Ministrul Daniel David: Nu ne apucăm să tăiem pur și simplu burse, că nu avem bani. Bursele sociale trebuie să aibă o pondere mare, să dăm bursele de merit, de excelență, acolo unde este merit și excelență / 7 miliarde pe an ne costă toate bursele din preuniversitar și universitar

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

„Nu ne apucăm să tăiem pur și simplu burse, că nu avem bani. Problema noastră este că acoperirea, susținerea lor cu adevărat nu este sustenabilă. 7 miliarde pe an ne costă toate bursele din zona de preuniversitar și universitar, a declarat ministrul în Parlament, în comisiile de învățământ și după audieri. Soluțiile găsite vor fi discutate cu elevii, studenții și cu sindicatele în următoarele zile”, a mai precizat acesta. 

„Saltul, vorbind cinstit, a fost uriaș, din 2021-2022 până astăzi, ajungem la aproape 7 miliarde pe an. Noi întoarcem țara pe dos pentru 30 de miliarde, 7 miliarde e o sumă care contează. Dacă am avea bani, ar merita să dăm și mai mult dacă trebuie, pentru copii”, a susținut Daniel David. 

„Voi fi atent la cei care au nevoie de burse sociale ca să îi putem ține școală, să prevenim abandonul școlar, vor fi susținuți. Bursele sociale trebuie să aibă o pondere mare, iar în zona de excelență, hai să dăm bursele de merit, de excelență, acolo unde este merit și excelență”, a precizat ministrul. 

Declarațiile ministrului Daniel David despre bursele elevilor în comisiile de învățământ reunite, la audieri 

„În acest moment, avem un sistem foarte complex și complicat de burse, sociale, de merit, reziliență, excelență, o mulțime de burse. Problema noastră este că acoperirea, susținerea lor cu adevărat nu este sustenabilă. 

Cineva îmi spunea la un moment dat că leg întrebările între ele. Sigur, vă dați seama, niciun ministru nu vrea să vină să spună: alți miniștri au dat și tu iei, vorbind cinstit, dar, sigur este această situație de criză. 

În același timp, am spus că nu ne apucăm să tăiem pur și simplu burse, că nu avem bani. Am spus că vom avea o abordare definită de cele două criterii: rațional, cum stau alții și n-aș vrea să dăm mai puține burse decât dau câteva țări mari la care noi ne raportăm și după aceea sigur te raportezi la criteriul decenței, cât ne permitem noi, în situația aceasta de criză, să susținem. 

Saltul, vorbind cinstit, a fost uriaș, din 2021-2022 până astăzi, ajungem la aproape 7 miliarde pe an. Noi întoarcem țara pe dos pentru 30 de miliarde, 7 miliarde e o sumă care contează. 

Dacă am avea bani, ar merita să dăm și mai mult dacă trebuie, pentru copii. Dar la un moment când vezi că aproape 50% din elevi au diverse tipuri de burse, te întrebi dacă nu faci o dublă finanțare a sistemului, care este în cea mai mare parte public si gratuit. Deci, este o situație pe care trebuie să o înțelegem cu adevărat, dincolo de criză și are o componentă de raționalitate.

Voi fi atent la cei care au nevoie de burse sociale ca să îi putem ține școală, să prevenim abandonul școlar, vor fi susținuți. 

Bursele sociale trebuie să aibă o pondere mare, iar în zona de excelență, hai să dăm bursele de merit, de excelență, acolo unde este merit și excelență. 

Știți că acum un an, doi discutam despre burse de merit cu notă de cinci sau șase și ne-am gândit cum modificăm lucrurile ca să nu mai fie așa. Cam acesta este răspunsul meu în ceea ce privește situația cu bursele.”

Declarațiile ministrului Daniel David despre bursele elevilor, la ieșirea de la audieri:

„Deocamdată, de la grupul care se ocupă de reforme pe componenta fiscală, am primit două teme, și anume creștere a normei didactice și componenta de redimensionare a burselor. Discuția pe care eu am avut-o cu experții din aceste grupuri a fost că este în regulă, trebuie să gândim însă cum implementăm eficient aceste lucruri. Și eu am spus că dacă ceva pare mai neobișnuit ca să-l aducem în zona de normalitate, ne trebuie două principii. Primul principiu este unul care ține de raționalitate, adică cum stau lucrurile prin standardele europene, cum sunt normele la nivel european și cum sunt bursele, ce tipuri de bursă și ce valori avem la nivel european și al doilea principiu este unul legat de decență în condițiile de criză și austeritate prin care trecem.

Din interacțiunea acestor două principii vor rezulta lucruri practice, sigur discutate și cu elevii, și cu studenții, și cu sindicatele, discuții pe care o să le am în următoarele zile.

7 miliarde pe an ne costă toate bursele din zona de preuniversitar și universitar.

Avem nevoie de două categorii, nu vorbesc de numele burselor. Cu siguranță trebuie să avem burse pentru a-i susține pe cei care vin din zone defavorizate, din familii cu probleme, din mediul rural, spre exemplu. Sigur, dacă este într-o zonă defavorizată, să-i susținem să stea la școală, să vină la școală, să prevenim abandonul școlar, să ajutăm să învețe și a doua categorie, o categorie prin care încercăm să susținem valoarea în educație. Dar valoarea în educație definită ca valoare.”

Citește și:
ANALIZĂ Bursele elevilor au ajuns în 2025 să coste bugetul 6,4 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât întreg bugetul Cercetării din România, prin criteriile impuse de legea Deca / Programul de guvernare Bolojan propune redimensionarea sistemului de burse la nivelul dinainte de lege, adică scăderea cu două treimi
BREAKING Școală de la 8 la 17 în programul de guvernare Bolojan. Proiectul prevede pilotarea și generalizarea orarului extins pentru elevi, profesorii vor avea o creștere a normei didactice, diferențiat în funcție de mediul de lucru și ciclul de educație, iar bursele vor fi „redimensionate”
DOCUMENT Programul de guvernare al cabinetului Bolojan: Până în 2030, atingerea țintei de 15% pentru educație din bugetul general pe cheltuieli pentru tot domeniul educației, prevăzută în lege
Daniel David: Bursele elevilor trebuie să reflecte performanța și nevoile sociale / Ministrul Educației va schimba criteriile de acordare a burselor școlare, „dacă noul guvern își asumă acest lucru”
Exit mobile version