Mărirea normei didactice de predare afectează calitatea educației, spune Lucia Cojocaru, lider de sindicat: Mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu

Lucia Cojocaru / Foto: captură Via Cluj TV - YouTube.com

Lucia Cojocaru, președinte al Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean (SLIPC), a declarat că mărirea normei didactice de predare pentru profesori afectează calitatea educației. „Vă dați seama că mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute pentru viacluj.tv

„Mărirea normei: cei cu 18 ore vor avea 20 de ore, iar cei cu 16 ore vor avea 20 de ore. Această mărire sigur că afectează calitatea educației. Vă dați seama că mulți tineri care acum vor veni în învățământ se vor gândi de două ori dacă vor mai fi profesori sau nu”, a precizat Lucia Cojocaru.

Marți, 15 iulie, a avut loc proba scrisă de la concursul național de Titularizare 2025. La Titularizare 2025 este cel mai mare număr de candidați din promoția curentă din ultimii 17 ani care vor să se angajeze în școli și grădinițe: peste 7.400. În 2009 au fost peste 8.800 din promoția curentă – analiză.

Toate înscrierile au avut loc înainte de Legea Bolojan, care prevede creșterea normei de predare, din toamnă, cu două ore, ceea ce înseamnă distribuirea cel puțin a orelor de la plata cu ora (PCO) către profesorii titulari, potrivit explicațiilor oficiale de până acum.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Despre norma didactică

Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.

Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.

Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.

Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.

Citește și:
Daniel David, mesaj către profesori: Oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri, însă vor fi mai puține ore la plata cu ora
Profesor care a dat concursul de Titularizare pentru a 16-a oară: Sunt foarte greu de găsit cele 18 sau 20 de ore. Posturile sunt foarte puține
ULTIMA ORĂ Subiectele și baremele de corectare de la Titularizare 2025 – Învățători au fost publicate. Candidații au avut un eseu despre structura discursului dramatic dintr-o operă literară de Ion Luca Caragiale sau Marin Sorescu
Titularizare 2025. Subiectele și baremele pentru consilierii școlari. Definiți conceptul de strategie de învățare, prezentați în 3 pagini necesitatea consilierii psihologice – cerințe pentru candidați
BREAKING Titularizare 2025 – subiectele și baremele pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate de MEC / Eseu de 900 de cuvinte despre poeziile lui Marin Sorescu la Limba și literatura română
Exit mobile version