Daniel David, despre creșterea normei didactice: Nu se pune problema în acest moment. Să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant

Foto: INQUAM Photos/ Gyozo Baghiu

Creșterea normei didactice discutată în cadrul unui grup de lucru la Cotroceni este catalogată de ministrul Educației și Cercetării ca idee veche, care trebuie analizată însă numai prin raportare la practicile statelor europene atât în ce privește norma profesorilor, cât și salarizarea acestora. „Nu se pune problema în acest moment. Hai să vedem dacă va fi cazul”, a anunțat Daniel David în cadrul unei conferințe susținute la Palatul Victoria înainte de ședința de astăzi, 2 iunie 2025, a guvernului.

Ministrul Daniel David a anunțat că atât Ministerul, cât și sindicatele analizează care este practica europeană. „Să vedem cum stăm cu numărul de ore acolo, inclusiv prin prisma veniturilor și orice decizie trebuie luată în această logică. Dacă avem prea multe ore față de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puține, putem discuta creșterea, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant”, a declarat David, la Palatul Victoria.

Declarațiile integrale făcute astăzi, 2 iunie 2025, de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, cu privire la creșterea normei didactice:

Daniel David: Această idee nu este o idee nouă, am mai auzit-o discutată de la începutul mandatului de ministru, am văzut-o discutată când nu eram ministru, iar mesajul meu întotdeauna a fost acesta: trebuie să ne raportăm la setul de bune practici europene și să vedem cum stăm cu numărul de ore acolo, inclusiv prin prisma veniturilor și orice decizie trebuie luată în această logică. Dacă avem prea multe ore față de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puține, putem discuta creșterea, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant. Deci le văd ca discuții absolut normale, nu sunt noi, dar hai să vedem cum stau alții și facem aceste analize, sindicatele fac aceste analize, știu că sunt în examinarea acestor lucruri și mesajul meu este acesta: da, avem lucruri de eficientizat în zona educației și cercetării, dar în același timp ceea ce reușim să eficientizăm va trebui să întoarcem tot în sistemul de educație și cercetare, care are o subfinanțare cronică de foarte mulți ani și împreună să ne asumăm. Eu înțeleg că nu acuma, că situația economică financiară e complicată și avem de luat unele măsuri, dar peste 4 sau 5 ani să atingem ceea ce noi am promis în legi – și în legea educației și în legea cercetării, acele procente de 1% din PIB pentru cercetare, 15% din bugetul general consolidat pe cheltuieli pentru educație. Repet, nu acuma, dar trebuie să atingem în 5 ani acest lucru, altfel degeaba punem diverse ținte în lege, dacă le prorogăm mereu. 

Deci scurt spus, e vechi, s-a mai discutat. Totdeauna pentru mine referința va fi care este situația la nivelul Uniunii Europene și știu că asta este și atitudinea oamenilor din sistem, inclusiv a sindicatelor. 

Rep: Dar pe banii pe care îi primesc acum profesorii, ați fi de acord ca cu acești bani să le crească norma? 

Daniel David: Încă o dată, nu sunt de acord nici să scadă, nici să crească. Adică să nu se modifice norma, fără o analiză la nivel european. Când vom face acea analiză și vom ști ce se întâmplă, atunci putem discuta cum se schimbă, inclusiv prin raportarea la salarizare. Este prematur în acest moment și aștept să văd astfel de analiză. 

Rep: Creșterea normei ar implica pentru unii profesori inclusiv să se deplaseze de la o școală la alta, de la mai multe școli. 

Daniel David: Repet același răspuns. Apreciez întrebarea, dar răspunsul este același. Nu se pune problema în acest moment. Hai să vedem dacă va fi cazul. 

Rep: Și v-aș mai întreba dacă se ia în calcul renunțarea la acei profesori care sunt plătiți la plata cu ora și ce economie s-ar face?

Daniel David: Depinde câte ore sunt. Depinde dacă ne permitem să renunțăm la acei profesori, depinde. Pentru mine este foarte important ca orice modificare în acest moment să nu afecteze calitatea procesului educațional.

Rep: Cine va decide – directorul – dacă renunță la un profesor la plata cu ora? 

Daniel David: Un director nu poate să renunțe pur și simplu, dacă nu are om care să țină orele pentru copiii pe care-i are la clasă și pentru curriculumul pe care îl are. Deci nu e așa de ușor să renunți la profesor, dacă nu-ți poți acoperi curriculumul.

Rep: În tot ceea ce ține de reducerea deficitului bugetar la Ministerul Educației, așa cum vedeți situația acum, de unde se pot face economii? 

Daniel David: Sunt analize pe care le facem și nu vă pot da un răspuns concret. În primul rând, v-am spus care este filozofia mea: să eficientizăm unde trebuie să eficientizăm. 

Rep: Unde? 

Daniel David: Vă spun că facem analizele în acest moment. Vă spun a treia oară: facem analizele în acest moment să vedem unde putem eficientiza, dar și ce eficientizăm eu aștept ca mare parte să se reîntoarcă sistem, fiindcă este un sistem finanțat subcronic de ani de zile. 

Informații de background

Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media.

Printre principalele reforme discutate de partidele care ar putea forma viitorul Guvern se află și creșterea normei didactice pentru profesori, în paralel cu scăderea birocrației obligatorii. Măsura ar reduce deficitul de personal și ar scoate din școli pilele baronilor locali care predau acum la plata cu ora, scrie G4Media.

Sindicatele din învățământ au reacționat avertizând că majorarea normei didactice a profesorilor „este inacceptabilă”. Sindicate au solicitat public grupului de lucru de la Cotroceni să renunțe la propunere. Educația nu este o fabrică! Nu mai sacrificați încă o dată școala pentru a acoperi sinecurile de partid – au transmis Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

Edupedu.ro a semnalat pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Citește și:
EXCLUSIV Mircea Miclea: Creșterea normei didactice a profesorilor nu este nicidecum o soluție. Un profesor, mai ales în rural, trebuie să predea la 2-3 școli ca să-și facă norma actuală. Creșterea normei ar trimite profesorii să predea la și mai multe școli, ceea ce ar lovi calitatea prestației didactice / Care este soluția pentru scoaterea pilelor baronilor locali care predau acum la plata cu ora
Creșterea normei didactice a profesorilor este inacceptabilă pentru angajații din Învățământ, transmit sindicatele din Educație, care solicită public grupului de lucru de la Cotroceni renunțarea la propunere: Educația nu este o fabrică! Nu mai sacrificați încă o dată școala pentru a acoperi sinecurile de partid
SURSE Creșterea normei didactice pentru profesori, printre măsurile discutate de partidele care ar putea forma viitorul Guvern
DOCUMENT Creșterea normei didactice, printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare, semnalează un sindicat al profesorilor: Această amenințare trebuie tratată cu toată atenția cuvenită. Timpul de lucru efectiv al cadrelor didactice ajunge să depășească frecvent cele 40 de ore
Exit mobile version