Directorii ar trebui să se implice mai mult în cazul profesorilor care „nu fac ceea ce ar trebui să facă în sala de clasă”, a afirmat liderul sindical Marius Nistor, vineri, la Viitor pentru România de la Prima News. Asumarea responsabilităților ar contribui la recâștigarea încrederii dintre cadrele didactice, conducerea școlii și părinți, a mai spus acesta.
Marius Nistor a declarat că responsabilitatea pentru identificarea și corectarea eventualelor comportamente neprofesioniste ale profesorilor aparține în primul rând directorilor de școli: „vă spun foarte tranșant: avem directori ai unităților de învățământ preuniversitar, este rolul lor, este obligația lor să intervină în momentul în care constată că există colegi care nu-și fac datoria”, a spus el.
Responsabilizarea fiecărui actor din sistemul educațional ar contribui la reconstruirea încrederii în sistem, consideră acesta: „s-ar regla acea încredere care trebuie să existe între instituțiile care conduc unitățile de învățământ preuniversitar, între coordonatori și cei care sunt coordonați. Pe de altă parte, s-ar reclădi acea relație de încredere între părinți și corpul profesoral”.
Redăm dialogul pe această temă:
Nicoleta Călugăreanu: Să rămânem puțin în zona aceasta de omul din spatele profesiei de rol. E clar că toate Evaluările globale nu ne ajută. Știți foarte bine, cunosc mulți colegi de-ai dumneavoastră și de cele mai multe ori profesori dedicați, care ajung la ore la timp, care se perfecționează pe tot parcursul vieții, care sunt deschiși, care iubesc cu adevărat această meserie pentru rezultatele ei, nu neapărat pentru că se află acolo și au un catalog în mână, acești profesori nu-și mai doresc asociere de imagine cu profesorii care sunt la polul opus. Cum ne însoțiți în a sprijini acest triaj? Pe cine, mai exact, susțineți dumneavoastră și pe cine mizați că va îmbrățișa această dorință de schimbare?
Marius Nistor: Nu eu trebuie să fac acest triaj. Nu este sarcina mea să-i identific pe cei care nu-și respectă statutul de cadru didactic, nu fac ceea ce ar trebui să facă în sala de clasă. Aici vă spun foarte tranșant: avem directori ai unităților de învățământ preuniversitar, este rolul lor, este obligația lor să intervină în momentul în care constată că există colegi care nu-și fac datoria, colegi care întârzie la ore, colegi care nu țin orele, colegii care nu-și fac orele în mod profesionist. În afara directorilor, avem corpul de inspectori de specialitate, care au și ei un rol foarte bine definit. Ce anume fac ei în cadrul inspecțiilor școlare? Identifică situațiile acestea mai aparte. Se intervine, se monitorizează suficient? Eu cred că nu. Eu cred că sunt lucruri care sunt tratate cu cel mai mare lejeritate și consider că, dacă fiecare și-ar face datoria la locul lui de muncă, pe funcția pe care o ocupă, numărul celor care creează astfel de probleme ar fi nesemnificativ.
Despre asta este vorba, avem legislație corespunzătoare, avem atribuții pentru fiecare funcție în parte, o fișa a postului, dacă s-ar respecta fișa postului lucrurile ar funcționa mult mai bine, s-ar regla acea încredere care trebuie să existe între instituțiile care conduc unitățile de învățământ preuniversitar, între coordonatori și cei care sunt coordonați. Pe de altă parte, s-ar reclădi acea relație de încredere între părinți și corpul profesoral, pentru că și în rândurile părinților sunt anumite probleme, sunt anumite reacții mai impulsive, care nu se tifică pe o relație cu unitatea de învățământ preuniversitar.
Informații de context
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, în luna mai, că părinții ar trebui să facă sesizări în privința profesorilor care nu vin la ore: „Dacă nu răspunde directorul, să facă sesizare inspectorilor de specialitate. Dacă nu răspunde inspectoratul, să anunțe la minister”, a spus acesta.
În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore “trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar Ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.
Pe 5 februarie, într-o dezbatere în matinalul Europa FM, mulți părinți din țară au spus că lipsesc profesori de la ore, des.
Câteva exemple prezentate în emisiune:
Realizator: O să vă citesc acum câteva mesaje pe care le-am primit joi, în timpul discuției noastre despre abandonul școlar, deci la interval de câteva minute. Iată: „confirm absenteismul grav – și scrie grav cu litere mari – al profesorilor din liceele Bucureștiului, inclusiv cele așa-zis bune. Speța descrisă cu profesorii din liceul din București 80 este identică cu multe din Constanța. Am fată în clasa a XII-a și avem bac anul acesta”, scrie un părinte care a observat fenomenul altcineva.
Ascultător: „Bună dimineața! Poate faceți într-o zi o emisiune pe tema absentismului profesorilor la cursuri. Este un fenomen real chiar și în școala gimnazială. Profesorii de materii care nu fac parte din examenele de capacitate clasa a VIII-a lipsesc de foarte multe ori”. Valul de mesaje poate fi citit aici.
În 2022, Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin a anunțat că vor fi inspecții în școlile din județ pentru a verifica prezența la ore atât a cadrelor didactice, cât și a elevilor.
„În perioada 01.11.-29.11.2022, Inspectoratul Școlar Județean Caraș-Severin va desfășura, în unitățile de învățământ preuniversitar din județul Caraș-Severin, activitate de inspecție școlară cu privire la prezența la cursuri a elevilor și a cadrelor didactice”, informează sursa citată mai sus. Nu au fost făcute publice însă rezultatele inspecțiilor.
În Franța se vorbea despre un fenomen al absenteismului în rândul profesorilor în 2022.
Publicația FranceInter.fr scrie că, la începutul lunii decembrie 2022, Curtea de Conturi din Franța a luat și o poziție legată de absențele profesorilor de la clasă, un fenomen care, în ultimii ani, a îngrijorat sistemul de educație din Hexagon, atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere a calității actului educativ.
De ce lipsesc profesorii de la unele ore: Absențele cadrelor didactice sunt legate fie de motive personale – sunt bolnave / au un copil bolnav ori trebuie să se prezinte la diverse verificări medicale – fie de “obligații profesionale”. Iar prin obligații profesionale se înțeleg, printre altele, cursurile de formare continuă. “Instituția de învățământ trebuie să se asigure că organizarea examenelor sau a concursurilor și a întâlnirilor pedagogice nu încalcă sistematic timpul de cursuri al elevilor, că programele de formare au loc în afara orelor de predare și că profesorii care participă la excursii sau ieșiri școlare sunt înlocuiți sistematic [la ore]”, subliniază Curtea de Conturi.
Instituția apreciază, așa cum se arată în raportul oficial, consultat de EduPedu.ro, că, pentru absențe mai lungi de 15 zile, în 96% dintre cazuri profesorii au înlocuitori la ore încă din a doua zi. Pentru perioade de absență mai scurte de 15 zile, doar 20% dintre cazuri găsesc înlocuitori la clasă. Din 2,5 milioane de ore, 500.000 sunt făcute [cu înlocuitor], precizează raportul.
Foto: @ Boonstocker | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.