Primele pentru profesori, reforma instituțională a sistemului de educație prin desființarea inspectoratelor școlare și reorganizarea lor în direcții județene, reorganizarea ARACIP, a caselor corpului didactic, dar și măsurile de sprijin pentru elevi precum „Masa sănătoasă” și „Școala după școală” și reforma educației incluzive, prevăzute de Legea învățământului preuniversitar, sunt amânate pentru anul 2027, prin proiectul cu măsuri fiscal-bugetare pus în consultare de Ministerul Finanțelor.
Alocarea a minimum 15% din bugetul consolidat pentru educație este amânată până în 2027.
Amânările prevăzute în proiect:
Reforma instituțională în educație:
- Reforma inspectoratelor școlare, ARACIP, birouri județene se amână până la începutul anului școlar 2027–2028 (Art. 116–119)
Pentru profesori:
- Reducerea normei didactice pentru profesorii care coordonează proiecte europene
- Acordarea premiului pentru activitate suplimentară de două ori pe an
- Prima de instalare pentru cadrele didactice titularizate în zone defavorizate
- Prima de pensionare pentru personalul didactic
- Programul național de formare pentru alfabetizare funcțională se amână până în 2027–2028
Pentru elevi:
- Implementarea Programului Național „Masă sănătoasă” (pentru 1 milion de beneficiari) este amânată până la 1 ianuarie 2027.
- Suplimentarea cu 25% a costului standard pentru școlile defavorizate este amânată până în 2027–2028
- „Școala după școală“ pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal
- Calculul fondurilor alocate pentru școlile mici (<300 elevi)
Pentru elevii cu CES
- Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă sediul, structura organizatorică și regulamentul CNEI.
- Obligația școlilor de a amenaja camere-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic
Prevederile din proiectul pus în consultare publică:
„Art. XLIII – (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi, aplicabilitatea unor dispoziţii prevăzute în Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă după cum urmează:
a) prevederile art. 67 alin. (4), (6), (7) şi (8) se prorogă până la începutul anului şcolar 2027 – 2028;
b) prevederile art. 77 alin. (4) se prorogă până la data de 1 ianuarie 2027;
c) prevederile art. 116 – 119 se prorogă până la începutul anului şcolar 2027 – 2028;
d) prevederile art. 131 alin. (11) se prorogă până la începutul anului şcolar 2027 – 2028;
e) prevederile art. 138 alin. (5) se prorogă până la începutul anului şcolar 2027 – 2028;
f) prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3) şi (7) se prorogă până la începutul anului şcolar 2027 – 2028;
g)prevederile art. 190 alin. (6) și art. 229 alin. (14) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027 .
h) prevederile art. 217 alin. (3) se prorogă până la începutul anului şcolar 2027 – 2028.
(2) Aplicarea prevederilor art. 63 alin. (4), art. 70 alin. (5) lit. a), art. 74 alin. (4), art. 78 alin. (8), art. 105 alin. (10) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la începutul anului şcolar 2027 – 2028.
(3) Prevederile art. 134 din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. 147 din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică începând cu anul 2027.
(4) Prevederile art. 49 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică începând cu anul 2027.”
Măsură amânată | Termen de prorogare | Articol din legea învățământului preuniversitar |
Programul național „Masă sănătoasă” pentru cel puțin 1.000.000 de beneficiari | 1 ianuarie 2027 | Art. 77 alin. (4) |
Reforma instituțională: transformarea inspectoratelor în DJIP/DMBIP; înființarea ARACIIP; înființarea CNFDCD; preluarea CCD în rețeaua CNFDCD; crearea consiliilor consultative județene | începutul anului școlar 2027–2028 | Art. 116–119 |
Reducerea normei didactice la 16 ore/săptămână pentru profesori coordonatori de proiecte europene | începutul anului școlar 2027–2028 | Art. 131 alin. (11) |
Suplimentarea cu 25% a costului standard pentru unitățile de învățământ defavorizate | începutul anului școlar 2027–2028 | Art. 138 alin. (5) |
Cheltuieli de transport personal fără locuință în localitate; minimum 20% din costul standard pentru transport/cazare; calcul suplimentar pentru școli mici (<300 elevi) | începutul anului școlar 2027–2028 | Art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3) și (7) |
Primă de instalare (5 salarii minime) pentru titularii în zone izolate/defavorizate; primă la pensionare (2 salarii de bază) | începutul anului școlar 2026–2027 | Art. 190 alin. (6) și Art. 229 alin. (14) |
Premiul pentru activitate suplimentară – max. 2% din fondul de salarii | începutul anului școlar 2027–2028 | Art. 217 alin. (3) |
Finanțarea siguranței școlilor; finanțare „Școala după școală”; suplimentare pentru zone prioritare; program de alfabetizare funcțională | începutul anului școlar 2027–2028 | Art. 63 alin. (4), Art. 70 alin. (5) lit. a), Art. 74 alin. (4), Art. 78 alin. (8), Art. 105 alin. (10) |
Finanțarea educației = minimum 15% din bugetul general consolidat | anul 2027 | Art. 134 |
Creșterea fondurilor pentru cercetare-dezvoltare (ținta 1% din PIB) | anul 2027 | Art. 49 alin. (3) OG nr. 57/2002 |
Reforma educației incluzive: Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă (CNEI); camere-resursă în școli; regulament și structură prin HG; | începutul anului școlar 2027–2028 | Art. 67 alin. (4), (6), (7), (8) |
Sursa: Proiect Lege privind unele măsuri fiscal-bugetare
Foto: © Dimitar Gorgev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.