Statutul Istoriei și al Geografiei în noile planuri-cadru pentru liceu va fi reanalizat, potrivit clarificărilor de la Ministerul Educației incluse în documentul „Puncte de vedere asupra principalelor observații exprimate în cadrul consultării publice privind planurile-cadru de învățământ liceal”.
- Noile planuri-cadru ar urma să fie „gata de implementat din septembrie 2026” pentru actualii elevi de clasa a VII-a care vor intra atunci în clasa a IX-a, potrivit Ministrului Educației și Cercetării.
Clarificările oferite de minister includ referiri la numărul suplimentar de ore prin CS (curriculum de specialitate) flexibil și CDEOȘ (curriculum la decizia elevului din oferta școlii) și referiri specifice pentru diferite filiere, profiluri și specializări.
Atât pentru Istorie, cât și pentru Geografie, la final este precizat că statutul disciplinei va fi reanalizat: „Luând act de opinia publică, statutul disciplinei va fi reanalizat și, împreună cu specialiști, vom căuta soluții care să nu afecteze statutul altor discipline în urma deciziei care se va lua”, iar textul este încadrat într-un chenar de culoare roșie.
Redăm integral mai jos clarificările din partea Ministerului Educației privind statutul Istoriei și Geografiei în noile planuri-cadru:
Istoria. Alte discipline din domeniu
- Istoria evreilor. Holocaustul și Istoria comunismului din România sunt incluse prin lege și trebuie respectate în proiectele curriculare.
- Proiectele planurilor-cadru prevăd câte o oră din domeniul istorie obligatorie în fiecare an. Astfel, indiferent de conținuturile și temele asociate, cum programele școlare ale disciplinelor din domeniu sunt centrate pe formarea de competențe similare, deci îndeplinind același scop educațional, se asigură cadrul în care elevul va deține bune competențe privind istoria, cu tot ceea ce înseamnă acest fapt, din perspectiva analizei de surse și informații, a gândirii critice, a exprimării de idei și a extragerii de sensuri din textele de specialitate, a luării unor decizii informate, inclusiv din perspectiva fake-news și a dezinformării.
- Filiera teoretică, profil umanist – există posibilitatea suplimentării studiului istoriei prin CS flexibil și/sau CDEOȘ:
- specializarea filologie: cumulat, CS flexibil și CDEOȘ prevăd între 16 și 26 de ore per total liceu.
- specializarea științe sociale: cumulat, CS flexibil și CDEOȘ prevăd între 20 și 30 de ore per total liceu.
- Programa școlară pentru disciplina Istorie se va reorganiza (ca toate programele școlare pentru liceu), iar prezența disciplinei la examenul național de bacalaureat nu implică obligatoriu studiul în clasa a XII-a, fiind probă obligatorie doar la specializarea științe sociale.
Luând act de opinia publică, statutul disciplinei va fi reanalizat și, împreună cu specialiști, vom căuta soluții care să nu afecteze statutul altor discipline în urma deciziei care se va lua.
Geografia
- filiera teoretică, profil umanist, specializarea științe sociale: TC+CS din proiectul planului-cadru menține același număr de ore ca cele din TC+CD din planurile-cadru actuale; CDEOȘ și CS flexibil pot adăuga ore suplimentare;
- filiera teoretică, profil umanist, specializarea filologie: TC+CS din proiectul planului-cadru adaugă o oră în clasele a XI-a și a XII-a, față de TC+CD din planurile actuale; CDEOȘ și CS flexibil pot adăuga de asemenea, și alte ore;
- filiera teoretică, profil real: TC+CS din proiectul planului-cadru diminuează cu câte o oră în clasele a XI-a și a XII-a, față de TC+CD din planurile actuale, dar CDEOȘ poate compensa prin teme de interes (migrațiune, sustenabilitate etc.);
- filiera tehnologică, profil servicii: TC din propunere diminuează cu câte o oră în clasele a XI-a și a XII-a, dar discipline de specialitate Geografia economică și Geografia serviciilor sunt introduse, menținând astfel numărul total de ore;
- filiera tehnologică, profilurile tehnic și resurse naturale și protecția mediului: TC+CS din proiectele planurilor-cadru diminuează cu câte o oră în clasele a XI-a și a XII-a, dar disciplinele de specialitate vor integra teme relevante;
- programa școlară a disciplinei se va reorganiza, iar statutul disciplinei la examenul național de bacalaureat nu impune obligatoriu studiul în clasa a XII-a (nefiind obligatorie tuturor absolvenților de liceu, având ca exemple Logica și argumentarea – clasa a IX-a, Biologia vegetală și animmală – clasele a IX-a și a X-a, în actualul examen)
Luând act de opinia publică, statutul disciplinei va fi reanalizat și, împreună cu specialiști, vom căuta soluții care să nu afecteze statutul altor discipline în urma deciziei care se va lua.
Informații de context
Potrivit proiectului de planuri-cadru pentru liceu, lansate în dezbatere publică vineri seară, pe 31 ianuarie, istoria și geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la real și tehnologic.
Reacția ministrului Daniel David la unul dintre primele puncte de vedere exprimate în dezbatere de către Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, a fost de respingere a acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: „Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările (…) Istoria națională ar trebui introdusă mai repede, din clasele a IX-a sau a X-a, deoarece așa ajungem la toți elevii”, a afirmat el.
Ulterior, președintele Academiei Române a acuzat o „nouă ofensivă contra istoriei și geografiei”, spunând că „«specialiștii» ministerului educației […] au scos istoria și geografia – cele două cenușărese ale materiilor școlare – din «trunchiul comun» (cu posibilitatea puțin probabilă ca școala să poată repara vag această nedreptate)”.
Ministrul Educației a replicat, într-un articol publicat pe blogul său: „Îl întreb pe președintele Academiei Române dacă ne place cum actualul sistem de educație ne tratează copiii și domeniile legate de identitatea/cultura națională. Mie, nu (și știu că nici lui)! Mă uit la testele naționale și internaționale și sunt extrem de îngrijorat când văd procente adesea de peste 40% sub sau la limita funcționalității. […] Aș vrea să văd predate conținuturi mai aerisite și relevante, cu mijloace de predare și manuale atractive, care să-i încurajeze și să-i entuziasmeze, nu să-i plictisească pe copiii noștri, atunci când vorbim despre aspectele legate de identitatea/cultura națională”, a răspuns acesta.
Mai mult, decanii de la 12 facultăți de Istorie din țară, președintele Academiei Române, Ioan Aurel Pop și șeful secției de Istorie-Arheologie al Academiei, Victor Spinei, i-au cerut ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, să includă cel puțin câte o oră de Istorie în fiecare an în planurile-cadru de liceu pe care le pregătește pentru intrarea în vigoare din septembrie 2026.: „Istoriei ca disciplină îi poate fi alocat prin planurile cadru un loc în conformitate cu importanța și statutul pe care îl merită prin reducerea curriculumului de specialitate și mărirea ponderii trunchiului comun, fără ca acest lucru să afecteze ponderea celorlalte discipline”, este mesajul transmis de ei.
Și profesorii Facultății de Istorie a Universității din București au criticat eliminarea disciplinei Istorie din trunchiul comun la clasele XI-XII și au argumentat că actuala oră de Istorie este oricum insuficientă pentru a combate valul anti-rațiune și pseudoștiințific și pentru a forma tineri care să înțeleagă critic mecanismele istorice și trecutul pentru a contribui în prezent la o societate democratică.
De asemenea, profesorii de Geografie din București și Ilfov au criticat eliminarea Geografiei la clasele XI-XII din proiectele de planuri-cadru 2025: „Geografia este, astfel, capabilă să educe temeinic generațiile viitoare pentru noul „mâine” care, cu siguranță, nu va mai arăta ca în prezent. Este de datoria noastră să nu aruncăm viitoarele generații în mrejele teoriilor conspiraționiste, ci să le oferim șansa unei educații temeinice, bazată pe știință și pe argumente”.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat, miercuri, că discuțiile despre noile planuri cadru puse deja în dezbatere de instituția pe care o conduce sunt blocate pe numărul de ore și discipline. „Nu asta este miza. Miza este cum trebuie să fie arhitectura acestor planuri-cadru, ce punem în trunchiul comun, ce punem în curriculum de specialitate”, a spus Daniel David, la lansarea raportului național de alfabetizare matematică din România.
Foto: © Chormail | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.