„Profesorii nu pot să facă față și învățământului obișnuit și să se ocupe serios de copiii cu cerințe educaționale speciale prin resursele pe care le au acum la dispoziție. Acolo ai nevoie de profesor de sprijin, de persoane de suport de diverse tipuri. Degeaba vrei să faci integrare, fără să pui la bătaie resursă și fără să faci testare adecvată”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la Conferința Educațională V.R.E.M, de pe 29 aprilie. Acesta a răspuns la o întrebare referitoare la soluțiile pentru a putea integra copiii și tinerii cu cerințe educaționale speciale în învățământ.
„Atâtea plângeri și comentarii am primit și din această zonă și mergând, discutând, am înțeles că de cele mai multe ori sunt justificate”, a spus Daniel David.
„În lege, cadrul general e ok, doar că implementarea va trebui regândită, cu conținuturi adecvate și cu resurse adecvate. Dacă facem ca formă fără fond, îi afectăm și pe copiii cu cerințe de educaționale speciale, îi afectăm și pe profesorii și pe ceilalți copii din sala de clasă”, a susținut ministrul.
Declarațiile ministrului Daniel David despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale
Întrebare: De-a lungul timpului am asistat la oameni care au spus faptul că se vor face reforme în educație, dar niciodată nu s-a abordat un subiect sau cel puțin eu am auzit acest subiect abordat și întrebarea mea este care credeți că sunt soluțiile pentru a putea integra copiii și tinerii cu cerințe educaționale speciale în învățământ?
Daniel David: Da, și aici noi suntem specialiști în merge dintr-o extremă în alta și a face forme fără fond.
Încercăm integrări în învățământul de masă, atenție, de foarte multe ori fără să facem testare adecvată ca să știm exact la ce nivel se află și să facem integrarea la nivelul adecvat.
Și doi, simplu spus, nu punem suficiente resurse pentru a asigura ceea ce trebuie. Acolo ai nevoie de profesor de sprijin, ai nevoie de persoane de suport de diverse tipuri. Degeaba vrei să faci integrare, fără să pui la bătaie resursă și fără să faci testare adecvata. De aceea vă spuneam că este un lucru foarte important, eu îl susțin doar că vreau să-l facem serios. Dacă facem ca formă fără fond, îi afectăm și pe copiii cu cerințe de educaționale speciale, ii afectăm și pe profesorii și pe ceilalți copii din sala de clasă.
Atâtea plângeri și comentarii am primit și din această zonă și mergând, discutând, am înțeles că de cele mai multe ori sunt justificate. Profesorii, de foarte multe ori, nu pot să facă față și învățământului, ca să-i spunem așa obișnuit și să se ocupe serios de copiii cu cerințe educaționale speciale prin resursele pe care le au acum la dispoziție. Deci, trebuie făcut, în lege, cadrul general e ok, doar că implementarea va trebui regândită, cu conținuturi adecvate și cu resurse adecvate.
Informații de context despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale
Daniel David a vorbit despre integrarea copiilor cu CES și lipsa profesorilor de sprijin și a resurselor din școli și la prezentarea raportului săptămânal pe 24 aprilie: „Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic”.
Edupedu.ro a publicat pe 28 aprilie o analiză reformei educației speciale, prevăzută de legea învățământului preuniversitar, care nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există.
Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.
- Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal, a arătat Edupedu.ro într-o analiză din aprilie 2024 – grafic.
- În anul școlar 2023-2024 au fost 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin.
- În același timp, profesorii de la clasele unde sunt elevi cu CES au nevoie de ajutor și formare. „După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de de Casa Corpului Didactic București în parteneriat cu CMBRAE, în 2024.
- Ministrul Daniel David: Profesorii care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale nu au salariul mai mare, dar primesc punctaj pentru gradațiile de merit / Distincțiile și premiile pentru profesori prevăzute de legea învățământului