Noi seturi de instrucțiuni, anunțate de ministrul Educației pentru Școala altfel și Săptămâna verde: Ele nu sunt o pauză în procesul educațional. Ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie

Foto: Ministerul Educației și Cercetării

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat joi seară, 8 mai, că va trimite vineri în școli o serie de instrucțiuni privind organizarea săptămânilor „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, în urma numeroaselor feedbackuri primite din sistem. Oficialul a precizat într-o transmisiune live pe Facebook că aceste perioade nu ar trebui privite ca o pauză de la procesul educațional, ci ca o oportunitate de a aborda disciplinele într-o altă logică, mai aplicată și legată de viața reală, inclusiv prin integrarea obiectivelor de dezvoltare durabilă în toate materiile, nu doar în biologie sau ecologie.

„Mâine voi semna o serie de instrucțiuni, fiindcă am primit o mulțime de feedback-uri. Lumea iarăși s-a polarizat cu privire la cele două săptămâni „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. Unii îmi scriu mereu că încurcă procesul educațional și că ar trebui să le scoatem. Alții spun că sunt lucruri bune care modernizează școala. Și eu cred că sunt lucruri bune care modernizează școala, dar trebuie să le facem altfel. Dacă le vedem că o pauză în procesul educațional, nu înțelegem esența lor. Noi când vorbim – sau în mintea mea când vorbesc – despre „Școala altfel”, asta nu înseamnă că trebuie neapărat să ieșim din unitatea școlară”, a declarat Daniel David joi seară.

„Școala altfel, de exemplu, ar putea însemna că la fiecare disciplină în săptămâna respectivă, când predăm, predăm într-o altă logică, într-o logică în care, de exemplu, accentuăm ceea ce sugerează testele PISA, adică utilizarea cunoștințelor în viața de zi cu zi. Dar ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie. Nu trebuie să oprim procesul educațional”, a mai spus oficialul.

„Acesta este spiritul „Săptămânii verzi” sau „Școlii altfel”. În ceea ce privește „Săptămâna verde”, exact aceeași idee: nu înseamnă că iarăși trebuie să mergem în excursii neapărat. Putem să o și facem dacă are o componentă educațională, dar „Săptămâna verde” se poate face și în unitatea școlară”, a continuat ministrul Educației și Cercetării (MEC).

„Ce-i foarte important: că la diverse discipline, nu nu doar biologie, și fizică, și chimie, și psihologie și psociologie sau alte discipline, de exemplu, să legi conținuturile pe care le predai copiilor de scopurile pentru dezvoltare durabilă, de țintele pe care le avem în dezvoltare durabilă. Sunt cele 17 și totdeauna găsești ceva relevant pentru diverse discipline. Încurajez să fim creativi și să vedem aceste două săptămâni ca parte – și sunt și prin norme, dar vă rog să și credem lucrul ăsta, să le implementăm în această logică – importantă din procesul educațional. Ele nu reprezintă o pauză din procesul educațional și voi da aceste instrucțiuni mâine”, a adăugat Daniel David.

Informații de context

Programul „Săptămâna Verde” a apărut în anul școlar, 2022-2023, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, și a fost pus în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

Săptămâna Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Asta în condițiile în care România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. În anul școlar 2023-2024, România a fost în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde sau chiar la ambele, arată un raport al Ministerului Educației.

Exit mobile version