Ministrul Educației, după cele mai bune rezultate la Evaluarea Națională din ultimii 16 ani, în ziua în care explică tăierea burselor: Nu are nicio legătură. Nu mai faceți legături de acest tip. Sistemul de bursă pe care îl avem este anormal, vreau să îl aducem în normalitate de dragul copiilor

Foto: INQUAM Photos/ Gyozo Baghiu

Ministrul Educației, Daniel David, a fost confruntat de jurnaliști în conferința de presă de joi, 3 iulie, cu privire la faptul că rezultatele de la Evaluarea Națională publicate azi, indică cele mai bune rezultate din ultimii 16 ani, dar în același timp timp taie bursele elevilor: „Nu mai faceți legături de acest tip. Sistemul de bursă pe care îl avem este anormal, vreau să îl aducem în normalitate de dragul copiilor. Nu le putem perverti în doi ani mintea să creadă că vin la școală ca să ia note pentru a lua burse”, a spus David.

Ministrul Educației, Daniel David, a fost întrebat joi de o jurnalistă cum explică faptul că anul acesta sunt cele mai bune rezultate la Evaluarea Națională din ultimii 13 ani și se taie bursele, în același timp.

„Nu are nicio legătură (…) Am avut al doilea scor de reușită în Evaluarea Națională în ultimii 5 ani, când nu era acest sistem de bursă. Eu vă spun: sistemul de bursă pe care îl avem este anormal, vreau să îl aducem în normalitate de dragul copiilor. Nu le putem perverti în doi ani mintea să creadă că vin la școală ca să ia note pentru a lua burse”, a răspuns ministrul Educației.

Redăm răspunsul ministrului Educației

Reporter: Ce spuneți de rezultatele de la Evaluarea Națională?

Daniel David, ministrul Educației: Vom ieși la conferință de presă dedicată. Haideți să nu le amestecăm.

Reporter: Dar sunt cele mai bune rezultate la Evaluarea Națională din ultimii 13 ani și tăiați bursele. (N. Red datele extinse consultate de Edupedu.ro arată că sunt cele mai bune rezultate din ultimii 16 ani)

Daniel David, ministrul Educației: Nu are, doamnă, nicio legătură. Nu mai faceți legături de acest tip, pentru că, de exemplu, gradul de participare la evaluarea națională este tot scăzut și comparabil cu perioada când nu aveam acest sistem de burse. 

Am avut al doilea scor de reușită în Evaluarea Națională în ultimii 5 ani, când nu era acest sistem de bursă. Eu vă spun: sistemul de bursă pe care îl avem este anormal, vreau să îl aducem în normalitate de dragul copiilor. Nu le putem perverti în doi ani mintea să creadă că vin la școală ca să ia note pentru a lua burse.

Andrei Șerban, Radio România Actualități: Anul acesta s-au înscris la bacalaureat cei mai puțin copii din ultimii 10 ani și vreau să vă întreb dacă schimbarea sistemului de burse alocate elevilor va stimula și să vin la școală și să se înscrie la BAC în număr cât mai mare.

Daniel David, ministrul Educației: Speranța mea este să se întâmple acest lucru. Și eu am fost extrem de dezamăgit de faptul că după 2 ani în care am investit foarte multe burse în școală, într-adevăr, procentul celor care s-au înscris din cei care ar fi fost eligibili să se înscrie este mult mai mic decât anul trecut sau decât ce am avut în urmă cu 2 ani, sper, ca regândind sistemul de burse. Dar revenind la mentalitatea pe care am avut-o școala trebuie să o faci de dragul școlii și de dragul faptului că te ajută în viață, nu pentru a obține bani.

(…) Unii copii, chiar colegi sau oameni pe care știu, copiii prietenilor mei, mi-au spus că sunt supărați pe mine, pe premier, pe președinte, pe sistem în general, că ei au învățat și voiau să ia bursă din toamnă și le spun tuturor ce le-am spus și celor pe care îi cunosc: Ca ministru al Educației și Cercetării, nu vreau ca în mintea copiilor să apară ideea că ei învață pentru notă, pentru a lua o bursă. Educația este obligatorie.

Fac tot ce ține de mine să vină cu plăcere la școală, să vadă școala ca o cale spre succesul social, nu vreau să vadă școala ca o modalitate în această fază, de a învăța pentru o notă care să-i aducă niște bani. Și faptul că avem această perspectivă în nici 2 ani, că de 2 ani avem acest sistem atât de generos. Cum era în urmă cu 3 ani? Nu vorbesc de generația mea în urmă cu trei sau 4 ani, Cum am putut funcționa? Așa că îi rog pe toți elevii să înțeleagă că cei care au nevoie să fie ajutați social vor fi ajutați. Meritul va fi definit ca merit, iar cei care sunt foarte performanți pe olimpiadă națională și internaționale vor primi ca premiu mai mult decât au primit până acum.

Asta mi se pare sau în general, acest sistem de burse mi se pare un sistem care este și performant și corespunde cu alte practici europene și este și echitabil în același timp. Ca să scurtez și să închei lucrurile: acestea au fost modificările esențiale și cred că prin ceea ce v-am spus m-am înscris în ce am angajat, la început: schimbările păstrează cele două principii raționalitate și decență”. 

Informații de context

Din toamnă, elevii vor avea doar trei tipuri de burse: sociale, de merit (dar cu alte criterii) și tehnologice. Criteriile urmează să fie anunțate prin metodologii.

Cele de merit se vor acorda pentru 15% dintre elevii unei clase dar până la pragul mediei 9.

Bursele pentru mame minore rămân în zona burselor sociale și nu vor putea cumula mai multe tipuri de bursă, a precizat ministrul David.

În învățământul profesional păstrăm bursele tehnologice, pentru că există colaborări cu firme”, a spus ministrul zilele trecute.

Edupedu.ro a scris că sistemul burselor școlare din România este zguduit de tăieri din această toamnă, după o serie de improvizații impuse prin Legea 198/2023 și prin actele subsecvente.

Potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor pe 3 iulie 2025, supra-numit „Legea Bolojan”, vor fi eliminate bursele de performanță și cele de reziliență, cele de merit sunt tăiate la jumătate ca număr, iar cele sociale vor fi acordate, atât birocratic cât și din punct de vedere al banilor, de către autoritățile locale.

Ministerul Educației a publicat un studiu de percepție pe bursele școlare, publicat de Ministerul Educației la câteva luni de la finalizare, după ce decizia de tăiere a burselor de merit și reziliență a fost deja anunțată.

Cercetătorii propun revizuirea tipologiei burselor și a criteriilor de acordare, digitalizarea procesului de colectare a datelor și arată că motivația școlară și prezența la ore sunt îmbunătățite.

De asemenea, studiul arată impactul burselor asupra participării elevilor la ore în ultimii doi ani: Peste 65% consideră că bursa le-a crescut performanța școlară. Cel mai mare impact la oraș a fost asupra motivației școlare, iar în rural asupra abandonului.

Citește și:
Seria de „anomalii care ne duc într-o situație problematică din punct de vedere financiar” prezentată de ministrul Daniel David: Deși numărul elevilor a scăzut, numărul normelor didactice a crescut, fragmentarea claselor prin micșorarea numărului de elevi, degrevările de normă, plata cu ora, bursele
Procentul elevilor cu medii sub 5 la Evaluare Națională 2025 – de trei ori mai mare în rural decât în urban / Cea mai mică pondere a elevilor cu medii sub 5 din ultimii 13 ani, la nivel național, conform rezultatelor înainte de contestații / La Matematică, 40% dintre elevii de la sat au luat sub 5, aproape de două ori mai mult decât media națională
Studiu de percepție pe bursele școlare, publicat de Ministerul Educației la câteva luni de la finalizare, după ce decizia de tăiere a burselor de merit și reziliență a fost deja anunțată / Cercetătorii propun revizuirea tipologiei burselor și a criteriilor de acordare, digitalizarea procesului de colectare a datelor și arată că motivația școlară și prezența la ore sunt îmbunătățite
Bursele pentru mame minore, de 700 de lei, tăiate de guvernul Bolojan / Daniel David: Vor primi bursă socială, dacă vor fi în zona de excluziune și în zona de sărăcie
Impactul burselor asupra participării elevilor la ore în ultimii doi ani – studiu de percepție al Institutului de Științe ale Educației: Peste 65% consideră că bursa le-a crescut performanța școlară / Cel mai mare impact la oraș a fost asupra motivației școlare, iar în rural asupra abandonului
Daniel David: În învățământul profesional păstrăm bursele tehnologice, pentru că există colaborări cu firme, trebuie să ne păstrăm și noi angajamentul pe care l-am făcut printr-un contract / Elevii de la liceele tehnologice vor primi burse de merit și sociale
Exit mobile version