Introducerea disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” la clasa a XI-a a alimentat discursul antisemit din mediul online din România, susțin experții din cadrul Institutului „Elie Wiesel” / Fenomenul s-a făcut simțit în context electoral și în dezbaterile privind planurile-cadru pentru liceu – raport

Foto: ID 151771013 © Tero Vesalainen | Dreamstime.com

Introducerea disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” la clasa a XI-a a fost folosită în propaganda antisemită din mediul online, care are la bază teme precum „controlul evreilor asupra României sau discursul de negare a Holocaustului”, se arată în cel mai recent raport de monitorizare a antisemitismului, realizat de Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”. Pe rețelele de socializare, raportul citat arată că materia a fost atacată pentru că prezintă Holocaustul evreilor în România, considerat neadevărat „în retorica conspiraționistă și cea negaționistă”.

Disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”, introdusă în martie 2023 prin derogare de la Legea 198/2023, face parte, din septembrie 2023, din programa elevilor de clasa a XI-a și i se alocă o oră/săptămână.

Anul acesta, în contextul elaborării noilor planuri-cadru pentru liceu, această disciplină a început să fie folosită din nou drept instrument în retorica negaționistă îndreptată împotriva evreilor, spun cercetătorii din cadrul Institutului „Elie Wiesel”.

„Deși nu este un eveniment recent, articole despre introducerea acestei discipline continuă să fie prezente în retorica conspiraționistă și cea negaționistă, subiectul fiind conectat cu teme precum cea care promovează controlul evreilor asupra României sau discursul de negare a Holocaustului. Tema a revenit în actualitate în primăvara anului 2025 odată cu lansarea dezbaterii de către Ministerul Educației și Cercetării a planurilor-cadru pentru liceu”.

Raportul arată o serie de știri apărute în diferite publicații, care denigrează disciplina dedicată istoriei evreilor și induc ideea de „control al evreilor asupra României”. Printre titlurile din presă se numără „România este prima țară din UE care a făcut obligatorie propaganda holocaustică în școli”.

Raportul dă exemplul unui mesaj al lui Florin Dobrescu, vicepreședinte cu discurs neolegionar al Fundației Ion Gavrilă Oroganu, cunoscută pentru saluturile legionare și naziste, care a susținut că informațiile din manualul dedicat disciplinei ar fi părtinitoare în favoarea evreilor.

„Din păcate astăzi se vorbește pretutindeni, inclusiv în manualul de Istoria evreilor. Holocaustul”, doar despre o jumătate din această istorie mult prea dureroasă și traumatizantă, atât pentru români, cât și pentru evrei. Jumătatea cealaltă, care nu convine, este cu totul trecută sub tăcere”, a afirmat Florin Dobrescu pe un grup de WhatsApp, conform raportului întocmit de reprezentanții Institutului.

Experții din cadrul instituției atrag atenția că lupta cu dezinformarea și propaganda e greu de câștigat în contextul în care cetățenii români sunt insuficient educați din punct de vedere civic, istoric și digital și nu aleg să raporteze conținutul de acest fel prea des.

Foto: ID 151771013 © Tero Vesalainen | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version