Liceul va oferi obligatoriu elevului patru discipline opționale din care să aleagă, una dintre schimbările cheie din planurile-cadru de liceu anunțate de ministrul Daniel David

Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com

„Sunt trei lucruri cheie care diferențiază planurile-cadru pentru liceu propuse acum, față de cele care sunt în vigoare”, a declarat ministrul Educației și Cercetării Daniel David, pe 17 iunie la Euronews România. „Am accentuat profilul și specializarea, descentralizarea la nivelul școlii și la nivelul elevului este mult mai puternică și am ținut neapărat să fie patru discipline care să-i fie prezentate obligatoriu elevului”, a precizat acesta. 

Acestea ar fi următoarele, potrivit ministrului Daniel David:

  1. disciplina legată de stil de viață sănătos, fiindcă poate să-i ajute la lupta cu drogurile, alcoolul, fumatul, sexul neprotejat și așa mai departe,
  2. autoreglarea psihologică, fiind adolescenți au nevoie de astfel de abilități,
  3. educație fizică și sport, sport de echipă în primul rând,
  4. componenta de arte”. 
Declarațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David

„În esență, față de ce avem în acest moment, schimbările așa cum le văd eu sunt trei, și anume:

  1. Am accentuat mai mult profilul și specializarea, fiindcă de exemplu, dacă ai specializarea de matematică-informatică, nu era normal ca disciplina legată de informatică să aibă mai puțină ore ca alte discipline. 

La fel, în zona de științele naturii, nu era normal ca biologia sau chimia să aibă mai puține ore decât alte discipline, care totuși nu sunt în zona științelor naturii. Altfel spus, am accentuat profilul și specializarea printr-un număr mai mare de ore în zona respectivă. 

  1. Descentralizarea la nivelul școlii și la nivelul elevului este mult mai puternică, adică ei pot să aleagă din ceea ce li se va oferi. De exemplu, în anumite zone numărul de ore care sunt descentralizate pur și simplu s-a dublat, depinde desigur de specializare.
  1. În zona curriculumului, legat de opțiunea elevului, am ținut neapărat să fie patru discipline care să-i fie prezentate obligatoriu

Copiii pot să vadă aceste opțiuni, le pot alege sau pot să nu le aleagă, dar trebuie să le vadă. Astea sunt trei lucruri cheie care diferențiază planurile cadru propuse acum față de cele care sunt în vigoare.” 

Ce este Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ)

CDEOȘ este un segment al curriculumului care permite fiecărei unități de învățământ să-și dezvolte propriul proiect curricular, bazat pe discipline / domenii / module opționale și contribuie la profilul de formare al absolventului, conform proiectului privind planurile-cadru de liceu 2025.

Ce este important de știut: 

Indiferent de parcursul educațional ales, în funcție de nevoile și interesele proprii de învățare și dezvoltare, lista disciplinelor opționale propusă de unitate ca ofertă CDEOȘ va asigura posibilitatea exprimării opțiunilor de către elev și prin discipline opționale din următoarele trei categorii:

(1) discipline fundamentale, în ofertă națională, pentru dezvoltarea psihocaracterială și etapa de vârstă la care se află elevii (incluzând Autocunoașterea și autoreglarea personală, Stilul de viață sănătos, Sporturi de echipă, Arte), inclusiv dezvoltarea ofertei proprii pentru elevii cu CES și/sau dizabilități integrați în învățământul de masă; 

(2) discipline recomandate prin oferta națională (se vor include obligatoriu, în oferta națională, și discipline care conțin teme privind educația financiară și educația juridică, precum și cele prevăzute explicit de Legea 198/2023, de exemplu Istoria, robia și deportarea romilor);

(3) propuneri ale unității de învățământ, care se vor încadra în demersuri științifice și artistice consacrate, evitându-se, sub riscul sancțiunilor etice, includerea unor teme sau discipline de pseudoștiință (în acest sens, se vor avea în vedere criterii de calitate în elaborarea programelor școlare pentru discipline opționale, în cadrul metodologiei specifice a CDEOȘ), potrivit proiectului.

CDEOȘ pentru filiera teoretică și vocațională:

CDEOȘ pentru filiera tehnologică:

Ce fel de opționale pot propune școlile 

Tipuri de opționale:

  1. opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă; acest tip de opțional poate avea drept scop atât învățarea remedială, cât și asigurarea unui cadru de sprijin și acomodare a elevului cu traseul educațional ales;
  1. opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;
  1. opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă;
  1. opțional de inserție profesională – are ca scop dobândirea rezultatelor învățării necesare inserției pe piața muncii; se realizează cu consultarea elevilor, din oferta dezvoltată în parteneriat cu operatorii economiciautoritățile administrației publice locale, și se utilizează pentru stagii de pregătire practică sau pentru disciplinele de cultură generală în vederea dobândirii rezultatelor învățării necesare inserției pe piața muncii.

Opționalele pot fi:

Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Orarul unui elev de liceu pe noile planuri-cadru înseamnă mai multe zile cu 7 ore decât în prezent, dacă alege toate opționalele / Exemplu de proiectare pe specializarea Științe ale naturii
PROIECT La liceele cu profil teologic, Religia trece din trunchiul comun în curriculumul de specialitate, ca disciplină diferită – Planurile-cadru puse în consultare publică / La Cultul Ortodox, scădere majoră a numărului de ore din curriculumul la decizia elevului, creștere la curriculumul de specialitate
Să nu se schimbe nimic, primesc. De ce planurile-cadru propuse de Daniel David sunt pe atât dezamăgitoare, cât și ilegale / OP ED Avocat Alexandru Bajdechi
PROIECT Limba latină este reintrodusă la Filiera Teoretică – Uman – Filologie în toți anii de liceu – noile Planuri-cadru puse în consultare / La această specializare este reintrodusă și Literatura universală / O oră de discipline ȘTIAM în clasele a XI-a și a XII-a, mai puțină Geografie
Planuri-cadru liceu 2025. Este un câștig că Geografia rămâne în trunchiul comun în toți anii de liceu, spune profesorul Mircea Furdui, Societatea de Geografie: Asta dovedește faptul că demersurile noastre au avut succes
Matematica și latina, reintroduse ca discipline obligatorii la specializarea științe sociale – proiect Planuri-cadru liceu 2025
Planuri-cadru liceu 2025. Istoria și Geografia rămân în trunchiul comun, pe parcursul tuturor anilor de liceu, pentru elevii de la uman, real și tehnologic / În varianta inițială a proiectului, aceste discipline au fost scoase din trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a 
Elevii care intră la toamnă în clasa a VIII-a vor fi primii care vor învăța pe noile planuri-cadru la liceu, dacă acestea vor fi aprobate – proiect / Bacalaureat 2030 va fi primul examen schimbat, până atunci toți elevii care sunt acum în liceu vor da actualul Bac cu origini în 1995 și după programe din 2002-2004
Planuri-cadru liceu 2025. Disciplinele din trunchiul comun și numărul de ore pentru elevii de la real, uman, tehnologic și vocațional / Rezultatul dezbaterii a fost publicat de Ministerul Educației în consultare publică
PROIECT Noul plan-cadru pentru liceu – Filiera teoretică, Real, specializarea Matematică-Informatică, pus în consultare publică: ore în plus la Matematică, Informatică, Biologie, Istorie, Geografie, prag minim de ore redus pentru CDEOȘ
Daniel David, despre noile planuri-cadru pentru liceu: La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele! / Documentele sunt în dezbatere timp de 10 zile
BREAKING Planuri-cadru liceu 2025 – proiectele rezultate în urma dezbaterii au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării. Descarcă documentul integral
Exit mobile version