Limba latină lăsată la alegerea elevilor este egală cu absența ei totală, critică Societatea de Studii Clasice proiectul de planuri-cadru 2025: Cerem Guvernului României să oprească acest atentat la siguranța intelectuală a noilor generații

Limba latină

Foto: Imagine generată cu AI - DALL E/ ChatGPT

Reacție vehementă a Societății de Studii Clasice din România față de propunerea Ministerului Educației și Cercetării (MEC) de a elimina latina din planurile-cadru de liceu în forma de proiect, din trunchiul comun și curriculumul de specialitate, pentru elevii de la specializările filologie și științe sociale care o studiază în prezent. Reprezentanții clasiciștilor susțin într-un comunicat remis Edupedu.ro că „plasarea latinei în CDEOȘ [curriculum la decizia elevului] echivalează, în situația României de astăzi, cu absența ei totală”.

„Eliminarea limbii latine pentru elevii români este o barbarie comisă de un grup de persoane neidentificabile, în mod evident fără niciun fel de orizont cultural și în deplin dispreț față de cultura națională și identitatea noastră europeană”, acuză reprezentanții societății de studii clasice în comunicat, care poate fi citit integral mai jos în articol.

„La 35 de ani după Revoluția din 1989, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma «Omului Nou» din anii ’50, ambalată acum în «descentralizare curriculară și creșterea flexibilității»”, subliniază Societatea de Studii Clasice din România, care mai scrie că „într-o țară în care o bună parte din politicieni au un nivel de cultură submediocru, reintroducerea limbii latine în școală ar fi oferit posibilitatea noilor generații de a recrea o clasă politică luminată și cu adevărat interesată de viitor”.

„Prezența culturii umaniste în curriculum nu poate fi o opțiune a elevului, ci se impune prin asumarea de către statul român a misiunii sale fundamentale de a educa cetățenii, drept inclus în Constituția României”, punctează societatea în poziția sa după publicarea în consultare publică a noilor planuri-cadru de liceu pentru elevi, neschimbate de 20 de ani și care ar fi trebuit să se aplice pentru tinerii care au absolvit liceul anul trecut, într-o reformă amânată de politicieni sub diverse pretexte.

Redăm mai jos poziția Societății de Studii Clasice din România despre eliminarea limbii latine:

Comunicatul Societății de Studii Clasice din 01.02.2025

Societatea de Studii Clasice a luat act de publicarea proiectului de planuri-cadru pentru liceu și a constatat eliminarea completă a disciplinei limba latină din curriculumul național la filiera teoretică (95% din elevii de liceu din România).

Eliminarea limbii latine pentru elevii români este o barbarie comisă de un grup de persoane neidentificabile, în mod evident fără niciun fel de orizont cultural și în deplin dispreț față de cultura națională și identitatea noastră europeană. Elaborarea acestor planuri-cadru s-a făcut în mod complet netransparent, fără consultarea prealabilă a niciunui specialist recunoscut din mediul academic. Forma prezentată spre dezbatere publică trădează interesele unor grupuri de influență din instituțiile decidente și ignoră complet valoarea formativă excepțională a unor discipline pentru interesul superior al elevului. Școala trebuie să rămână vehiculul cunoașterii și nu al ignoranței. Lipsa de cultură a celor care au lucrat la aceste planuri-cadru nu poate justifica punerea în dezbatere a unei propuneri care sfidează bunul simț elementar.

La 35 de ani după Revoluția din 1989, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma „Omului Nou” din anii ’50, ambalată acum în „descentralizare curriculară și creșterea flexibilității”.

Ministerul Educației și Cercetării elimină, de fapt, din școală cultura umanistă fondatoare a Europei și condamnă elevii la un proces rapid de destructurare cognitivă și morală. Propunându-și competențe în lipsa cunoștințelor, întregul demers generează o formă fără fond, expresia unei incompetențe profunde din partea decidenților. Într-o țară în care o bună parte din politicieni au un nivel de cultură submediocru, reintroducerea limbii latine în școală ar fi oferit posibilitatea noilor generații de a recrea o clasă politică luminată și cu adevărat interesată de viitor.

Considerând că aceste planuri-cadru sunt expresia doar a unui mic grup de persoane, cerem Guvernului României să oprească acest atentat la siguranța intelectuală și morală a noilor generații și solicităm reintroducerea de urgență a disciplinei limba latină la profilul umanist în curriculumul de specialitate sub forma a două ore de limba latină pentru clasele IX, X, XI, XII și includerea unei ore de limba greacă veche tot pentru profilul umanist în cadrul CDEOȘ. Plasarea latinei în CDEOȘ echivalează, în situația României de astăzi, cu absența ei totală. Prezența culturii umaniste în curriculum nu poate fi o opțiune a elevului, ci se impune prin asumarea de către statul român a misiunii sale fundamentale de a educa cetățenii, drept inclus în Constituția României.

Pentru poporul român limba latină este parte a patrimoniului național.

CS II Dr. Florian Matei-Popescu
Președintele Societății de Studii Clasice
”.

Informații de context. Noile planuri-cadru 2025 – proiect

Limba latină ca disciplină obligatorie a fost scoasă de la liceu în proiectele de planuri-cadru 2025 lansate în dezbatere de Ministerul Educației. Latina a rămas doar la specializările de la Vocațional – Teologic, sub formă de disciplină de specialitate (romano-catolici) sau opțională. Mai exact, nu apare nicio oră de limba latină și nici nu poate fi aleasă de elevi din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) la filologie sau științe sociale, nici atât la celelalte specializări de la real.

În schimb, regăsim limba latină doar la filiera vocațională, profilul Teologic, diverse specializări. Ea apare în planurile-cadru explicit doar la cultul romano-catolic, specializarea teologie romano-catolică și specializarea ghid turism religios (și în română, și în maghiară), ca parte din curriculumul de specialitate, cu o oră pe săptămână în clasele IX, X, XI și XII. La cultul ortodox, ar urma să poată fi aleasă de elevi din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).

Într-o declarație pentru Edupedu.ro, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, susține că „limba latină poate fi propusă de școală pentru a fi aleasă de elevi”, în proiectul planurilor-cadru pentru liceu pe care le-a lansat în dezbatere vineri seară, 31 ianuarie, până pe 6 martie. „Asta ar trebui să se întâmple ca până acum, cel puțin la profilul umanist, iar dacă nu se va întâmpla ministerul ar trebui să decidă el acest lucru”. Detalii aici.

Citește și:
Apel pentru păstrarea limbii latine la liceu, al Facultății de Litere din Iași: În contextul înmulțirii discursurilor populiste, studiile clasice au un rol deosebit de important în combaterea extremismului și susținerea ideii de libertate
Daniel David: În ciuda unor interpretări greșite legate de „afectarea unor discipline și ore”, numărul actual de ore se poate păstra sau chiar crește prin noile planurile-cadru / Decizia se duce mai mult spre școală și elevi. Încurajăm autonomia și performanța
Ministrul Educației: Limba latină poate fi propusă de școală pentru a fi aleasă de elevi, în proiectul planurilor-cadru pentru liceu. Asta ar trebui să se întâmple ca până acum, cel puțin la profilul umanist, iar dacă nu se va întâmpla ministerul ar trebui să decidă el acest lucru
Fără Limba latină, Literatură universală și ora de Științe ale naturii la specializarea Filologie – Uman, prevede proiectul de planuri-cadru 2025. Crește la cinci numărul de ore de Română în fiecare clasă, Istoria are mai puțin în clasa a XI-a
ULTIMA ORĂ Latina a fost scoasă de la liceu ca disciplină obligatorie în proiectele de planuri-cadru 2025 lansate de Ministerul Educației. A rămas doar la Teologic, ca specialitate sau opțională
Exit mobile version