fiindcă cele două ore în plus nu se vor găsi în școală.”

„Se va naște un nou statut didactic: titularul – netitular, un hibrid despre care, în nuanțe mai mult sau mai puțin străvezii, se vorbește de ceva timp, avându-se pe fundal ideea de a se elimina titulatura pe viață în învățământ și de a se institui examenul de titularizare la 5 ani.”, a mai adăugat acesta.

Ordinul nu a fost modificat până în prezent și rămâne singura bază legală valabilă pentru încadrările din 2025-2026. În acest context, noua măsură a lui Ilie Bolojan – care nu a fost însoțită de un nou ordin sau de modificarea metodologiei existente – riscă să anuleze efectul a peste șase luni de mobilitate. Fără un cadru tranzitoriu sau clarificări, profesorii vor intra în anul școlar fără bază legală clară.

„Creșterea normei didactice în acest stadiu procedural este cel puțin nelegală în privința efectelor sale retroactive și inadmisibilă din perspectiva echității administrative”, a declarat pentru Edupedu.ro, un consilier juridic din Învățământ, sub protecția anonimatului față de normele care vor intra în vigoare peste 3 luni. El a declarat că „ar trebui să fie aplicată doar începând cu un nou ciclu complet de mobilitate, cu o reglementare clară și un termen de intrare în vigoare care să permită tuturor actorilor educaționali să își adapteze opțiunile profesionale în mod real și informat”.

Acesta a mai adăugat că potrivit legislației în vigoare, în special Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar și Metodologia privind mobilitatea personalului didactic pentru anul școlar 2025–2026, „normele didactice s-au constituit și repartizat pe baza reglementărilor existente la momentul respectiv, respectând principiile transparenței, predictibilității și egalității de șanse.”

Orice modificare ulterioară, intervenită după finalizarea etapelor de constituire a catedrelor și de organizare a concursului național de ocupare a posturilor, încalcă, potrivit acestuia:

Mai mult, normele didactice deja constituite pe 18 ore (norma standard de predare), inclusiv pentru cadrele didactice titulare, au fost validate de consiliile de administrație ale unităților de învățământ și avizate de inspectoratele școlare. Orice modificare intervenită ulterior, care impune o normă de 20 sau 22 de ore, fără o reglementare tranzitorie coerentă, este de natură să creeze confuzie, conflicte de muncă și litigii administrative.

Jurisprudența Curții Constituționale a reafirmat, în numeroase decizii (ex. Decizia nr. 779/2015), că modificările cu impact asupra raporturilor de muncă din sectorul public trebuie să fie previzibile și să respecte un termen rezonabil de aplicare. Introducerea lor într-un moment procedural în care posturile sunt deja repartizate și contractele de muncă urmează a fi semnate poate fi considerată abuz de putere normativă, în contradicție cu principiile constituționale ale legalității și egalității în drepturi.

Modificările anunțate ieri de Ilie Bolojan aduc un impact psihologic elevilor, dar și profesorilor, susține Silvia Ionescu, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Neagoe Basarab” din Oltenița: „Profesorii nu sunt roboți, elevii nu sunt șuruburi”.

Aceasta consideră ca profesorii vor percepe cele două ore adăugate la normă ca pe „un timp de supra-muncă”, ea avertizează că va apărea „un fenomen de demotivare, de implicare superficială”. „Consecințele negative se vor răsfrânge imediat asupra elevilor, iar efectele se vor vedea pe termen lung”, a mai adăugat profesoara.

Același profesor atrage atenția asupra unei alte probleme: plata diferențiată a orelor din normă față de cele suplimentare: „Nu totdeauna aceste ore sunt luate din lăcomie. Uneori nu există soluții la nivel de școală. Profesorul nu poate (și nici nu trebuie) să realizeze diferențiat din punct de vedere calitativ orele din normă și orele suplimentare. Atunci, cum se justifică plata diferențiată a acestora?! Dacă va funcționa, chiar și într-un număr mic de cazuri, principiul ‘Ei se fac că mă plătesc, eu mă fac că lucrez’, cine va avea de suferit?! Tot elevul!”

Context

Pe scurt, metodologia de mișcare/mobilitate a personalului didactic este un set oficial de reguli care spune cum, când și în ce condiții pot profesorii să se mute de la o școală la alta, să se angajeze, să își păstreze postul sau să predea la mai multe clase/școli.

Mobilitatea personalului didactic înseamnă toate schimbările de post care pot apărea într-un an școlar pentru un cadru didactic – fie că e vorba de angajare nouă (dacă ești debutant sau vrei să intri în sistem), titularizare (să obții un post stabil, pe perioadă nedeterminată), transfer sau pretransfer (te muți de la o școală la alta), completarea normei (dacă ai mai puține ore decât norma întreagă și vrei să le „completezi” într-o altă școală), detașare (predai temporar într-o altă școală, fără să pierzi postul de bază).

Simplificat, această metodologie e „ghidul și regulamentul oficial” care spune cum îți găsești sau îți păstrezi locul de muncă dacă ești profesor.

Iată pe larg ordinea etapelor de mobilitate 2025 – proiect:

Art. 4 (1) Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și activitățile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele:

a) constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor 

b) constituirea normei didactice de predare

c) întregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular 

d) soluţionarea cererilor de transfer

e) constituirea normei didactice de predare

f) stabilirea personalului didactic de predare 

g) stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate 

h) completarea normei didactice de predare, la nivel județean/nivelul municipiului București

i) modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an î

j) pretransferul consimţit între unităţile de învățământ la nivelul unităţii de învăţământ 

k) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2025-2026,

l) repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în baza mediei de repartizare minimum 7 (șapte),

m) repartizarea candidaților cu statut de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul național, sesiunea 2025, cu păstrarea statutului de cadre didactice titulare, și a cadrelor didactice debutante

n) detaşarea în interesul învățământului a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2025;

o) stabilirea continuităților pentru detaşare la cerere şi detașarea la cerere în baza rezultatelor obținute la concursul național, sesiunea 2025, în condiţiile prezentei Metodologii;

p) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte)

q) detaşarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante

r) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a obţinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci)

s) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată

t) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (șapte)

u) stabilirea personalului didactic de predare pensionat

v) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personaldidactic de predare calificat în regim de plata cu ora;

w) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(ă) la nivel judeţean

x) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate

Proba scrisă de la Titularizare 2025 are loc pe 15 iulie. Calendar:

k) comunicarea rezultatelor iniţiale – 22 iulie 2025

l) înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor – 22-23 iulie 2025

m) soluţionarea contestațiilor – 24-29 iulie 2025

n) comunicarea rezultatelor finale – 30 iulie 2025

o) repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. a) din Metodologie 31 iulie-1 august 2025

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
ANALIZĂ 14.000 de posturi eliminate, 165.000 de elevi afectați. Ce înseamnă, de fapt, creșterea normei didactice la 20 de ore pe săptămână
BREAKING Premierul Bolojan, despre pachetul de măsuri fiscale: Vom propune creșterea normei didactice cu 2 ore față de ceea ce avem azi în învățământul preuniversitar și universitar / Nu afectează drepturile salariale dar va fi un efect financiar
Norma didactică crește la 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din preuniversitar, potrivit pachetului de măsuri fiscale / Ministrul David spunea că norma va fi la un minim al mediei din OCDE și că „nu creștem în orb și la paușal”
DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate 2025-2026. Proiectul cu regulile pentru angajarea în Învățământ a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației cu o zi înainte de termenul de aprobare prevăzut de lege
Creșterea normei didactice în mediul universitar de la 16 la 18 ore pe săptămână, propusă în pachetul de măsuri fiscale pe care Guvernul își va asuma răspunderea săptămâna viitoare

Exit mobile version