„Nu avem suficienți studenți, legături suficient de puternice cu piața muncii și spirit antreprenorial. Trebuie să schimbăm zona de învățământ superior și cercetare. Cele două sunt strâns legate între ele”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David.
- Declarațiile au fost făcute sâmbătă, 24 mai, la Congresul Studenților din România (CSR) 2025, cu tema „Student în Uniunea Europeană” organizat de Uniunea Studenților din România (USR) pe 23-24 mai la Opera Națională din București.
„Cum ar fi bine dacă ar fi bine? Dacă lucrurile ar merge bine, noi ar trebui să avem mai mulți studenți. Avem cei mai puțini absolvenți de studii superioare din Uniunea Europeană și trebuie să trecem de mitul că avem prea mulți studenți. Noi, de fapt, avem prea puțini studenți”, a spus David la evenimentul de sâmbătă dimineață.
„Și, privind din perspectiva ciclurilor universitare, ce ar trebui să vedem? Că după programul de licență – fie de scurtă, fie de lungă durată – avem absolvenți care sunt buni cetățeni, buni specialiști și care, în zonele vocaționale, se integrează pe piața muncii. Că există o legătură puternică între ceea ce învață și nevoile pieței muncii.
Când vorbesc de zona vocațională, mă gândesc în sens larg: inclusiv la medicină, arte, teatru – acolo vreau să văd o legătură puternică cu piața muncii după licență”, a adăugat oficialul.
Ministrul a adăugat: „La celelalte zone, nivelul de licență, în spiritul Bologna, e o pre-specializare. Pentru că specializarea se face la nivel de masterat și de doctorat. Dacă avem o legătură puternică cu piața muncii la aceste niveluri, atragem absolvenți care schimbă piața muncii, o modernizează, o reinventează, oameni cu spirit antreprenorial. Mă aștept la altceva acolo.
Bun. Se întâmplă acest lucru? Nu, nu la nivel de scară națională – evident că ai zone bune, dar pe întreg sistemul avem probleme. Nu avem suficienți studenți, legături cu piața muncii și spirit antreprenorial. Este clar că trebuie să schimbăm zona de învățământ superior și cercetare. Eu am propus un raport de diagnostic – vă rog să vă uitați peste el”.
Iar David a explicat: „La partea de diagnostic, sunt lucruri pe care le știam din unele părți – eu le-am pus împreună. Am propus și soluții, politici, așa cum m-am priceput, pe baza datelor pe care le avem și a ceea ce sunt seturile de bune practici, și o analiză reflexivă, pentru că sunt apropiat de acest domeniu. Nu ca cercetător, dar vin din zona științelor cognitive – știu ce înseamnă competențe, cercetare, inovare.
Câteva idei importante, idei mari: să vedem cum le implementăm. Nu uitați, e un raport la nivel de viziune, nu operațional (…).
O problemă majoră pe care o avem în acest moment este faptul că misiunile universităților nu sunt definite. Până la sfârșitul lunii mai, fiecare universitate din România trebuie să-și asume în carta universitară o misiune.
Unele își pot asuma o misiune de educație prin care spun că principalul lor obiectiv este să formeze resurse umane de calitate, de care are nevoie mică regiune, o localitate. Evident că și aceste universități vor avea componentă de cercetare, dar cercetarea este una educațională (…). Mă aștept că astfel de universități să fie susținute de autoritățile locale, din real, să scoată programe de alea cu companii din zonă în funcție de nevoile care există în localitățile respective (…)”.
- Printre invitații cu mesaje pentru studenți se numără președintele Nicușor Dan, vicepreședinta Comisiei Europene Roxana Mînzatu, ministrul Educației și Cercetării din Republica Moldova, Dan Perciun, președinții comisiilor de învățământ din Senat și Camera Deputaților.