Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Ne cam batem joc de jumătate din copii în sistemul educațional, direct spus

Prezentarea raportului QX - Educație și Cercetare, 19 mai 2025 / Foto: Edupedu.ro

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat luni, 19 mai, o statistică pe un eșantion de 100 de români – cum arată situația la nivel de educație. „Patru din 20 de copii sunt pierduți în sistemul educațional, 5-6 sunt în zona de analfabetism funcțional”. La prezentarea raportului QX de diagnostic pentru educația și cercetarea din România, ministrul a spus că nici în privința adulților „lucrurile nu stau mult mai bine”, 25% fiind în zona de analfabetism funcțional.
Redăm integral declarația pe acest subiect:

„Înainte de a intra în detalii, cred că este important să prefațăm unele concluzii. O chestie mai simplă, cum ar arăta România în 100 de oameni? Am aproximat lucrurile pentru că și datele de la Institutul de Statistică sunt aproximative. Aproximativ 20 din acești 100 de oameni sunt copii, adică până la 18 ani. Cum arată ei? Păi arată cam așa: Patru sunt cam pierduți în sistemul educațional, nu știm unde sunt. Or fi în străinătate, or fi în țară, mediile rurale dezavantajate și nu participă la sistemul de educație? Dar clar că patru sunt pierduți. Aproximativ cinci sau șase, depinde cum vrei să măsori, se află în zona de analfabetism funcțional, cu roșu? Și îi avem pe ceilalți 10 cu verde, care au măcar nivelul de competență minimal pe care îl așteptăm după un sistem educațional. Am spus minimal, nu înseamnă că sunt la nivelul nu știu cât… unii sunt foarte ok, dar nu tot sunt acolo.

Așa că, dacă eu, ca psiholog, mă uit la această structură, nu pot decât să fiu foarte trist, pentru că eu știu că inteligența și creativitatea copiilor tinerilor din România, cele două sunt comparabile practic cu cele pe care le au tinerii, copiii din țările nordice, din Marea Britanie, Franța, în Statele Unite, am făcut aceste analize, după cum știți și psihologia românilor și uite ce facem cu sistemul educațional, în care pe de jumătate ne cam batem joc, direct spus.

În zona adulților, nici aici lucrurile nu stau mult mai bine. Aproximativ 13 din cei 80 de adulți au studii superioare 16% un scor destul de mic, în condițiile în care media la nivelul Uniunii Europene, sigur, și asta variază, e undeva în jur de 30%, deci avem 16 adulți români cu studii superioare. În zona de analfabetism funcțional, am pus cu roșu, aproximativ 25% sunt în această zonă, dar să știți, asta e zona foarte dură, că dacă luăm în calcul și riscul foarte crescut spre analfabetism funcțional nu este 25% ci la 38% și ar fi trebuit să colorăm mai mulți cu roșu, dar am vrut să păstrăm o doză de optimism. 

Iar pe celelalte rânduri vedeți absolvenți, vedeți, adulți din România care sunt absolvenți de studii liceale, postliceale sau de învățământ gimnazial sau primar. Asta așa arată România în acest moment, dacă ne uităm la datele statistice. Pericolul mare, așa cum îl văd eu, este că ce ducem din zona educației de acuma în zona adulților face mai mult rău, fiindcă dacă vă uitați care este procentul analfabetismului funcțional, este mult mai mare decât s-a măsurat, în zona adulților. Asta înseamnă că noi ducem această componentă în zona adulților și ne așteptăm că peste câțiva ani lucrurile vor arăta și mereu”. 

Prezentarea raportului QX – Educație și Cercetare, 19 mai 2025 / Foto: Edupedu.ro

DOCUMENT Raportul QX lansat de ministrul Daniel David luni, 19 mai 2025:

Exit mobile version