Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.
- Încă din februarie 2025 Edupedu.ro a scris că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație. Joia trecută, pe 29 mai, în contextul pregătirilor pentru formarea unui nou guvern după alegerile prezidențiale și demisia celui actual, G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.
- Sindicatele din Educație au reacționat imediat într-un comunicat comun și au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de a majora norma didactică a profesorilor. „Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc”, se arată în comunicatul sindicatelor.
- Autoritățile nu au prezentat niciodată o analiză științifică sau pe bază de date din sistem despre normele profesorilor, există doar un total anual a numărului de norme pe tipuri de cadru didactic – titular, suplinitor calificat, necalificat. De asemenea, în contextul discuțiilor despre o eventuală creștere a normei didactice de predare, nu există nicio susținere publică a demersului sau o identificare a unei probleme la nivelul Ministerului Educației, unde ministrul Daniel David recent a publicat un raport cu problemele identificate în cele 5 luni de mandat și soluțiile acestora.
- Ministrul Educației și Cercetării s-a poziționat față de subiect luni, 2 iunie: „Nu se pune problema în acest moment. Hai să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene. Dacă avem prea multe ore față de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puține, putem discuta creșterea, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant”
Pentru toate cadrele didactice din învățământ activitatea didactică totală presupune 40 de ore pe săptămână de lucru propriu-zis, incluzând și activități conexe predării.
Norma didactică de predare pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar din România este reglementată de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, completată de norme metodologice și prevederi tranzitorii. Iată principalele aspecte legale relevante:
- Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână. Acest interval include atât orele de predare efectivă, cât și activități conexe: pregătire, evaluare, dezvoltare curriculară, mentorat, management al clasei etc, conform art 207, alin 4 din legea 198/2023
- Norma didactică de predare-învățare-evaluare se stabilește astfel, conform art. 207 din Legea 198/2023:
- 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru cei din unități/clase cu program integrat/suplimentar de artă și sport, precum și din unități de educație extrașcolară, care au cel puțin licențierea în cariera didactică.
- 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori cu licență didactică (licența didactică nu este în vigoare încă, ar trebui să intre în 2027, potrivit actualei legi).
- 16 ore pe săptămână pentru învățători, profesori care efectuează terapii specifice din învățământul special; 20 de ore pentru alte funcții didactice din învățământul special.
- 14 ore pe săptămână pentru profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit care desfășoară activitate de mentorat (nu există profesori emeriți pentru că ordinul de ministru care ar fi trebuit să stabilească regulile de acordare a acestui titlu, programat pentru aprobare până la 31 decembrie 2024, nu a fost emis)
- 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori cu grad didactic I și activitate de mentorat.
- Până la începutul anului școlar 2025-2026, pot solicita reducerea normei didactice cu două ore săptămânal, fără diminuarea salariului, doar profesorii cu peste 25 de ani vechime și grad didactic I.
- Din anul școlar următor, 2025-2026, această facilitate se va aplica și profesorilor cu peste 15 ani vechime și grad didactic I, la cerere, dacă articolul din lege nu va mai fi prorograt, cum a fost până acum, de către Guvern.
- Norma didactică se poate constitui, în anumite condiții, și din activități complementare procesului de învățământ (mentorat, școală după școală, activități remediale, învățare pe tot parcursul vieții), nu doar din ore la specialitatea de bază, mai ales în mediul rural sau dacă nu se pot constitui norme complete la o singură disciplină, potrivit portalului Eurydice al Comisie Europene care prezintă condițiile de angajare în toate sistemele educaționale din Europa.
Raportul Ministerului Educației pe anul școlar trecut arată că erau 223.864,79 de norme didactice de predare, iar 173.533 dintre acestea erau ocupate cu profesori titulari – asta înseamnă că circa 22,5% sunt profesori angajați pe perioada determinată, calificați sau necalificați. Nu există nicio statistică oficială în acest raport referitor la plata cu ora și câte ore sunt în această situație.
Potrivit legii, norma didactică nu înseamnă doar orele de predare la clasă, ci și:
- pregătire metodico-științifică,
- dezvoltare curriculară,
- activități de educație, mentorat,
- managementul clasei,
- alte activități complementare procesului de învățământ.
Încălcarea obligațiilor legale legate de normă poate atrage sancțiuni disciplinare, de la observație scrisă până la diminuarea salariului sau suspendarea dreptului de a ocupa funcții didactice superioare.
Redăm aici articolele 207-208 din Legea 198/2023:
„Articolul 207
(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;
c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;
d) activități de management al clasei;
e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;
f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.
(2) Suplimentar față de activitățile prevăzute la alin. (1), după obținerea gradului didactic I, personalul didactic de predare poate avea activități extradidactice și activități pentru crearea și funcționarea cluburilor, cercurilor ȘTIAM, care încurajează cercetarea/inovarea. Suplimentar, după obținerea titlului de profesor emerit, personalul didactic de predare poate desfășura activități de stimulare a excelenței didactice, de diseminare și schimb de bune practici pedagogice cu alte cadre didactice de la nivelul sistemului de învățământ, precum și activități de formare a mentorilor. Aceste activități sunt remunerate în regim de plată cu ora. Condițiile de participare a cadrelor didactice la organizarea și funcționarea cluburilor și cercurilor ȘTIAM se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.
(3) Activitățile prevăzute la alin. (1) și (2), care corespund profilului profesional, specializării și aptitudinilor persoanei care ocupă postul didactic respectiv, sunt prevăzute în fișa postului. Aceasta se aprobă în consiliul de administrație, se revizuiește anual și constituie anexă la contractul individual de muncă.
(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:
a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;
c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;
d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;
f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;
i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;
j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.
(5) Pentru personalul didactic încadrat pe post, care desfășoară activitate de mentorat, orele de mentorat se remunerează în sistem de plată cu ora, echivalent a 4 ore pe săptămână.
(6) Pentru pregătirea remedială sau de stimulare a excelenței didactice se pot aloca în norma didactică de predare până la 4 ore.
(7) Profesorii prevăzuți la alin. (4) lit. e) și g) au dreptul la remunerarea activității în regim de plată cu ora a activităților prevăzute la alin. (2), după efectuarea normei didactice de predare diminuate.
(8) Profesorii prevăzuți la alin. (4) lit. e) și g), precum și personalul prevăzut la alin. (5) desfășoară cel puțin 4 ore pe săptămână activități de mentorat.
(9) Norma didactică a profesorului consilier școlar corespunde unui post de profesor-consilier școlar și se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari. Activitățile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educației și includ colaborarea cu asistentul social și asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale.
(10) Norma didactică a profesorului-logoped interșcolar corespunde unui post de profesor-logoped și se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, de maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari. Activitățile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educației.
(11) Norma didactică de predare-învățare-evaluare prevăzută la alin. (4) lit. d), f) și h) pentru personalul didactic de predare și de instruire practică cu o vechime în învățământ de peste 15 ani și cu gradul didactic I se poate reduce cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului.
(12) Norma didactică a personalului prevăzut la alin. (11) se poate reduce ca urmare a solicitării cadrului didactic, adresată directorului unității de învățământ preuniversitar.
(13) Personalul didactic de predare și de instruire practică, care beneficiază de reducerea normei didactice, poate avea dreptul la remunerarea activității în regim de plată cu ora sau cumul de norme doar după efectuarea normei complete prevăzute la alin. (4) lit. d), f) și h).
Articolul 208
(1) Norma didactică în învățământul preuniversitar cuprinde ore prevăzute în planurile-cadru de învățământ la disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma de licență ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei noi discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă.
(2) În norma didactică prevăzută la alin. (1) se pot include ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobată de Ministerul Educației și ore de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și ore de învățare remedială, fără a depăși o jumătate de normă de predare-învățare-evaluare, cu menținerea drepturilor salariale.
(3) În situația în care norma didactică nu se poate constitui conform prevederilor alin. (1) și (2), aceasta se poate completa cu activități de educație, complementare procesului de învățământ: școala după școală, învățare pe tot parcursul vieții.
(4) Orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate, în condițiile prezentei legi, de profesorii pentru învățământul primar de la clasa respectivă, dacă fac dovada calificării prin diploma de studii sau prin certificatul de competență, și sunt remunerate prin plata cu ora. Orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate și de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora.
(5) Profesorii pentru învățământul preșcolar și primar de la grupele/clasele cu predare în limbile minorităților naționale sunt remunerați, în regim de plata cu ora, pentru orele care depășesc numărul acestora prevăzut în planurile-cadru de învățământ de la grupele/clasele cu predare în limba română.
(6) Profesorii pentru învățământul preșcolar și primar de la clasele cu predare în limbile minorităților naționale predau disciplinele „Comunicare în limba română“, precum și „Limba și literatura română“ pe tot parcursul ciclului preșcolar/primar.
(7) În învățământul primar, orele de educație fizică prevăzute în planurile-cadru de învățământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate.
(8) În palatele și în cluburile copiilor, norma didactică cuprinde activitățile prevăzute în planurile de educație corespunzătoare profilurilor cercurilor și atelierelor, stabilite în regulamentul aprobat prin ordin al ministrului educației, în limitele normelor didactice prevăzute la art. 207 alin. (4).
(9) Prin excepție, dacă norma didactică a profesorilor din învățământul gimnazial nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4), aceasta poate fi constituită din 2/3 din numărul de ore de la specializarea sau specializările de bază și completată cu 1/3 din numărul de ore de la disciplinele prevăzute la alin. (1) ori prin adăugarea de ore de activități de educație, complementare procesului de învățământ: școala după școală, învățare pe tot parcursul vieții.
(10) În învățământul gimnazial din mediul rural, norma didactică se poate constitui din 1/2 din numărul de ore de la specialitatea sau specialitățile de bază și completată cu 1/2 din numărul de ore de la disciplinele prevăzute la alin. (2) sau prin completarea cu ore de activități de educație, complementare procesului de învățământ: școala după școală, învățare pe tot parcursul vieții.
(11) Personalul didactic de conducere, de îndrumare și control poate fi degrevat total sau parțial de norma didactică, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educației, elaborate prin consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar. De același drept pot beneficia și persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educației. Prin același ordin se stabilesc atribuțiile persoanelor desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, degrevate de norma didactică.
(12) Personalul degrevat potrivit alin. (11) primește drepturile salariale pentru funcția în care este încadrat, precum și celelalte sporuri și indemnizații prevăzute de lege pentru activitatea desfășurată, după caz.
(13) Timpul săptămânal de activitate al personalului didactic auxiliar și personalului administrativ este de 40 de ore. Sarcinile acestuia sunt prevăzute în fișa individuală a postului.
(14) Norma didactică de predare-învățare-evaluare și de instruire practică pentru instructorii militari, de ordine și securitate publică din unitățile de învățământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională este prevăzută de prezenta lege și se stabilește adaptat specificului fiecărei categorii de funcții didactice din învățământul preuniversitar de apărare, ordine publică și securitate națională.”
Cum arată timpul de predare (teaching hours) în celelalte state din Europa, potrivit Raportului „Teachers in Europe – Careers, Development and Well-being”, al Eurydice:
- Estonia – 35 ore
- Marea Britanie (Anglia, Wales, Irlanda de Nord) – 32 ore
- Germania – 25 ore
- Marea Britanie (Scoția) – 25 ore
- Grecia – 23 ore
- Ungaria – 22 ore
- Irlanda – 22 ore
- Luxemburg – 22 ore
- Portugalia – 22 ore
- Letonia – 21 ore
- Suedia – 21 ore
- Islanda – 21 ore
- Liechtenstein – 21 ore
- Bulgaria – 20 ore
- Cehia – 20 ore
- Danemarca – 20 ore
- Franța – 20 ore
- Croația – 20 ore
- Malta – 20 ore
- Austria – 20 ore
- Albania – 20 ore
- Elveția – 20 ore
- Muntenegru – 20 ore
- Norvegia – 20 ore
- Belgia (toate comunitățile) – 18 ore
- Spania – 18 ore
- Italia – 18 ore
- Cipru – 18 ore
- Lituania – 18 ore
- Polonia – 18 ore
- România – 18 ore
- Slovenia – 18 ore
- Bosnia și Herțegovina – 18 ore
- Macedonia de Nord – 18 ore
- Serbia – 18 ore
- Țările de Jos – 17 ore
- Slovacia – 17 ore
- Finlanda – 17 ore
- Turcia – 12 ore
În medie, timpul efectiv de predare este de 20 de ore pentru Statele din Uniunea Europeană, cu mențiunea că raportul este din 2021, iar datele se referă la anul școlar 2019-2020. Potrivit Eurydice, în majoritatea țărilor, profesorii lucrează 40 de ore pe săptămână, iar predarea reprezentă doar 46,8% din timpul total. Restul timpului este dedicat pregătirii lecțiilor (14,5%), corectării (10,2%), activităților administrative (5,8%) și altor responsabilități, mai arată același raport.