Profesorii „s-au săturat să fie tratați în societate în logica «cer mereu bani, dar nu-și fac datoria»”, a declarat recent ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în emisiunea Starea Nației. El a subliniat că rezultatele slabe ale elevilor la testele PISA și analfabetismul funcțional nu pot fi puse exclusiv în seama cadrelor didactice și că este necesar „să le redăm respectul, să le oferim training și oportunități de dezvoltare personală și profesională”, a mai spus ministrul.
Întrebat câtă rezistență există în sistemul educațional în fața schimbărilor necesare, ministrul Daniel David a răspuns prin exemplul recent al dezbaterilor privind noile planuri-cadru pentru liceu.
Deși atitudinile inițiale au fost negative, după ce a transmis clar că dezbaterea este autentică și că își dorește colaborare reală, profesorii „s-au adunat și au început să vină cu propuneri, cu simulări, unele idei foarte bune”, a spus ministrul.
El a subliniat că profesorii răspund pozitiv atunci când sunt tratați cu respect și sinceritate „dacă ești hotărât în ceea ce vrei să faci și îi inviți să-ți fie parteneri, în final, ei știu să-ți fie parteneri”, și a adăugat că este nevoie ”să le redăm respectul în societate, să le oferim training și oportunități de dezvoltare personală și profesională”, a afirmat Daniel David.
Redăm dialogul pe această temă:
Moderator: Avem, pe de o parte, lipsa de respect pentru profesor, salarizare mizerabilă, și pe de altă parte, avem cadre didactice din ce în ce mai slabe, pentru că nu mai poți să-i ții pe cei foarte buni acolo. Cât e rezistența sistemului aici?
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: La dezbaterea legată de planurile-cadru la nivel de liceu,(…) atitudinile din partea profesorilor au fost foarte negative, deși eu le-am spus de la început că modelul pe care îl propun este un model cu care pornim în dezbatere. Dacă ei au sugestii bune, dacă ei au idei mai bune, eu le ascult și varianta finală va fi o variantă care implementează cele mai bune idei. Nu m-au crezut în prima săptămână, fiindcă s-au obișnuit cu miniștrii care mereu propuneau ceva în dezbatere, dar la sfârșit ieșea cam cum voiau ei.
Când au văzut însă că le spun foarte clar că nu se poate continua așa și că nu dăm în spate, vreau să vă spun că din a doua săptămână am văzut oamenii educației, adică s-au adunat și au început să vină cu propuneri, cu simulări, unele idei foarte bune. Spuneam că tot în luna mai o să dăm drumul planurilor-cadru, eu sunt convins că vom avea o variantă larg acceptat în sistem.
Ce vreau să spun, dacă-i tratezi cu respect și dacă ești sincer și ești hotărât în ceea ce vrei să faci și îi inviți să-ți fie parteneri, în final, ei știu să-ți fie parteneri. Ce trebuie să facem, cum am spus, să le redăm respectul în societate celor pe care îi avem în sistem să le oferim training și oportunități de dezvoltare personală și profesională.
Trebuie să facem lucrul ăsta, că avem problemele pe care le-ați descris. Și foarte important, am început discuția cu rectorii, pregătirea celor care intră în sistem trebuie controlată, că eu nu pot să controlez numai ce am deja în sistem. Vreau să controlez și ce intră în sistem și asta ține de universități. Deci eu sunt optimist, este o oarecare rezistență, dar cum să spun, și ei s-au săturat de atâția ani să fie tratați în societate numai într-o logică de „cer mereu bani, dar nu-și fac datoria”. Să ni se arate rezultatele la PISA și analfabetismul funcțional, și arată rău, într-adevăr, dar nu pot să le atribui doar lor. Și dacă ai un ministru sau pe cineva care vine cu un model clar, îi faci parteneri, ești hotărât în ce faci, nu dai în spate la primele critici, la primele semne de opoziție, în final poți să faci o echipă și poți să faci o comunitate care schimbă lucrurile. Eu sunt optimist. Am văzut pe pielea mea dezbaterea cu planurile-cadru. Dacă primele întâlniri erau cu critici, uneori chiar cu înjurături, spre final ne-am înțeles și am mers pe modele care au fost urmate chiar de aplauze.