Mai mulți elevi în clasă asigură învățământ de cantitate, nu de calitate, spune directorul Cătălin Zaman: „nu poate să înțeleagă multă lume” creșterea, care vine „în contextul unei natalități scăzute”/ „O întrebare la care nu găsim răspunsul”, în momentul înscrierilor la liceu: câți copii vom avea la clasa a IX-a, în fiecare clasă

Foto: © Adamgregor | Dreamstime.com

„E o întrebare și asta, să știți, la care nu găsim răspunsul: câți copii vom avea la clasa a IX-a în fiecare clasă? Pentru că au fost scoase ore pe sistemul vechi și sistemul nouă ne spune ce trebuie să avem doi copii în plus în fiecare clasă”, a atras atenția Cătălin Zaman, profesor și director de școală, în cadrul emisiunii InfoEdu de la TVR Info, la finalul săptămânii trecute. El a semnalat cu această ocazie mai multe probleme declanșate de creșterea numărului de elevi într-o clasă, măsură despre care spune că „asigură un învățământ de cantitate, nu învățământ de calitate”.

Întrebat ce opinie are cu privire la neclaritățile privind numărul de elevi la nivel de liceu, în condițiile în care în prezent se desfășoară procedurile de înscriere în licee, Cătălin Zaman, profesor și director la Școala Învățător „Nicolae Ispas” din Clondiru (Buzău), a spus:

El a apreciat că situația produce haos în sistem, dar că autoritățile pasează responsabilitatea pentru rezolvarea problemelor:

În context, Cătălin Zaman a semnalat o altă problemă rămasă fără răspuns din partea autorităților: situația școlilor implicate în proiecte cu finanțare europeană, dar care „vor fi înghițite de alte școli”:

Comentariile făcute pe această temă de Cătălin Zaman la InfoEdu – TVR Info, detaliat:

Moderatoare: Creșterea numărului de elevi într-o clasă, cu doi: dacă mai punem o bancă în plus, ce contează?

Cătălin Zaman: Da, m-ați provocat acum. Cred că scăderea numărului de elevi care s-a produs în urmă cu câțiva ani, de la 12 la 10, a fost unul dintre cele mai bune lucruri care s-au întâmplat în educație în ultimii ani. Dacă mai punem două bănci în plus: cred că domnul ministru a analizat doar în contextul universitar. Dacă mai așezi doi elevi într-o bancă, acolo unde sunt deja 50 sau 70, și tu-ți ții prelegerea în fața  a 70 de oameni, nu în fața  a 50 – sau în fața a 52, în loc de 50, să păstrez raportul – nu cred că e o mare problemă. Gândiți-vă ce înseamnă pentru o doamnă învățătoare să conducă patru mâini în plus, Două bănci, patru mâini în plus, astfel încât să rotunjească literele acelea. Haideți să-i întrebăm pe oamenii din din sistemul universitar ce înseamnă două bănci în plus.

Creșterea numărului asigură un învățământ de cantitate, nu învățământ de calitate. Prin urmare, crește numărul de elevi în fiecare clasă, în contextul unei natalități scăzute. E o măsură, iarăși, pe care nu poate să o înțeleagă multă lume. Cu promisiunea că asta va dura până în 2029-2030. Dar nu ne garantează nimeni că ne vom întoarce. Că știm, odată ce tăierile au fost făcute, e bine să rămână așa, că oamenii s-au obișnuit cu ele. 

Moderatoare: Pare și dificil, după ce restrângi norme, catedre, profesori, ei își caută altceva de lucru. După 4 ani, stați că, de fapt, lărgim din nou clasele.

Cătălin Zaman: Haideți să vă spun situația școlii mele. Școala mea este și mai special. Ea este dărâmată de aproape 2 ani de zile. Noi ne ducem activitatea într-un cămin cultural renovat. Nu avem condiții chiar rele, dar ea este dărâmată. Acum s-au apucat să o renoveze, pe fonduri locale. Vorbesc de una dintre structuri. Avem un program de dotare cu mobilier și mijloace tehnice. Ținem băncile și tablele inteligente acoperite, să nu se pună praful pe ele și din toamnă nici nu nu vor fi folosite, pentru că eu va trebui să duc copiii de acolo în altă parte. 

Ce facem cu asta? Ce facem cu proiectele? Iarăși, lumea se întreabă: ce se întâmplă cu școlile care au proiecte PNRAS, PNRR în desfășurare și care vor fi înghițite de alte școli. Pentru că aceste proiecte au fost obținute pe personalitate juridică. Dispărând personalitatea juridică, cum se produce derularea în continuare a proiectelor? Nici la întrebarea aceasta nu ne-a răspuns domnul ministru.

Moderatoare: Haosul e generalizat.

Cătălin Zaman: În toate aspectele și din cauza tuturor măsurilor.

Moderatoare: Pierd și elevii când vor fi mai mulți într-o clasă.

Cătălin Zaman: Evident.

Moderatoare:: Profesorul?

Cătălin Zaman: Profesorul este nevoit să lucreze cu mai mulți copii, dar noi suntem oameni mari și va trebui să ne adaptăm. Ne-a mai adaptat anumitor schimbări. Ne vom mai adapta probabil și acestora, care, sper eu, să nu se producă chiar în forma amintită. Noi vom reuși să gestionăm cumva lucrurile acestea. Suntem maturi, trebuie să ne descurcăm, trebuie să muncim, până la urma urmei. Trebuie să generăm actul acela de calitate de care copiii au nevoie.

Moderatoare: Dar aveți înscrieri făcute, la clasa a 5-a sunt deja clasele făcute. Uitați – Completează fișele de înscriere la liceu de luni.

Cătălin Zaman: E o întrebare și asta, să știți, la care nu găsim răspunsul: câți copii vom avea la clasa a IX-a în fiecare clasă? Pentru că au fost scoase ore pe sistemul vechi și sistemul nouă ne spune ce trebuie să avem doi copii în plus în fiecare clasă. Nici la asta n-am găsit răspuns până acum.

Moderatoare: Mă gândesc dacă peste weekend cineva va avea această capacitate să modifice toate aceste fișe, pentru că acolo scrie foarte clar – sunt 26 de locuri într-o clasă. Calculatorul trebuie modificat acum, să accepte 28 într-o clasă. Niște chestiuni…

Cătălin Zaman: Da, nu știu dacă se va putea produce schimbarea asta, nu știu cum ar putea fi implementată. Dar, iarăși, problemele trebuie să fie rezolvate de cei care generează haosul. Ei trebuie să găsească răspuns la problemele acestea, pentru că pe diverse canale au fost atenționați că se va întâmpla chestia asta. Ne-au asigurat că nu, că totul este sub control și că haosul, de fapt generalizat, care se întrevede, nu va fi chiar așa de haos. Și că lucrurile sunt sub control. Dar, repet, nu sub controlul ministerului, pentru că domnul ministru ne-a zis așa: inspectoratul să găsească ore, noi doar spunem, alții fac.”

Context:

Amintim că, potrivit Legii Bolojan pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, efectivele maxime de elevi într-o clasă sunt majorate cu până la 6 elevi, față de limitele anterioare:

Potrivit documentului:

Art. LIII – Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

2. La articolul 23, alineatele (1), (6) și (11) se modifică și vor avea următorulcuprins:

,,(1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puţin de 7 şi nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 17

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;

b) educaţia timpurie, nivel preşcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preşcolari, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 22;

c) învăţământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 24;

d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 28;

e) învăţământul sportiv şi de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 24, şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;

f) învăţământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puţin de 16 şi nu mai mult de 30;

g) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi;

h) clasele din învăţământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învăţământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 32;

j) învăţământul special:

(i) pentru antepreşcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreşcolari cu deficienţe grave de dezvoltare şi preşcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5;

(iv) învăţământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6;

k) prin excepţie de la lit. j), în învăţământul tehnologic special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12.

Foto: © Adamgregor | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version