În spațiul public, ura față față de profesori este în creștere și am auzit tot felul de lucruri, afirmă directoarea Andreia Bodea / Creșterea normei didactice a fost un calcul „cinic, contabilicesc”: Știm că urmează metodologii incomplete, cu formulări care bagă în ceață directorii

Andreia Bodea / Foto: captură InfoEdu/ TVR Info

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat că „în spațiul public, cum să spun, ura față față de profesori este în creștere și am auzit tot felul de lucruri”. Referitor la creșterea normei didactice, aceasta a afirmat că „a fost un calcul cinic, contabilicesc”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

„Aici a fost un calcul cinic, contabilicesc, așa cum discutam și înainte de emisiune. Nu cred că cineva s-a gândit, mai ales că, în spațiul public, cum să spun, ura față față de profesori este în creștere și am auzit tot felul de lucruri. Adevărul este că reparația pentru anul 2010, când Guvernul Boc știm ce a făcut, n-a mai venit niciodată. Să nu ne îmbătăm cu apă rece că ce s-a obținut la grevă nu este nici pe departe ceea ce exista în 2010. Deci s-a trecut și peste asta. Este un calcul economic. Presupun că se face o economie acolo. Costurile, dar nu acelea care să măsoară în lei, vor fi mari. (…)”, a spus profesoara.

Directoarea a adus în atenție că metodologiile care urmează să vină vor fi incomplete și vor băga în ceață directorii:

„Nu știu dacă învățământul era, cum să spun, zona cu care trebuia să se înceapă, dar, dacă tot s-a început cu învățământul, mi-aș fi dorit foarte mult ca tot acest pachet, iar noi, ca oameni de carte, înțelegem și printre rânduri și știm ce urmează – metodologii incomplete, formulări de genul „de regulă”, „se recomandă”, care bagă în ceață directorii care răspund, de altfel, cu capul de lucrurile astea”.

Lucia Cojocaru, președinte al Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean (SLIPC), a declarat că mărirea normei didactice de predare pentru profesori afectează calitatea educației. „Vă dați seama că mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru viacluj.tv

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, pentru TVR Info, că „oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri”

Numărul de cadre didactice a crescut constant între 2018 și 2024, de la 207.393 la 215.614. Acum, prin creșterea normei săptămânale cu două ore la gimnaziu, liceu și în școlile profesionale, estimările Edupedu.ro arată că vor fi eliminate circa 14.100 de posturi și peste 165.000 de elevi afectați indirect de asta.

Vineri, 4 iulie, liderul sindical Marius Nistor a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că măsurile din pachetul fiscal „vor conduce, până la urmă, și la situația în care există riscul de disponibilizări. Dispar în funcție de școală de la 2 norme și până la 5 – 6 norme”.

Ministrul Educației, Daniel David, a spus că „în Educație nimeni nu este dat afară”, în cadrul conferinței de presă de joi. Conform estimărilor de la Ministerul Educației vor fi „14.000 de norme libere”, a adăugat el, după decizia de creștere a normei didactice cu două ore.

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Citește și:
Directorul Viforel Dorobanțu: Am o colegă de Educație muzicală care va merge în trei școli. Dus-întors, să zicem, vreo 50-60 de kilometri pe zi. Două școli sunt din mediul rural și una în mediul urban
Mărirea normei didactice de predare afectează calitatea educației, spune Lucia Cojocaru, lider de sindicat: Mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu
Daniel David, mesaj către profesori: Oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri, însă vor fi mai puține ore la plata cu ora
Profesor care a dat concursul de Titularizare pentru a 16-a oară: Sunt foarte greu de găsit cele 18 sau 20 de ore. Posturile sunt foarte puține
Îngrijorări în privința posturilor scose la concursul de Titularizare 2025. Inspector școlar: S-ar putea să ne trezim că un post care a apărut acum cu 18 ore, după aplicare măsurilor fiscale, să nu mai fie un post întreg. Omul respectiv va avea nevoie de o completare de normă
Este o problemă și pentru profesorii care sunt pe viabilitatea postului, spune o directoare de școală: Avem colegi care s-au pregătit, anul acesta, să meargă la titularizare, tocmai pentru a obține acea notă de 7 și pentru a deveni titulari ai sistemului. Pentru ei, e o mare incertitudine
Directoare de școală din rural: Deja am colegi care se gândesc ce altceva ar putea să facă în afara sistemului de învățământ. Sunt oameni care au familii, au copii, au credite, au de plătit o întreținere, curentul s-a scumpit
Opinia publică, în general, urăște profesorii tocmai pe criteriul acesta de vacanțe, spune profesoara Dorica Boltașu: E o uzură foarte mare să stai 8 ore între 1000 de copii, 500 de copii sau 700 de copii
Exit mobile version