Ministrul Daniel David: Dirigintele profesor de matematică să predea educație juridică, pentru sănătate, antreprenoriat? Nu mai bine inviți specialiști care se pricep? Dacă deschidem școlile pentru ei, firmele n-o să se tot plângă că nu oferim oamenii de care au nevoie

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

„Dirigintele profesor de matematică să se pregătească în educație juridică, pentru sănătate, antreprenoriat? Nu mai bine să inviți specialiști din afară care se pricep și să predea unele unități de învățare? Dacă deschidem școlile pentru specialiști, sistemul socio-economic va susține mai puternic școlile și n-o să se tot plângă că nici voi și nici universitățile nu oferim oamenii de care are nevoie”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la Conferința Educațională V.R.E.M, care a avut loc la Târgu Jiu pe 29 aprilie. 

„Dacă noi, cei din școală, știm să avem aceste deschideri, ducându-le în același timp după regulile și sub controlul nostru, vom deveni mai puternici. Dacă ne facem că nu există, dacă încercăm să le blocăm în diverse forme, vor veni ca un tăvălug peste noi, ne forțează, ne creează probleme, ne strică calitatea vieții și vor crea sisteme alternative”, a argumentat Daniel David. 

În plus, chiar și autoritățile locale ar trebui să aibă un cuvânt de spus la adaptarea școlii la contextul socio-economic, a susținut ministrul. „Acest lucru nu înseamnă că școala își pierde rolul, nu înseamnă că e mai puțin importantă. Dimpotrivă, înseamnă că devine mai relevantă”, a precizat acesta. 

Declarațiile ministrului Daniel David despre deschiderea școlilor către specialiști:

Mediul socio-economic este important. Poate că exagerez, dar o spun ca să înțelegeți mesajul pe care vreau să-l dau: uneori, ne-ar plăcea ca în pictura copilul meu să învețe unele lucruri de la Dali, nu neapărat de la un profesor de pictură care n-are niște tablouri foarte cunoscute

Ce vreau să spun cu asta? Noi, păstrându-ne rolul dominant în universități, în zona preuniversitară, pentru că de aceea facem pregătire didactică și ne pregătim să fim profesori, presupune o anumită pregătire, nu înseamnă că trebuie să închidem sistemul, suntem specialiștii din celelalte domenii

În mediul universitar, pentru anumite discipline, teme, în colaborare cu profesorul titular, noi am început să invităm specialiști. Dirigintele profesor de matematica acuma ce să facă? Să se pregătească în educație juridică, să facă antreprenoriat, să învețe despre educație pentru sănătate? Nu mai bine, în colaborare și sub coordonarea lui, să inviți specialiștii din afară, care se pricep la aceste lucruri și nu doar așa la niște lecții demonstrative, ci să predea unele unități de învățare. 

Dacă deschidem sistemul, o să vedem că învățăm unii de la ceilalți și sistemul socio-economic va începe să susțină mult mai puternic școlile și n-o să se tot plângă că nici voi și nici universitățile nu oferim oamenii de care are nevoie în activitățile sale. 

Și autoritățile locale trebuie să aibă un cuvânt de spus, nu doar pentru faptul că au toată infrastructura la dispoziția lor. Noi suntem în infrastructura autorităților locale, noi doar organizăm la nivelul ministerului procesul de învățământ.

Mi se pare absolut normal ca un primar să vină să spună universității sau unor licee din orașului lui: «Uite, strategia de dezvoltare a localității noastre. În următorii 10, 15, 20 de ani industria aceasta va fi dominantă. Am nevoie de oameni care să meargă în zona respectivă, aștept programe și acolo». Este absolut natural. Așa se întâmplă peste tot. Acest lucru nu înseamnă că școala își pierde rolul, nu înseamnă că e mai puțin importantă. Dimpotrivă, înseamnă că devine mai relevantă. 

Dacă noi, cei din școală, știm să avem aceste deschideri, ducându-le în același timp după regulile și sub controlul nostru, vom deveni mai puternici. Dacă ne facem că nu există, dacă încercăm să le blocăm în diverse forme, vor veni ca un tăvălug peste noi, ne forțează, ne creează probleme, ne strică calitatea vieții și vor crea sisteme alternative”.

Citește și:
​​Profesorii care țin cursuri de specialitate la orele de dirigenție vor putea fi plătiți pe noile planuri-cadru de liceu, spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Acești oameni trebuie plătiți, inclusiv specialiștii din afara școlii
Daniel David: Nu vreau să-l transform pe profesor într-un om orchestră, care este și psiholog, și medic, și jurist, și finanțist. Ar trebui să deschidem școala pentru specialiștii din aceste domenii
Exit mobile version