Ministrul Educației, despre cazurile de bullying semnalate de părinți, dar neconfirmate de comisii: Dacă sunt dubii, recomand contestarea deciziei / Dacă am greșit și am văzut violență unde n-a fost, ne corectăm. Dar, dacă a fost bullying și ai ignorat, face foarte mult rău

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com

Părinții ar trebui să conteste deciziile comisiilor antibullying atunci când există suspiciuni privind evaluarea unor cazuri de violență școlară, a afirmat, vineri, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-un interviu pentru HotSpot. „Dacă sunt dubii că interpretarea a fost greșită, recomand contestarea deciziei”, a spus el și a adăugat că „un fals negativ face foarte mult rău”, în timp ce o eventuală eroare de interpretare poate fi corectată.

Ministrul a explicat că există proceduri clare pentru depunerea unei contestații, de la sesizarea conducerii școlii până la nivelul inspectoratelor și chiar al ministerului.

„Bullyingul este o problemă foarte, foarte gravă”, a subliniat Daniel David.

Redăm dialogul referitor la bullying:

Moderator: Adrian Dimache spune așa: când un părinte și o comisie se uită la aceeași înregistrare în care părintele vede o violență, iar comisia antibullying răspunde că nu e bullying, ce mai poate face părintele? Adică, susține el, este cuvântul părintelui împotriva cuvântului a șapte bugetari.

Ministrul Educației, Daniel David: Părintele poate să conteste acea decizie.

Moderator: Avem forme?

Ministrul Educației, Daniel David: Avem forme, poate să conteste decizia, de aceea există directorul școlii, de aceea există inspectorate în județ, de aceea există, până la urmă, o sesizare la nivel de ministru. Bullyingul este o problemă foarte, foarte gravă.

De aceea, dacă sunt dubii că interpretarea a fost greșită, recomand contestarea deciziei. Vă spun de ce: prefer, în primă fază, fals pozitiv decât fals negativ. Ce înseamnă fals pozitiv? Că este o situație interpretabilă și mergi în ideea că este un caz de violență. Bun. Și după aceea, pot să corectez lucrul acesta. Adică, dacă am greșit și am văzut violență unde n-am fost, ne corectăm. Dacă e fals negativ, a fost violență, a fost bullying și ai ignorat acest lucru, face foarte mult rău. 

Informații de context

În prima săptămâna de cursuri a anului școlar 2024-2025, toate unitățile de învățământ au fost obligate să stabilească componența Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalității, CPEV, și un grup de acțiune cu acelasi scop, de prevenire și combatere a violenței, conform Planului Național de combatere a violenței școlare. 

Atribuțiile comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei sunt stabilite în ROFUIP 2024. CPEV a preluat atribuțiile grupurilor de acțiune antibullying, conform procedurii de management a cazurilor de violență.

Planul național de combatere a violenței școlare, care va fi aplicat în toate școlile din anul școlar 2024-2025 include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor

Comisia este formată din: 

– un director adjunct sau, după caz, coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare

– 1-3 elevi desemnați de Consiliul școlar al elevilor

– 1 reprezentant al primarului și 1 reprezentant al consiliului local, membri în Consiliul de administrație al unității de învățământ, cu statut de invitați

– profesorul-consilier școlar și mediatorul școlar, după caz

Grupul de acțiune, care va avea întâlniri lunare, va fi format din:

– directorul unității de învățământ;

– membrii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității; 

– un polițist desemnat din cadrul DGPMB/IPJ

– un membru din cadrul comitetului reprezentativ al/asociației părinților

– un membru din cadrul consiliului școlar al elevilor

– un reprezentant din cadrul SPAS/DAS/DGASPC, conform Planului Național de combatere a violenței școlare.

Proceduri

Directorul unității de învățământ emite decizia de constituire și componența nominală a Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, conform ROFUIP 2024.

Fiecare unitate de învăţământ elaborează o procedură privind funcţionarea Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, în funcţie de nevoile proprii. 

Activitatea comisiei se desfășoară prin raportarea și punerea în aplicare a ansamblului prevederilor legale în vigoare care vizează prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării şi, respectiv, afirmă promovarea interculturalităţii, în mediul şcolar. 

Comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii analizează abaterile disciplinare ale beneficiarilor primari care săvârşesc abateri și propune sancţiunile disciplinare aplicate acestora, potrivit prevederilor statutului elevului, prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ. 

Procedura de management a cazurilor de violență școlară conține descrierea cazurilor de violență școlară, exemple de măsuri de sprijin și documente utile școlilor, elevilor și părinților prin care se pot identifica, raporta și monitoriza cazurile.

Vezi aici documente utile pentru identificarea, raportarea și monitorizarea unui caz de bullying.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Birocrația e prea mare în procedurile pentru cazurile de bullying, semnalează directoarea Andreia Bodea: Totul se contestă de către părinți / Secretarul de stat Florian Lixandru: Este o activitate cronofagă care afectează activitatea atât a directorului de școală, cât și a profesorilor implicați
Și profesorii pot să fie subiect de bullying sau de violență, afirmă ministrul Educației: Când spun violență, nu mă refer doar la violența asupra elevilor
Un elev victimă a bullyingului unui coleg și-a reclamat agresorul și a obținut daune de 3.000 de lei / Instanța: Copiii se cred „cool” dacă râd sau îi batjocoresc pe alţii, dar sănătatea psihică a unui copil este vitală pentru creşterea şi dezvoltarea acestuia indiferent de vârstă
Exit mobile version