Impactul burselor asupra participării elevilor la ore în ultimii doi ani – studiu de percepție al Institutului de Științe ale Educației: Peste 65% consideră că bursa le-a crescut performanța școlară / Cel mai mare impact la oraș a fost asupra motivației școlare, iar în rural asupra abandonului

Foto: © Jonathan Ross | Dreamstime.com

Peste 65% dintre elevii și părinții participanți la un studiu de percepție al Institutului de Științe ale Educației, publicat de Ministerul Educației consideră că acordarea burselor în ultimii doi ani școlari a avut impact asupra performanței și motivației școlare în cazul celor din mediul urban iar pentru elevii din mediul rural efectul a fost participarea la ore și reducerea abandonului. Studiul, care poate fi descărcat la finalul articolului, arată perspectivele părinților, elevilor și directorilor de școală privind impactul burselor. De remarcat că a fost publicat după ce ministrul Educației, Daniel David a anunțat deja decizia de tăiere a burselor de merit și reziliență.

Efectele acordării burselor diferă în funcție de mediu: pentru elevii din rural bursele în general au avut ca efect atât creșterea prezenței la școală și reducerea absenteismului, iar pentru elevii din urban – impulsionarea motivației școlare și creșterea performanțe, arată studiul „Efectele burselor școlare asupra participării elevilor la educație – percepții ale actorilor educaționali”, cerut de Ministerul Educației și realizat în septembrie 2024 – aprilie 2025.

Elevii din mediul urban, de la gimnaziu și licee teoretice și care provin din familii „fără vulnerabilități” sunt cei care au beneficiat mai mult de bursele de merit (93% vs. 35% pentru elevii din familii vulnerabile), reiese din studiul realizat de Institutul de Științe ale Educației, care analizează implementarea metodologiilor pentru anii școlari 2023-2024 și 2024-2025 – caracterizați de metodologii distincte în acordarea burselor”.

„Elevii din grupuri vulnerabile au beneficiat într-o măsură mai mică de această bursă decât cei care proveneau din familii fără vulnerabilități. În funcție de nivelul educațional, părinții cu educație superioară au raportat în ponderi mai ridicate primirea bursei de merit de către copiii lor, decât cei cu educație scăzută”, mai scrie în raportul de cercetare realizat în perioada septembrie 2024 – aprilie 2025.

Directorii din mediul urban, comparativ cu cei din rural, au raportat o creștere mai
mare a motivației pentru învățare (74% versus 55%) și a performanțelor școlare (58%
versus 40%), ca urmare a acordării burselor.

Creșterea motivației pentru învățare este raportată mai frecvent drept un efect al
burselor de părinții copiilor care învață la filiera teoretică, iar reducerea absenteismului, ca efect al burselor raportat de părinți, este considerabil mai pronunțată la liceele tehnologice.

Pentru anul școlar 2024-2025, când bursa de reziliență a fost introdusă de fosta ministră Ligia Deca, datele arată că „în condițiile limitării burselor de merit la media de 9,50 și menținerii procentului de bursieri la 30% dintre elevii clasei, profesorii diriginți au declarat că, în anul școlar 2024-2025, peste jumătate (55%) dintre clasele evaluate au asigurat burse de merit și reziliență pentru elevi cu medii de cel puțin 8,50.

Gradul de scepticism crește ușor în rândul profesorilor din mediul rural; 19% dintre aceștia, față de 14% dintre cei din urban, consideră că acest tip de bursă de reziliență nu va influența progresul școlar.

Efecte ale burselor

Aproape toți elevii participanți la studiu (99,7%) consideră că bursele au avut un
impact asupra lor, efectul cel mai frecvent declarat
(66%) fiind îmbunătățirea
performanței școlare.

Elevii din familii cu situație precară, beneficiari ai burselor sociale, menționează mai
des că bursa a dus la creșterea competiției și declară mai rar că aceasta a contribuit la
îmbunătățirea rezultatelor școlare sau la reducerea absenteismului.

Aproape 65% dintre părinți raportează ca principal efect o creștere a motivației elevilor
pentru învățare.

Influența burselor asupra motivației pentru învățare crește progresiv, ca frecvență, de
la ciclul primar (42,7%) la gimnaziu (67,1%) și liceu (70,1%), cu o scădere în
învățământul profesional dual (69,2%) și în învățământul profesional cu durata de 3
ani (54,8%).

Bursele au un impact financiar mai accentuat în zonele rurale, în ceea ce privește
acoperirea cheltuielilor educaționale
. Astfel, media scorului de utilitate a bursei este
mai mare în cazul părinților din rural, față de cei din urban (3,16 în mediul rural față
de 2,78 în mediul urban, calculată pe scala de la1=„deloc” la 5=„în foarte mare
măsură”).

Creșterea motivației pentru învățare este raportată mai frecvent drept un efect al
burselor de părinții copiilor care învață la filiera teoretică
(74% din mențiuni),
comparativ cu cei ai copiilor care învață la filiera tehnologică (65% din mențiuni) sau
vocațională (68% din mențiuni).

Reducerea absenteismului, ca efect al burselor raportat de părinți, este considerabil
mai pronunțată la liceele tehnologice (21,3%) față de cele teoretice (8,4%) și
vocaționale (13,3%).

Unul din cinci părinți declară că nu au observat schimbări notabile în atitudinea sau
comportamentul școlar al copiilor, ca urmare a primirii burselor.

„Analiza comparativă a percepțiilor elevilor, părinților, profesorilor și directorilor privind
efectele burselor școlare evidențiază diferențe considerabile”, precizează studiul.

Rolul bursei tehnologice în alegerea învățământului profesional

Conform datelor colectate prin chestionare, la nivelul anului școlar 2023-2024:

Conform datelor colectate prin chestionare, la nivelul anului școlar 2024-2025, noua
metodologie de acordare a burselor școlare este percepută pozitiv de către directori, dar cu
anumite rezerve de către profesorii respondenți.

Bursa de reziliență – introdusă în anul școlat 2024-2025

Informații de context

Edupedu.ro a scris într-o analiză despre minciuna de stat numită „burse școlare” atacată din pix de primul președinte olimpic internațional, de premierul Bolojan și de ministrul David: promiți, distribui fără criterii, tai performanța și acuzi populismul altora, pregătit să le predai primarilor bugetele de burse sociale și părinții elevilor vulnerabili.

Pe 25 iunie, ministrul Educației Daniel David a anunțat că vor fi două categorii de burse pentru elevi: sociale, în care vor fi incluse și cele pentru mamele minore și bursele de merit, cu condiția unei note minime de 9 pentru cel mult 15 % dintr-o clasă.

Daniel David, care a obținut un nou mandat în guvernul Bolojan, după cele 6 luni cât a fost în funcție, a scris miercuri seară pe pagina de Facebook a ministerului Educației că „pentru educație și cercetare, obiectivele și reformele angajate pentru acest mandat sunt cele din Programul de Guvernare”. A anunțat măsurile fără să publice acest raport de cercetare.

Edupedu.ro a scris că bursele elevilor au ajuns în 2025 să coste bugetul 6,4 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât întreg bugetul Cercetării din România.

DESCARCĂ Studiul privind sistemul de burse școlare

Foto: © Jonathan Ross | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Studiu de percepție pe bursele școlare, publicat de Ministerul Educației la câteva luni de la finalizare, după ce decizia de tăiere a burselor de merit și reziliență a fost deja anunțată / Cercetătorii propun revizuirea tipologiei burselor și a criteriilor de acordare, digitalizarea procesului de colectare a datelor și arată că motivația școlară și prezența la ore sunt îmbunătățite
ANALIZĂ Minciuna de stat numită „burse școlare” atacată din pix de primul președinte olimpic internațional, de premierul Bolojan și de ministrul David: promiți, distribui fără criterii, tai performanța și acuzi populismul altora, pregătit să le predai primarilor bugetele de burse sociale și părinții elevilor vulnerabili
Vor fi două categorii de burse, anunță ministrul Daniel David: Burse de merit, cu condiția unei medii minime de 9, pentru cel mult 15% dintr-o clasă, și burse sociale. Simbolic, voi renunța lunar la 25% din salariul meu de la minister pentru 2 burse de merit și 7 sociale
Daniel David despre măsurile din planul de guvernare Bolojan ce vizează Educația: Sunt pregătit să fiu acum un ministru de sacrificiu dispus să ducă și criticile ticăloase și pe cele justificate
BREAKING Școală de la 8 la 17 în programul de guvernare Bolojan. Proiectul prevede pilotarea și generalizarea orarului extins pentru elevi, profesorii vor avea o creștere a normei didactice, diferențiat în funcție de mediul de lucru și ciclul de educație, iar bursele vor fi „redimensionate”
Exit mobile version