Modelul francez de examinare a elevilor la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările în Franța și cum arată evaluarea în țara care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David

Foto © Gvictoria | Dreamstime.com

Evaluarea elevilor francezi la finalul studiilor secundare inferioare – echivalentul gimnaziului din România – urmează o structură complexă care, în funcție de modelul ales, pune accent fie pe evoluția lor pe parcursul anilor, fie pe o examinare complexă. Niciuna dintre certificările obținute astfel nu este obligatorie pentru admiterea la liceu. Edupedu.ro prezintă modelul francez de evaluare, în contextul în care ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, l-a menționat ca posibil reper pentru schimbări în ceea ce privește Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, pe viitor.

Modelul francez de evaluare pe parcursul și la finalul studiilor secundare inferioare (echivalentul gimnaziului) este prezentat pe larg pe platforma europeană Eurydice. Regulile aplicate de Franța sunt complexe și au drept scop să asigure continuitatea în școlarizarea elevilor, fără ca evaluările să constituie un element obligatoriu pentru intrarea la liceu. Admiterea la liceu nu este condiționată de examene, dar intrarea la un liceu depinde de factori precum alegerea rutei educaționale (generală, vocațională etc.) pe baza unei decizii de orientare sau proximitatea liceului.

În această țară, evaluările periodice aplicate elevilor sunt însoțite de evaluări de final de ciclu, ce indică nivelul acestora în ceea ce privește o „Bază comună de cunoștințe, competențe și cultură”, pe o scară în 4 puncte, de la „cunoștințe insuficiente” la „cunoștințe foarte bune”. Rezultatele sunt trecute, alături de cele ale altor evaluări, în dosarul unic ce consemnează progresul școlar al fiecărui elev.

Certificarea și evaluările aferente pentru finalul de ciclu gimnazial

Completarea studiilor gimnaziale este certificată, în Franța, prin trei tipuri de documente, fiecare obținut în mod diferit – fie în principal pe baza evaluărilor de parcurs, fie în baza unor examene.

Niciunul dintre aceste certificate nu este obligatoriu pentru continuarea studiilor liceale.

Certificatul educației generale (Certificat de formation générale – CFG)

Acesta reflectă cunoștințele generale acumulate de elev (limba franceză, matematică, viață socială și profesională). El este obținut be baza unei evaluări la nivel „satisfăcător” a cunoștințelor și competențelor acumulate, reflectate într-un număr total de puncte (este necesar să atingă un număr de minim 200 de puncte). Valoarea este calculată pe scara de referință a anului al 3-lea, așa cum este consemnată în raportul școlar unic, dar și anul 4 este luat în calcul atunci când li se acordă diploma.

Diploma națională de brevet (Diplôme national du brevet – DNB)

Pentru aceasta, trunchiul comun al curriculumului este evaluat cu ajutorul unei grile de 400 de puncte, ce include evaluarea continuă pe parcursul gimnaziului, analizată final la nivel de clasă, în ultimul an al studiilor gimnaziale. Fiecare dintre cele 8 componente ale trunchiului comun sunt evaluate pe o scară de la 10 la 50 de puncte în cadrul acestei analize.

Apoi, au loc o serie de examene, reprezentând alte 400 de puncte. Acestea acoperă:

Puncte suplimentare sunt acordate candidaților care au urmat programe opționale.

Elevii obțin brevetul dacă obțin minimum 400 de puncte din totalul de 800. În funcție de punctajul obținut, ei primesc mențiuni: „destul de bine”, „bine” sau ”foarte bine”, dintre care ultimele două permit, în anumite condiții, obținerea de burse de merit.

Certificarea Pix

Certificarea Pix reprezintă un profil de competențe digitale certificate, recunoscute de stat și de comisia pentru certificări profesionale. Competențele digitale respective sunt evaluate pe baza unei platforme speciale pentru elevi, numită Pix, la finalul învățământului gimnazial, platforma putând fi folosită pe parcursul următorilor ani școlari pentru a consemna progresul elevilor în ceea ce privește competențele respective.

Citește și:
„Evaluarea finală” de școală generală în Finlanda, țară ce ar putea fi luată ca model pentru schimbări în Evaluarea Națională – clasa a VIII-a, potrivit ministrului Daniel David
Examenul de stat pentru elevii din Italia, la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările scrise și cum se desfășoară interviul de examinare într-una din țările care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David

Foto © Gvictoria | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version