Noile propuneri de planuri-cadru ignoră importanța alfabetizării științifice, susțin reprezentanții Centrului de Evaluare și Analize în Educație: Matematica și științele naturii reprezintă una dintre cele două arii curriculare care dispar complet din trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a

Foto: © Kav777 | Dreamstime.com

Noile propuneri de planuri-cadru pentru liceu, aflate în dezbatere publică, ridică o serie de probleme esențiale care ar putea afecta negativ calitatea educației, în special în domeniul științelor exacte, potrivit unui punct de vedere publicat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). Organizația este cunoscută pentru numeroasele analize în domeniul științelor și pentru implementarea în școli a programelor „Fizica Altfel”, „Chimia Altfel” și mai recent „Matematica Altfel”.

Distribuția orelor între ariile curriculare, în special reducerea semnificativă a orelor din trunchiul comun (TC) pentru Matematică și științe ale naturii la clasele a XI-a și a XII-a, este criticată de CEAE. Conform analizei realizate, numărul total de ore alocate acestui domeniu în trunchiul comun din cei patru ani de liceu este de 360, de peste două ori mai mic decât cele 782 de ore alocate pentru aria Limbă și comunicare.

„Matematica și științele naturale sunt esențiale pentru alfabetizarea funcțională a viitorilor adulți. Testele internaționale PISA și TIMSS au demonstrat de ani de zile că alfabetizarea științifică și matematică sunt cruciale pentru dezvoltarea unei economii moderne. Așadar, de ce s-a ales această subfinanțare a domeniilor STEM?” se întreabă CEAE în documentul citat.

În plus, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale atrage atenția că noul curriculum nu respectă profilul absolventului de liceu, având în vedere că la competența-cheie „Competențe în matematică, științe și tehnologii” sunt prevăzuți șase descriptori, în timp ce pentru „Competența de citire, scriere și înțelegere a mesajului” există doar trei descriptori. Cu toate acestea, alocarea orară nu reflectă această situație.

CEAE critică și lipsa unei tranziții coerente către acest model curricular. Potrivit specialiștilor organizației, o astfel de schimbare radicală ar fi avut mai multe șanse de succes dacă în prealabil s-ar fi realizat o reformă a strategiilor de predare-învățare. Deși în cazul disciplinelor Fizică și Chimie s-au implementat metode moderne de predare prin programe precum „Fizica Altfel” și „Chimia Altfel”, în multe alte discipline strategia didactică a rămas învechită.

„În multe țări europene, predarea științelor exacte a trecut, în ultimii 15-20 de ani, de la metode deductive la metode inductive, bazate pe învățare prin investigație. În România, această tranziție este incompletă. Implementarea noilor planuri-cadru fără o reformă didactică corespunzătoare ar putea crea mai multe probleme decât soluții”, avertizează CEAE.

Organizația atrage atenția asupra unor dificultăți practice care pot apărea în aplicarea Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOȘ):

  1. Sarcina suplimentară pentru profesori – crearea unor cursuri opționale atractive necesită timp și resurse din partea cadrelor didactice, într-un context în care birocrația școlară este deja sufocantă.
  2. Alegerea elevilor – mulți elevi ar putea prefera cursuri mai ușoare, care necesită un efort minim, ceea ce ar putea duce la evitarea disciplinelor STEM în favoarea unor opționale mai accesibile.
  3. Probleme de normare – în lipsa unui număr minim de elevi interesați, multe opționale riscă să nu poată fi organizate, afectând astfel profesorii și diversitatea ofertei educaționale.

Un alt punct critic este legat de curriculumul de specialitate flexibil, care lasă la latitudinea unităților de învățământ decizia de alocare a orelor. CEAE avertizează că, în condițiile în care Bacalaureatul la Fizică și Chimie este perceput ca fiind dificil, mulți elevi vor evita aceste discipline. Astfel, școlile ar putea decide să aloce orele către alte materii mai populare, ceea ce ar putea duce la marginalizarea științelor exacte în curriculumul liceal.

În acest context, CEAE solicită Ministerului Educației:

CEAE avertizează că noile planuri-cadru ar putea accentua problemele deja existente în sistemul educațional, mai ales în ceea ce privește rezultatele slabe ale elevilor români la testele internaționale.

„Fără o strategie coerentă care să sprijine educația STEM, riscăm să rămânem în urma țărilor care au înțeles că viitorul economic al unei națiuni depinde de competențele sale științifice. Ministerul Educației trebuie să acționeze rapid pentru a evita un regres ireversibil”, se arată în concluziile raportului CEAE.

În final, CEAE face un apel către Ministerul Educației pentru o dezbatere reală și incluzivă, în care vocea profesorilor și a specialiștilor să fie cu adevărat luată în considerare înainte de adoptarea noilor planuri-cadru.

Publicăm Punctul de vedere al CEAE:

Foto: © Kav777 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version