Majorarea normei didactice cu 4 ore pentru profesorii cu gradul I și cu activități de mentorat – atacată la Avocatul Poporului. Profesoara Daniela Bogdan: Dacă un psiholog cum este dl ministru ne-ar fi spus că țara e într-o situație dificilă și că ne roagă ca pe o perioadă determinată să înțelegem situația, poate avea mai mult succes. Dar ne-a acuzat că nu muncim suficient și ne-a tratat ca pe niște oameni care nu fac ce trebuie. Profesorii sunt anatemizați și antagonizați

Daniela Bogdan / Foto: Arhiva personală

Majorarea normei didactice cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat, față de majorarea cu 2 ore pentru ceilalți profesori a fost atacată la Avocatul Poporului de mai multe cadre didactice, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara Daniela Bogdan, unul dintre coordonatorii lotului național olimpic de Chimie. „Luni [21 iulie 2025] am depus sesizare la Avocatul Poporului. Nu este în regulă să mărești cu 4 ore norma didactică”, a precizat aceasta.

„Am sesizat pe baza articolelor 41-42 din Constituție privind dreptul la muncă și faptul că suntem în situația de a munci mai mult, pe același salariu. Deci este un sclavagism modern ceea ce ni se întâmplă”, a precizat Bogdan.

Fost director general al Direcției de Învățământ Preuniversitar din Ministerul Educației, Daniela Bogdan a declarat pentru Edupedu.ro că „este greșită modalitatea asta de a impune cele 2 ore, punând anatema pe noi sub acuzația că nu muncim suficient. Dacă un psiholog cum este domnul ministru ne-ar fi spus că țara este într-o situație dificilă, că ne roagă ca pe o perioadă determinată să înțelegem situația șamd… poate că avea mai mult succes. Dar profesorii sunt antagonizați acum. Și anatemizați și antagonizați, pentru că ne-a tratat ca pe niște oameni care nu fac ceea ce trebuie în sistem. Ok, că unii nu-și fac profesia, că avem analfabeți, da, acestea sunt adevăruri dureroase, dar nu un profesor în sine a dus la dezastrul ăsta, ci politicile educaționale care au fost unele greșite de multe ori”.

„Aș cere la Institutul de Științe ale Educației să cerceteze ce măsuri ar putea să propună, să stea de vorbă cu niște oameni care sunt în sistem din mai multe medii“, a adăugat Daniela Bogdan.

Informații de background

Amintim că Legea Bolojan a stabilit că, din toamna aceasta, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore. Tot din toamnă, profesorii care le predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus.

Până la aplicarea Legii Bolojan, norma didactică de predare-învățare-evaluare pentru profesorii de gimnaziu și liceu era de 18 ore, profesorii cu gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat aveau normă didactică de 14 ore pe săptămână.

Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, a intrat în vigoare vineri seara, fiind publicată în Monitorul Oficial pe 25 iulie 2025, la ora 21:20. Printre măsurile care privesc educația prevăzute de această lege concepută să micșoreze deficitul bugetar fără precedent lăsat de Guvernele Ciucă-Ciolacu se numără creșterea normei didactice la învățământul preuniversitar cu 2-4 ore, tăierea burselor de reziliență și excelență pentru elevi, reducerea numărului de burse de merit cu mai mult de jumătate, reducerea fondului de burse pentru studenți, comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi, modificări privind plata cu ora sau degrevările directorilor și inspectorilor.

Forma exactă a legii 141/2025 – Legea Bolojan – în privința normei didactice:

Art. LVIII. — Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul școlar 2025-2026 și până la începutul anului școlar 2029-2030, norma didactică de predare-învățare evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;

b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;

d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

f) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistruinstructor și profesor pentru instruire practică — 22 de ore pe săptămână.

Citește și:
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan
OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
OFICIAL Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
OFICIAL Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025, potrivit Legii 141/2025 intrată în vigoare / Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
OFICIAL Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028 – Legea Bolojan 141/2025 / Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
OFICIAL Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
OFICIAL Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
OFICIAL Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul
Din anul școlar 2025-2026, norma didactică de predare pentru profesorii de gimnaziu și liceu este de 20 de ore / Crește norma cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I și care au activități de mentorat – proiect de modificare a Legii învățământului 198/2023

Exit mobile version